היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

עור ואור

ואדים לויטן נולד בבאקו, בירת אזרבייג'ן, אחת הרפובליקות של ברית המועצות לשעבר. ילדותו עבר אצל הסבים בעיירה קטנה ליד באקו. סבו של ואדים איבד את רגלו במלחמת העולם השנייה, ואחרי המלחמה למד מקצוע חדש, סנדלרות. גם אביו של ואדים היה סנדלר.

לאחר שחרורו מהצבא ואדים התחיל לעבוד בבית חרושת בו הועסקו סבו ואביו. "אבא לימד אותי את המקצוע", מספר ואדים: "אני זוכר את דבריו 'אם תלמד להיות סנדלר טוב, תעשה עבודה מצוינת גם לאויב שלך, אך אם תהיה סנדלר גרוע, גם לעצמך לא תדע לתפור זוג נעליים טובות'".

תוך זמן קצר נעשה ואדים לויטן הסנדלר המפורסם בעירו, ורבים פנו אליו כדי ללמוד את סודות המקצוע, אך בסוף שנות ה-80 החלה מלחמה בין אזרבייג'ן וארמניה. לאחר מכן התפרקה ברית המועצות, והחיים הפכו לבלתי נסבלים.   

בשנת 1994 ואדים עלה לישראל והשתכן בחיפה. מיומו הראשון בארץ הוא עבד בסנדלרות. שם בחיפה הכיר את יוליה ובשנת 1996 כבר נולדה לזוג הצעיר בת גניה.

ואדים עבד בבית חרושת, אחר כך היה עצמאי, אך נאלץ לסגור את העסק אחרי שעבר תאונה. ממודעה בעיתון נודע לו שמחפשים סנדלר עם ניסיון למפעל "טבע נאות" בקיבוץ נאות מרדכי. ואדים עבר לאצבע הגליל, ויוליה נשארה עם הילדה בחיפה. בסופי שבוע ואדים נסע לבקרן, ולאחר זמן קצר העביר את משפחתו לקיבוץ.

ואדים ויוליה התגוררו בקיבוץ מעל שלוש שנים. זאת הייתה תקופה מאושרת בחייהם. בקיבוץ נולדו להם עוד שתי בנות דליה-בלה וטאיסיה. אך הדברים השתנו מהר. עקב הבעיות הפנימיות במפעל, ואדים פוטר מעבודתו, ובשנת 2007 כל המשפחה עברה לקריית שמונה.

במהלך כמה חודשים ואדים היה מובטל, והמצב הכלכלי במשפחה היה קשה למדי. הכול השתנה, כששני בני הזוג יצאו ללמוד בקורס יזמות עסקית מטעם מט"י. אחרי שלושה מפגשים בקורס ואדים פתח עסק חדש: סנדלרייה בקריית שמונה.

הכוונה הייתה לתפור ולמכור מוצרים מעור. אך היוזמה החדשה הייתה זקוקה למימון. ושוב היה להם מזל, ואדים ויוליה מצאו קרן שהעניקה הלוואות ללא ריבית לפיתוח עסקים בצפון הארץ. היועץ של הקרן נתן לואדים רעיון: לתקן נעליים, וואדים פתח את הסנדלרייה "עור ואור".

מאז עברו 7 שנים. והעסק עבר את מבחן ההישרדות. עכשיו ואדים עוסק במגוון תחומים. תיקון נעליים, תפירת נעליים מיוחדות לריקודים וגם התחיל להגשים את חלומו, לתפור  מוצרים מעור: חגורות, ארנקים, מחזיקי מפתחות ועוד. "אני שמח לבצע את העבודה היום-יומית השגרתית שלי, אבל זה לא מספיק לי", מספר ואדים: "אני אוהב להתפתח, ליצור מוצרים חדשים, למצוא טכנולוגיות משוכללות. למשל, אני מייצר מוצרים עם הטבעה על העור. אנשים אוהבים את המוצרים, כי הם מיוחדים ועשויים מעור איכותי מאוד. מוצרים כאלה יכולים להיות בשימוש עשרות שנים".

למרות שרוב שעות היום ואדים עסוק בסנדלרייה, הוא גם מקדיש זמן לתחביב שלו. ואדים הקים תיאטרון בובות לילדים במרכז תקוותינו. עם הזמן גם שחקנים מבוגרים הצטרפו לתיאטרון, וזה עוד יותר מעניין. המבוגרים מדברים ברוסים, הילדים שכבר נולדו בארץ מדברים עברית, וכולם עסוקים בעשייה מעניינת ומעשירה. בגלל הערבוב הזה התיאטרון קיבל שם "סטודיו MIX".

ואדים והשחקנים שלו מזמינים את כל תושבי קריית שמונה והסביבה למתנ"ס תקוותנו להצגת הבכורה של "סטודיו MIX" ב- 29 בינואר ב-18:00.

 

ליליה גימפלסון

054-5766687.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad