היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

המרוץ לראשות של אביחי שטרן

מערכת בחירות כה דרמטית אינה זכורה בקריית שמונה מאז בחירות 93, בו התמודדו פורוספר אזרן ויוסי חימי.

אותן בחירות היו יצריות וטוטאליות בהן היו ידיהם של הכל בכל. קווים נחצו ובמקרים מסוימים העימותים הגיעו לידי אלימות…

…הבחירות השנה הזכירו את אותן בחירות בהיקף המעורבות של כל שדרות הציבור, בהבדל אחד. אז, המערכה התנהלה בעיתונות המקומית ומעל גבי לוחות המודעות, ואילו הבחירות השנה התנהלו בפייסבוק, על כל צורות העברת המידע: סרטונים, פוסטים, סטטוסים, אימוג'ים והמון המון רפש.

בסיבוב הראשון שנערך ב-30.10 חולקו המושבים במועצת העיר (על כך הייתה כתבה מיד אחרי הבחירות) אולם לא הושגה הכרעה באשר למי יעמוד בראשות העירייה.

המתמודדים: הרב ניסים מלכה ראש העיר המכהן, יורם מלול, ויגאל בוזגלו, ואביחי שטרן, ומי שעלה לסיבוב השני שהתקיים השבוע היו: הרב ניסים מלכה ואביחי שטרן.

אביחי הגיע עם מירב הקולות ועם קואליציה מוצהרת בה חברו הרשימות של: אופיר יחזקאלי, אביבה וייצמן, אריה אקרמן (הבית היהודי) יהודה חיים (ש"ס) ורשימת 'כולנו' בראשות יורם ממן, שבתום הסיבוב הראשון פרש ממנה יורם מלול. יורם מלול חבר לרב מלכה, ויחד עם בוריס סידלקובסקי מ'ישראל ביתנו' נערכו לקרב הגורלי על ראשות העיר.

הפתעת הבחירות, עוד טרם העלייה לסיבוב השני הייתה אביחי שטרן, ללא כל ספק, והוא הדהים הן את ראש העיר והן את יורם מלול, ובעיקר את עצמו. ההערכות היו שהרב מלכה ומלול יעלו לסיבוב השני. הערכות אלו התנפצו כאשר 'קואליציית השינו' (כך כינו את עצמם שטרן וחבריו) התארגנו באופן מופתי, גייסו מאות חברים, בעיקר הצעירים שכתובתם עדיין בקריית שמונה, אך אינם שוהים כאן פיזית, לקרב הגדול.

עצביהם של חלק מהתומכים התרופפו במהלך ה'קרבות' שהתנהלו בסבב השני, ומידי פעם נרשמו התפרצויות של אלה כלפי אליה.

את המתח היה אפשר לחתוך בסכין, אולם הוותיקים יותר, בשני המחנות, ידעו שאסור להיגרר לפרובוקציות וצריך להתמקד במטרה העיקרית, הבאת מצביעים וכמה שיותר לקלפיות.

 

הדרך שעשה אביחי שטרן לראשות הייתה פתלתלה ועברה בשלביה הראשונים בסדרת עתירות ותביעות הן בפני מוסדות הליכוד והן בערכאות משפטיות.

באותו זמן ממש ראש העיר הרב ניסים מלכה עמד חסר אונים באשר להחלטת הפרקליטות אם להעמידו לדין או לסגור את התיק נגדו. הזמן היקר הלך ואזל, ובעוד השחקנים המשניים, אלה שהחליטו שהם מתמודדים רק למועצת העיר, היו בתהליכי התארגנות מואצים והרחק מאור הזרקורים וההתעניינות התקשורתית.

בדיעבד, השקט הזה תרם להצלחת חלק מהמועמדים שהצליחו לגרוף בין מנדט אחד לשני מנדטים.

…הרחוב הפוליטי חיכה להחלטה באשר לגורלו של הרב מלכה, וכאשר התקבלה ההחלטה שלא להעמידו לדין ולסגור את התיק נגדו, בנצי יעקב בן ציון החליט שהוא לא מתמודד כי ההערכות היו שאחרי סגירת התיק הציבור ירצה להביא לידי ביטוי את המחאה באשר לרדיפה שהתנהלה נגד ראש העיר, ויצביע עבורו בהמוניו. התחזית הזאת לא התקיימה בדיעבד, וזו השאלה המרכזית שאנשי מחנהו של ראש העיר היוצא יצטרכו לבדוק מדוע?

בינתיים, אביחי שטרן קיבל את ברכת הדרך מבנצי יעקב וכראש הסיעה החדש החליט להתמודד לראשות העיר. החלטה, שבדיעבד הייתה גורלית ונתנה ביטוי מקסימאלי לרחשי לב הציבור.

…תוצאות הבחירות בסיבוב הראשון גרמו ליורם מלול להודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים, וזאת לאחר שכבר הספיק לברך את אביחי שטרן בערב הניצחון.

…ביום שישי של אותו השבוע יצא יורם ממן במודעת תודה בעמוד השער של המקומון, מעשה שקיבע את החלטתו של מלול לפרוש.

תוך שתי יממות, הודיע מלול שבעקבות פניות של רבים מתומכיו, החליט לא לנטוש את הספינה ולהיות בעמדת הקברניט במים הסוערים, תוך שהוא מדהים רבים בעיר בהודעתו שהחליט לחבור לראש העיר הרב ניסים מלכה ולתמוך בו מול אביחי שטרן.

מהלכים אלה העלו את הטמפרטורה בזירה הגועשת ממילא, והמאבק הפק לאישי ויצרי יותר מאי פעם.

שני המחנות זרקו למערכה את כל הכלים, כולל כל הכלים. הכפפות הוסרו וכמויות גדולות של שמן נשפכו למדורת המאבק בין השניים, מלכה ואביחי.

רבים ראו לעצמם מצווה מהודרת לקפוץ לשלולית הפוליטית ולזרוק בוץ על המחנה השני ומועמדו לראשות העיר.

והעיר קריית שמונה רועשת ומוכפשת.

אוהדי ומצביעי שני המחנות עשו הכל כדי לתת ביטוי למטרה החשובה מבחינתם, כיבוש כס ראש העיר, ויהי מה.

 

…ככל שנקפו השעות הסתבר שהולכת להיות כאן הכרעה ברורה, התקוות של מחנהו של הרב מלכה שתהיה התפכחות של המצביעים ויבחרו בו לעוד קדנציה, הלכה ונגוזה.

מאידך, ההתלהבות במחנהו של אביחי הלכה ושברה שיאים. הגיל הממוצע של הפעילים והמצביעים עמד 25-35, ואלה סחפו אחריהם את הוריהם ואת יקיריהם המבוגרים.

מניסיון של הבחירות הקודמות ובכלל עולה שהקלפיות הראשונות מייצגות נאמנה את המגמה, וזה מה שקרה גם הפעם. ניצחונו של אביחי שטרן היה לאורך רוב מוחלט של הקלפיות ושיקף את רצון הבוחרים להחליף שלטון ולהושיב אותו על כס ראש העיר.

 

אי אפשר שלא להתעכב על הדרך והאמצעים שהביאו את אביחי לניצחון הברור והסוחף.

נחישותו של אביחי התבטאה לאורך כל הדרך ומהרגע שנכנס למועצה (בעקבות פרישתה של ד"ר יפעת שאשא-ביטון לטובת הכנסת).

אביחי תרגם את כל היתרונות של ה'ניו מדיה' לטובת מסעו הארוך והפייסבוק והשידורים החיים שהעביר מישיבות המועצה היו קלף מנצח (אביחי שידר בהצגת יחיד את דבריו, ולא משנה שבישיבה היו נושאים מעניינים ודוברים נוספים,  אבל הציבור ראה ושמע רק אותו).

אביחי בנה תודעה במלאכת מחשבת שהוא האלטרנטיבה היחידה לראש העיר. במילים אחרות, כל מה שרע בראש העיר, ההיפך הגמור נמצא אצלו, והעובדות ממש לא היו משנות.

תוך כדי תנועה השכיל אביחי לצרף לשיירה שלו עוד ועוד חבר'ה צעירים שדקלמו את הסיסמאות והמסרים, ושוב ללא קשר למציאות. אני מניח שאביחי ידע בזמן אמת שלא כל האמת מצויה בכיסו כפי שלא כל הרע והקלוקל נמצאים בצד השני. אבל, ממשיכים לפמפם.

כפי שהזכרנו קודם, המגרש בו שלט אביחי ללא עוררין היה הפייסבוק והוא הזכיר מועמד אחר שהיה גם הוא שחקן פעיל מאוד בפייסבוק רון קובי מטבריה, אבל להבדיל אלף הבדלות בסגנון אחר.

צריך לזכור גם את המעטפת הקרובה והרחוקה יותר שהייתה לאביחי. במעטפת האנושית היו אנשים שהאמינו בו ועשו הכל כדי שיצליח במסעו לכס ראש העיר. אולם, צריך להזכיר באותה נשימה שאת אביחי הקיפו גם אנשים שראו בו מכשיר-אמצעי להפיל את ראש העיר הרב ניסים מלכה, ובאותה מידה אותם אנשים יכלו להיות עם כל מועמד אחר שהתמודד מול הרב ניסים מלכה. אנשי ה-'רק לא ניסים', נקרא להם, והם אפילו יודו בכך ללא שום לחץ פיזי מתון.

מחווה מרגשת עשה ראש העיר היוצא הרב ניסים מלכה כאשר התקשר לראש העיר הנבחר אביחי שטרן ואיחל לו בהצלחה במילים חמות.

לא פחות מרגשת הייתה תשובתו של אביחי שהודה לראש העיר ואמר 'יש לי עוד המון ללמוד ממך'. מעבר לאמירה והנימוס, הדברים עוררו התרגשות, וכך הדברים צריכים במערכת יחסים בין נבחרי ציבור במעמדים כאלו.

כפי שכבר אתם יודעים, ראש העיר הבא של קריית שמונה הוא אביחי שטרן.

נאחל לו ולכל הנבחרים למועצת העיר בהצלחה, ומעכשיו חובת ההוכחה כולה מוטלת על אביחי ועל חברי המועצה, כי הציפיות שהם עוררו נמצאים בשמים.

בהצלחה.

 

 

ראש העיר הרב ניסים מלכה

הגיבור הטראגי של מערכת הבחירות והקדנציה כולה הוא ללא ספק ראש העיר הרב ניסים מלכה.

ומדוע? הרב ניסים מלכה התמודד לראשונה בשנת 2008 וזכה. בקדנציה הראשונה לא נרשמו הצלחות מזהירות, ואת הכרטיס הצהוב הוא קיבל בהתמודדות בקדנציה השנייה בשנת 2003, וניצח רק בסיבוב השני את יורם מלול.

(גילוי נאות. הייתי ברשימתו של יורם מלול שהתמודד מולו, ובהמשך הצטרפתי לקואליציה וקיבלתי את תיק החינוך, אם יש מישהו שעדיין לא יודע).

הרב ניסים מלכה התייחס במלוא כובד הראש לכרטיס הצהוב שהציבור הוציא לו, שינס מותניים ויחד עם המשנה שלו אלי זפרני (גם הוא גיבור טראגי של הקדנציה) נצמדו לסיסמת הבחירות שאיתה יצאו לדרך "רק ניסים יכול להביא כסף מהממשלה", ותרגמו את הסיסמה ליותר 222,000 שקלים, שחלקם כבר כאן.

אנחנו נמצאים אחרי הבחירות והאווירה לומר אמת לא תשמע חשודה.

בבית הספר, המורה (הציבור) היה כותב בתעודת סוף השנה "רואים שהשתדלת ושיפרת את הציונים שלך מן הקצה אל הקצה. המשך כך הלאה".

לראש העיר היוצא יש שורת הישגים לא מבוטלים שהגמול עליהם צריך להיות 'תודה, אנחנו ממשיכים איתך'.

להוציא את החינוך שיש לי נגיעה אליו, העיר לא נראית כפי שהייתה רק לפני חמש שנים. פניה של העיר שונו לבלי הכר. עשרות פרויקטים בוצעו ומתבצעים בשלבים שונים, החל מגני משחקים ושעשועים, שיפוצים והשקעות חסרי תקדים בכל הקשור למערכת החינוך, התחבורה בתוך העיר שופרה באופן מהותי והרב ניסים הצעיד את העיר לעידן תחבורתי חדש. כיכרות רבות נבנו בצמתים בעיתיים שהתנועה בכבישים אליהם ומהם הולכת ונעשית קשה יותר ככל שמספרם של כלי הרכב גדל. פרויקט התחבורה המקשר בין קניון 8 בואכה תחנת אגד, התפצלות לכביש 90, יד לבנים, הוא אחד הפרויקטים התחבורתיים המשמעותיים שבוצעו אי פעם בעיר. שכונת יובלים יצאה לדרך, אחרי שהייתה מונחת מעל עשרים (20) שנה על המדף של ראשי ערים לפניו כאבן שאין לה הופכין. בתחום התעשייה הוכשרו ושווקו שטחים שיזמים קיבלו, ואני מניח שבחודשים הקרובים נראה גם את התוצאות, ועוד ועוד…

כל זה לא עמד לזכותו ביום הבוחר. שום דבר מכל מה שהוזכר, ולא הוזכר לא בא לידי ביטוי משמעותי בהצבעה.

מסתבר, שהיו מי שדאגו במהלך השנים לפמפם שעליו ללכת הביתה, למה?! ככה!

ושוב, אנחנו נמצאים אחרי הבחירות וראוי שנתייחס לדברים בזווית אחרת של שפיטה, שפיטה עניינית, כפי שהיינו רוצים שישפטו אותנו.

עכשיו, כאשר המסך ירד על כהונתו של הרב ניסים מלכה כראש עיר, צריך לומר תודה, תודה על הכל, ולהמשיך הלאה עם ראש העיר החדש אביחי שטרן וחברי המועצה. ושוב בהצלחה.

 

תוצאות הבחירות בין הרב ניסים מלכה לבין אביחי שטרן

אביחי שטרן קיבל 6,662 קולות המהווים (63%) ממספר הבוחרים. ראש העיר המכהן הרב ניסים מלכה קיבל 3,900 קולות (37%).

מקרב החיילים קיבל אביחי 196 קולות והרב ניסים מלכה 63 קולות. אחוז ההצבעה הסופי בקריית שמונה עמד על 56.43%

בהצלחה לראש העיר הנבחר אביחי שטרן ולחברי מועצת העיר הנבחרים.

אולי יעניין אותך

Bottom ad