היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מה אכל האדם הקדמון?

קורס אקדמי ראשון מסוגו בארץ נפתח השנה בחוג למדעי התזונה במכללה האקדמית תל-חי: תזונת האדם הקדמון. את הקורס מעביר ד"ר גונן שרון, ארכיאולוג פרה-היסטורי, אשר חוקר בשנים האחרונות אתר ארכיאולוגי בן למעלה מ- 60,000 שנה, השוכן על גדות הירדן בין גשר הפקק לגשר בנות יעקב.

לתזונת האדם הקדמון בעבר השפעה ניכרת על האבולוציה האנושית, על אורחות חיי האדם ועל ההתפתחות התרבותית. האם האדם הוא אוכל בשר או צמחוני? האם אנחנו מותאמים לתזונה של אורח החיים החקלאי? ממצאים מאתרים פרהיסטוריים כוללים עצמות ולעיתים אף שרידי צמחים המעידים על הדיאטה של האדם, סביבתו ואורחות חייו.

המחקר אף עוסק בשחזור הטכנולוגיה של הפקת המזון (ציד, לקט, קציר…) והכנתו (בישול, אפיה, טחינה ועוד…) והשלכותיו על הסביבה (ביות צמחים ובע"ח). מכאן ששינויים בתזונה הוגדרו כאבני דרך באבולוציה של האדם.

פרופ' סנאית תמיר, מהחוג למדעי התזונה במכללה האקדמית תל-חי: "מזה שנים, אנו יודעים כי במהלך האבולוציה שורדים ועוברים מדור לדור אותם גנים המאפשרים לאדם לשרוד ולהתאים לסביבתו. מכאן שהידע על אורח חייו ותזונתו של האדם הקדמון, האדם הפליאוליטי, זה שחי עשרות-אלפי שנה לפנינו, הוא בעל חשיבות רבה ביותר.

ככל הידוע לנו, ההרכב הגנטי האנושי השתנה רק מעט מאוד מאז הופעת בן-האדם המודרני, ההומו סאפיינס (Homo Sapiens) פני 60,000 שנה בערך. אם אנחנו זהים כמעט לחלוטין מבחינה גנטית לאותו אדם קדמון, אזי אם נתחקה אחר הצרכים שלו, כפי שבאו לידי ביטוי באורח חייו ותזונתו, נוכל להיעזר בידע זה כדי להבין את צרכינו, צורכי האדם של המאה העשרים. הרגלי התזונה שאימצה החברה המערבית במאה השנים האחרונות תורמים להתפתחות מחלות לב כליליות, ליתר-לחץ-דם, לסוכרת ולכמה סוגים של סרטן. מחלות אלה שהפכו לבעיות בריאות מרכזיות אינן מוכרות בקרב מעט החברות של ציידים ולקטים שעדיין קיימות, ושהרגלי החיים והתזונה שלהם דומה לאלה של האדם שחי לפני העידן החקלאי".

 

הקורס של ד"ר גונן שרון, תזונת האדם הקדמוןתזונה פליאוליטית, בוחן היבטים שונים של תזונת האדם החל מראשית האבולוציה האנושית ועד לביטוייה בחיינו היום עם פיתוח שיטות חקר טכנולוגיות שאפשרו הגעה למסקנות והבנות חדשות לגבי תזונת האדם. זהו מידע חשוב ועקרוני לכל איש העוסק בייעוץ תזונתי. הבנת מקומה של התזונה באבולוציה, השפעותיה על המורפולוגיה של האדם השלכותיה על הרגלי האכילה והדיאטה של היום יכולים מאוד לתרום להבנת הרציונל להמלצות התזונתיות לאנשים בריאים לאורך מעגל החיים ובמצבי חולי שונים.

ד"ר גונן שרון: "ממצאים ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות באתרים פרה-היסטוריים מגלים כי האדם הקדמון ניזון מתפריט צמחוני עשיר, שכלל אגוזים, בלוטים של אלונים, שעורה, חיטה, זיתים, תאנים, חומוס, קטניות: פול, עדשים, חיטה שעורה ושיבולת שועל.

ואילו התפריט הבשרי של האדם ההומו סאפיינס כלל בשר של פרות קדמוניות, של פילים אריות ושרצים למיניהם. 

נקודת הנחה היא שהאדם הקדמון אכל מה שטבעי לנו, מה שנכון לנו לגוף ולכן יש חשיבות גדולה למחקר העוסק בתזונתו של האדם הקדמון ולהשלכות שלו על תזונת האדם בחיים המודרניים. הממצאים מראים, שתזונתו של האדם הקדמון הייתה מבוססת על בשר וצמחים ויתר על כך הוא אף טרח לבשל את מזונו.

באתר השוכן בגשר בנות יעקב ישנם ממצאים המצביעים על העדות הקדומה ביותר בעולם לשימוש באש לצורכי בישול. האדם הקדמון אכל אוכל מבושל כבר לפני שלושת רבעי מיליון שנה, ומכאן שאוכל מבושל, בניגוד לדעה הרווחת בקרב הטבעוניים, הוא כן טבעי, טוב ונכון לגוף שלנו", אומר ד"ר שרון שיעביר את הקורס במכללה האקדמית תל חי. מעניין.  

אולי יעניין אותך

Bottom ad