היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

כולם בשביל קולם

"שחפים" הוא בית ספר אזורי שיקומי המיועד לילדים בעלי צרכים מיוחדים בגילאי 6-21 אשר לא נמצאה בעבורם מסגרת מתאימה. מטרת בית הספר היא להקנות לתלמידיו עצמאות מרבית בתפקודי היום יום תוך שימת דגש על איכות חיים ושמירה מרבית על כבודם. מיום הקמתו בשנת 1982 על ידי הגב' חיה קורלנדר ועד היום, מהווה בית הספר מסגרת יחידה הנותנת מענה ייחודי לקהל היעד מ-22 רשויות שונות ברחבי הצפון. 70% מתקציב בית הספר ממומן על ידי משרד החינוך ו-30% מהתקציב הנותר ממון על ידי מועצה אזורית מבואות החרמון המשמשת כמפעילתו. לאחרונה הודיעה המועצה למשרד החינוך כי אינה יכולה לשאת בגירעון הכלכלי לבדה וכי אם לא יימצא פתרון הולם למצב בית הספר עלול להסגר. ראוי לציין שמבין 56 תלמידי בית הספר אף לא תלמיד אחד תושב המועצה ובכל זאת, המועצה בחרה שלא להסיר אחריות ודורשת מהגורמים הממשלתיים לעשות עבודתם נאמנה ולהבטיח את המשך קיומו של בית הספר.

שיח המחאתי זה הגיע לאוזני אזרחים רבים מהאזור בניהם בני הנוער של המועצה שהחליטו לפעול בנושא: "אני מתנדבת שם עם הכיתה שלי וראיתי איזה ילדים מדהימים הם ואיזה יחס מסור הם מקבלים מהצוות והבנתי כמה חשוב שלילדים האלה תהיה מסגרת שמתאימה להם. בצפון יש רק את בית הספר "שחפים" ואם הוא לא היה, אז לא היה להם מקום ללמוד בו ואני חושבת אם לי היה ילד בעל צרכים מיוחדים הייתי רוצה שיהיה לו מקום בצפון ללמוד בו." אומרת נופר שפירא (16) תושבת בית הלל וחברה בתכנית המנהיגות "דרך".

נופר וחבריה ל"דרך" הם היוזמים והמובילים של צעדת התמיכה וההזדהות בבית ספר שחפים אשר תתקיים ביום שלישי הקרוב. נפגשנו השבוע עם נופר, עם חברתה לתכנית שוהם ביטון (16.5) תושבת רמות נפתלי ועם מנחה התכנית יובל לוי (30) לשיחה קצרה אודות המצב והפעולה בה בחרו.

 

לפני שנתחיל, תספרו לנו בבקשה מהי תכנית המנהיגות "דרך"?

יובל: "'דרך' נולדה כשרצינו ליצור לנוער של מבואות החרמון פלטפורמה לעשייה חברתית ואזורית. בקבוצה חברים כ-17 נערים ונערות מכיתות י'- יא' המתגוררים במושבים השונים של המועצה. הנערים בחרו להיות חלק מקבוצת המנהיגות האזורית במטרה להשפיע על החברה ועל הקהילה. אנחנו עוסקים רבות במפגש עם החברה הישראלית ומורכבותה ומנסים יחד לתרגם את הידע שנצבר במפגשים לפעולות בעלות השפעה על החברה בה אנו חיים".

שוהם: "חיפשנו רעיונות משותפים שנוכל לקדם יחד כקבוצה בתהליך של שנה אחת. בסוף החלטנו להתמקד בשלושה נושאים חברתיים שהעיקרי מבניהם, עליו אנחנו עובדים עכשיו בכל הכוח, הוא המאבק נגד סגירת בית הספר "שחפים".

 

למה בחרתם להצטרף למאבק נגד סגירת "שחפים"?

שוהם: "בעקבות הצטרפותי לקבוצת 'דרך', הגענו לביקור בבית הספר, דיברנו והכרנו את הילדים, ראינו את התנאים והקשבנו למנהל שסיפר בכמעט שעתיים את כל המצב. בשנייה שיצאתי משם הנושא פשוט לא הצליח לצאת לי מהראש, סיפרתי על זה לכל החברות, דיברתי על זה בארוחת שישי וזה פשוט בער בי. איך יתכן שבית ספר שמספק תנאים ל-56 תלמידים מקריית שמונה ועד כרמיאל והגולן, ייסגר ואף אחד לא מודע לזה בכלל? ויותר מזה, משרד החינוך ומשרד הרווחה שיודעים מזילים דמעה ומתעלמים, מבחינתי לפחות זה לא יתכן".

 

נופר: "לא יכולנו להתעלם מהמצב. בבית ספר לילדים בעלי צרכים מיוחדים בינונית-סיעודית, קשה לתפקד עם סייעת אחת מכיוון שיש ילדים עם מוגבלויות ברמה סיעודית שצריכים יחס מיוחד שלוקח זמן. הצוות שם הוא צוות שאוהב, עוזר ונותן יחס אישי לכל ילד".

 

שוהם: "המועצה אינה יכולה לממן יותר ומשרד החינוך לא טורח אפילו להקשיב לתנאים החסרים. מבחינתם התקן לכיתה הוא מחנכת וסייעת, אך משום מה הם לא מצליחים להפנים שזה לא מספיק במצב הנתון כדי לספק את צרכיהם הבסיסים של התלמידים, עזרה באוכל, הליכה, דיבור, התנהגות ועוד, מחנכת וסייעת אחת לא יצליחו לעזור לשמונה ילדים בכל כיתה".

 

יובל: "מה שעוד הוביל אותנו להיכנס למאבק היא תחושת חוסר האונים של התלמידים ושל משפחות התלמידים. הרעיון ששוב שמים את הפריפריה מאחור וחוסר התחשבות באוכלוסייה המיוחדת שגם ככה שגרת חייה אינה פשוטה".

 

מה תרצו להשיג מהפעולה שלכם?

נופר: "שמשרד החינוך ישנה את התקן של בית הספר שחפים מבית ספר לילדים בעלי צרכים מיוחדים לבית ספר לילדים בעלי צרכים מיוחדים סיעודיים ושיתקצב אותם לפי זה".

 

שוהם: "הייתי רוצה שהממשלה תהיה מודעת למצב ותבין שקיים לחץ ציבורי בנושא. אני מאמינה שלנו כנוער יש כוח להפעיל את הלחץ הזה ולהוביל לשינוי אמתי".

 

 

מי השותפים שלכם?

יובל: "הקהילה הצפונית, המועצות ומועצות הנוער, בתי הספר לחינוך רגיל ולחינוך המיוחד… כל מי שרק נכון לקחת חלק".

 

שוהם: "אמנם חברי 'דרך' הם אלה שמובילים את המהלך הנוכחי, אך העזרה של כל אחת ואחד חשובה לנו! שיתוף ברשתות החברתיות, הגעה ותמיכה בצעדה, להעביר מפה לאוזן ורק ככה השינוי יגיע!".

 

מה הספקתם לעשות עד כה?

נופר: "החלטנו להעלות את המודעות למצב של שחפים ברשתות חברתיות ובימים האלה אנחנו מארגנים את הצעדה שתתקיים השבוע ביום המעשים הטובים".

 

מה משמעות בעינכם של האמרה בה בחרתם לייצג את הצעדה "כולם בשביל קולם"?

שוהם: "לצערנו, לאותם ילדים אין את היכולת לצעוק, למחות, להילחם ולהאבק על זכויותיהם. אבל לנו יש. כל אזרח ישראלי צריך להיות אכפתי כלפי סביבתו, ולכן, כולנו עם כל מאמצינו בשביל להשמיע את קולם".

 

לסיום, איזה מסר תרצו להעביר לקוראים ולקוראות שלנו?

נופר: "צריך לקבל ולכבד את כולם, גם את השונים ממני. זה צריך לקרות בהתנהלות שלנו ביום יום וגם בקביעת מדיניות שתאפשר לכל אדם לחיות בכבוד. תבואו לצעדה כדי להראות לכולם שאנחנו יחד במאבק הזה- כולם בשביל קולם".

 

שוהם: "אזרחי הצפון, אי אפשר להמשיך לשתוק! 56 ילדים, משפחות והורים יישארו ללא פתרון, עשרות מורים ללא משכורות ועדיין כולכם מתכוונים להמשיך לשתוק? אני רק אבקש שכל אחד יעשה את המקסימום שלו, גם לשתף בסטורי זה לתמוך ולעזור! מזמינים אתכם לצעדה שלנו ב2.4 בשעה 16:30".

 

יובל: "יש כוח לנוער שלנו לשנות, יש לנוער שלנו כוח להראות שיכול להיות אחרת, שלכל האנשים בעלי הצרכים המיוחדים יש מקום בקהילה והסביבה שבה אנחנו חיים. ובעיקר שאם נעשה טוב יהיה טוב".

כוחו של הנוער הוכיח עצמו בעבר ואין לנו ספק שהדבר לא עתיד להשתנות. כל מה שנוסיף ייגרע מהמסר, מהחדות ומהנחישות. צעדת התמיכה וההזדהות עם בית ספר "שחפים" תצא ממתחם ONE בקריית שמונה ביום שלישי הקרוב 2.4 בשעה 16:30.

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad