היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

להכשיר מקלטים משותפים ולאכוף תקינותם

בעקבות ההתחממות בגבול הלבנון וחיזבאללה, המתבטא בירי קטיושות, ניסיונות חדירה שחלקם מצליח (בינתיים, 'רק' מחפשי עבודה), חלה התעוררות באשר למצב המקלטים בעיר ומידת כשירותם בעת חירום.

בכתבות שהבאנו כאן מספר פעמים, ובסרטונים שהועלו לרשת החברתית על ידי פעילים חברתיים בהם: זאביק זויגי, דוד קמרי ואחרים, ניתן היה לעמוד על ההרס של חלק מהמקלטים בבתים המשותפים.

ניתן היה להתרשם שמקלטים שיש להם 'אבא ואימא', כמו מקלטים פרטיים ומקלטים בבניינים שיש בהם וועד, הבעיה הייתה פחותה עד לא קיימת. ואילו, בבניינים משותפים בהם לא היו ועדים פעילים, היו חורבן והרס.

הנושא נדון בישיבת מועצת העיר ובמהלכה הטיל ראש העיר אביחי שטרן על חבר המועצה יורם מלול שהנו נצ"מ בדימוס את ראשות וועדת המיקלוט בעיר.

מלול לקח את הנושא ברצינות, למד אותו, סייר ונפגש עם התושבים והגיש את מסקנות הוועדה בראשה הוא עומד.

בתוך כך, ולאור ההסלמה שחלה בשבועות האחרונים, הזמין מלול את סגן שר הביטחון אלון שוסטר לפגישת עבודה שהתקיימה לפני מספר ימים.

חבר המועצה יורם מלול ריכז את המלצות הוועדה, שאת חלקן אנו מביאים: "בוצעו מספר פעולות על מנת לקבל תמונת מצב אמתית ככל שניתן לגבי מקלטים המשותפים. מדובר על 224 מקלטים ברשות חלקם באחזקת התושבים קרי מבנה משותף פרטי, וחלקם בנינים משותפים עמידר.

הנושא עלה במפגשים מקצועיים עם יחידת ההתיישבות, סגן שר הביטחון אלון שוסטר ומשרד הפנים".

בדו"ח, מפרט צלול את הממצאים וההמלצות, לצד תיאור המצב העכשווי, מובאות המלצות מעשיות, שאם ימומשו, המצב אכן ישתפר.

"חלק מהמקלטים אינו ערוך כלל בעיקר הזנחה של תושבים שימוש לא חוקי במקלט, שימוש במקלט כמחסן.

מהבדיקה עולה כי בתים עם וועד המקלט נקי כשיר ומתוחזק.

התושבים מעוניינים כי המקלט יהיה תקין וכשיר אך מתקשים בתחזוקה או בהתמודדות אל מול השכנים בענייני שליטה ואחסון במקלט", כותב מלול.

 

המלצות וועדת המיקלוט

ביצוע כנס לתושבים בנושא ביטחון ומקלטים משותפים שמתכונן להתקיים בנובמבר ברשות בהובלת פקע"ר. יצירת וועדי בתים ככל שניתן דבר שיחזק את הבניין המשותף בנראות ובתחזוקה השוטפת של המבנה והמקלט. סיוע תקציבי בבניינים משותפים ע"י עמותות, משרדי ממשלה. שילוב בני נוער כחלק מהתנדבות בקהילה בתחזוקת המקלטים וגינון בבניינים משותפים. (נדרש בדיקה משפטית בנושא)".

עוד ממליצה הוועדה על התקנת מזגן בכל מקלט תקין דבר שידרבן את יתר התושבים לסדר את המקלטים בשיטת המקל והגזר. בחינת האכיפה בתחום הבניינים המשותפים.

על אף שהאחריות על המקלט בזמן שגרה יהיה של התושבים, בשעת חרום הנטל עובר באופן מידי לרשות.

 

"יש לישר קו בישום ההמלצות, ורק אחר כך לייצר אכיפה ובקרה פעם בשנה. מקרים חריגים כגון קשישים מעוטי יכולת המוכרים ברשות עם קריטריונים ברורים תתבצע התחזוקה ע"י הרשות כמובן לעגן את זה משפטית".

לסיום יש לקוות שראש העיר וההנהלה ירימו את הכפפה, יאמצו את מסקנותיה המקצועיות של וועדת המיקלוט, ובעיקר ינצלו את חלון הזמן שבין ירי של קטיושות מזדמן, לחלילה למצב חירום כולל בו המקלטים יהוו מקלט אמיתי להצלת חיים.

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad