היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

לתלמידת י"ב מהר וגיא, זכתה במקום השני בתחרות המדענים והמפתחים הצעירים בישראל

בהשתתפות בתחרות בינלאומית שתתקיים בארצות הברית בחודש מאי הקרוב.

 

ד"ר עירית ששון המנהלת את המרכז האקדמי לנוער במכללה האקדמית תל-חי, מספרת בהתרגשות: "הפרס ניתן לאחר סדרה ארוכה של שלבים כולל סמינר של כמה ימים ששיאו היה בבית הנשיא אשר העניק את הפרסים לזוכים. מיה הצטרפה לתוכניות המרכז האקדמי לנוער כשהייתה בכיתה י' כתלמידת תוכנית מול"א (מוכנות לאקדמיה). במסגרת התוכנית למדה קורסים במתמטיקה, כימיה, אסטרטגיות למידה. היא  סיימה את שלב א בתוכנית בהצלחה והמשיכה בכיתה יא' לשני פרויקטים נוספים בתל-חי: היא למדה קורס אקדמי שנתי בפסיכולוגיה יחד עם סטודנטים בוגרים ועשתה זאת בהצלחה והפרויקט השני היה עבודת הגמר בכימיה, עבודה אשר זיכתה אותה בהישג המרשים"

 

מיה סיפרה שבכיתה י' בהר וגיא לא נפתחה קבוצת לימוד 5 יחידות בכימיה כי רק 2 תלמידים הביעו עניין בתחום. מיה לומדת בבית הספר שלה פיסיקה ומדעי המחשב בהיקף מוגבר. לכן, בחרה לכתוב עבודת גמר בהיקף 5 יחידות לימוד בכימיה בנושא דומה לזה שאליו נחשפה במסגרת התוכנית האקדמית בתל-חי. הנושא שבחרה: חומרי צבע אורגניים.

פרופ' גיורא ריטבו, מרצה במכללה, הנחה את מיה בנושא מניעת פירוק פוטוכימי של מטילן בלו באמצעות קשירה למינראלי חרסית. דהייה, כתוצאה מפירוק פוטוכימי (תהליך כימי המתרחש על ידי האור), מהווה בעיה מרכזית בתעשיות הצבע. העבודה של מיה בדקה אפשרות לפיתרון הבעיה ע"י קשירת צבעים למינראלי חרסית. למחקר שימוש עתידי בתחומי האומנות, הביגוד, צביעת משטחים חיצוניים, הדפסה ועוד. לאורך עבודתה על הפרויקט נחשפה מיה לשיטות עבודה, כלים ודרכי חשיבה מדעיים. מיה השתלבה במעבדת המחקר של פרופ' ריטבו ושילבה לאורך השנה לימוד תוכן מדעי רלוונטי באופן עצמאי, מול ספרות רלוונטית ועבודת מחקר מעשית. נושא העבודה חדשני ויישומי ומכאן חשיבותו.

ד"ר ששון מוסיפה: "החלטנו, צוות המרכז האקדמי לנוער בתל-חי, להגיש המלצה להשתתפות מיה בתחרות הארצית. מיה הקדישה מאמץ לתהליך על כל שלביו ואכן השיגה את היעד וזכתה במקום השני המכובד".

על התחרות: תחרות מדענים ומפתחים צעירים בישראל היא תחרות ארצית המתקיימת כל שנה כחלק מאירועי שבוע המדע הלאומי החל בסמוך ליום הולדתו של אלברט איינשטיין (14.3). התחרות מציגה את מיטב ההישגים המדעיים והטכנולוגיים של צעירים מישראל. מתחרים בה פרויקטים מקוריים – מחקריים והנדסיים – שבוצעו במהלך השנה האחרונה ע"י תלמידים מכל רחבי הארץ במסגרות שונות: עבודות גמר לבגרות, פרויקטי גמר טכנולוגיים ופרויקטים אישיים שונים.

התחרות היא חלק מתוכניות המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי, לעידוד הקשר ושיתוף הפעולה בין מדענים צעירים באירופה, ושל התחרות העולמית היוקרתית Intel – ISEF (Internatinal Science & Engineering Fair) בחסות אינטל. הזוכים בתחרות הארצית מייצגים את ישראל בתחרויות בינלאומיות למדענים צעירים באירופה ובארה"ב וזוכים במלגות לימודים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל.

אולי יעניין אותך

Bottom ad