היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מי בא לצום?

בעוד מספר שעות יחל יום כיפור. היום המיוחד ביותר בשנה, שמצליח לאחד את רובינו המכריע, לעצור את הזמן, ולהתכנס יחדיו. כדאי לא להתייחס ולהאמין לסקרים שמראים שרק שני שליש צמים (בכלל, בסקרים, הנשאלים מהמגזר החרדי לא ממש ששים לענות ולשתף פעולה), אלא הרוב המכריע. ולמה? למה אדם שכל השנה לא שמר מצוות באופן גורף מחליט שדווקא בכיפור הוא צם? למה אנשים לא ממש שומרים על חמץ בפסח, לא רואים את שבת כיום קדוש, ובטח שלא שולחים בפורים משלוח מנות איש לרעהו, דווקא ממנפים את יום כיפור למקום טהור, זך וקדוש? התשובה בהמשך, אך לפני כן צריך לנתח עוד נושא אחד.

רבים מאותם יהודים שאינם שומרים תורה ומצוות אך צמים ביום כיפור יספרו לכם שזה בריא לצום, שזה קטע של מסורת, שלא נעים להם לאכול ליד אחרים ובוודאי ימציאו עוד שלל תירוצים כדי להצדיק את המעשה הקיצוני מבחינתם בו הם יוותרו על תענוגות הגוף למשך 25 שעות. יש לי חבר שמתלבט האם למול את בנו (נו, הוא לא באמת מתלבט, הוא רק רוצה להצטייר ככזה. נראה לי) אך בכיפור הזה הוא יצום. אז הוא יספר לכם שזה טוב להתחבר לנפש ביום רגוע שכזה, ולכן כדי לבצע חיבור כזה חשוב לצום (ואף יתן אסמכתא מאחד ספרי ה"פנג שוואי") אך האם אנחנו באמת מאמינים לזה?

אם תשאלו את אחד מהאנשים הנמנים עם ה-40% הרייטינג של "האח הגדול" את השאלה מדוע הוא צופה בתוכנית, תשמעו בוודאי שלל תשובות מנומקות ("אני צוחק עליהם", "זה בידור" וכו'), אך מעטים האנשים שיאמרו ויודו "אנחנו באמת אוהבים את התוכנית". ולמה? כי אנשים מתביישים לעיתים "להודות" במעשה שנראה לא טוב בעיני אחרים, אע"פ שהם אוהבים ומאמינים בו. בדיוק ככה כיפור, אנשים שדוגלים בחופש, הפרדת דת ומדינה וכו' וכו', יתביישו לשבור את אותן אג'נדות לצורך הודאה כי אכן, גם הם נמנים עם העם היהודי הקודש.
אם כך אז מה באמת מניע אותם לצום? התשובה הפשוטה, הכי פשוטה היא הלב היהודי. בסוף לכולנו יש את מה שאין לשאר העמים, וזו הנשמה היהודית. אם מבחינה חיצונית אנחנו מלאים בקליפות, מותגים, מדבקות וסטיקרים, אז מבפנים אנו עדיין אותו עם קדוש שקיבל את התורה במעמד הר סיני, ולכן החיבור, הצורך והרצון שלנו להתחבר איכשהו, באופן כזה שלא יעיד עלינו משהו, גובר על כל מחשבה כזו או אחרת.

גם יהלום שנפל לתוך בוץ עדיין נשאר יהלום, ולכן כל יהודי ולא משנה איפה נולד ולאן החיים הובילו אותו יזעק זעקה פנימית ויאמר "השם, גם אני רוצה להרגיש ולהיות קרוב אליך". ומה עם אלה שבכל זאת לא צמים? הם בדיוק כמו אותם אנשים שהוזמנו לסעודה ונכנסו באמצע, ומעדיפים להישאר בצד ולומר "אני לא רעב, זה בסדר". העיקר לא להתיישב באמצע ולהתחיל למזוג אוכל.

לסיכום יהודים, אחים יקרים, שיהיה לכם צום מועיל, ואל תשכחו תמיד שהיהלום שבתוככם יכול להאיר בכל רגע נתון, אם נדע לכוון אותו לאור הנכון.

 

פה-שקווילים

* הרב מאיר אליהו שליט"א  מגיע לעיר למסור שיעור ביום ראשון י"א תשרי (15/9/13 למניינם) בבית "כה לחי" רחוב יהודה הלוי 8. בשעה 20:30 ערבית . בשעה 21:00 יתחיל השיעור. הכניסה חופשית. לגברים בלבד. לפרטים נוספים: 0528249034, 0506429037. הערב מארגנים ארגון "למען שמו-נה באהבה" ובית "כה לחי".

* הרבנות הראשית לישראל פרסמה עדכון כשרות לגבי הסרת כשרות ממלון "סביוני הגליל" שבצומת יסוד המעלה ופרסמה: "המקום מציג עצמו ככשר למהדרין למרות שאינו מושגח על ידי נותן הכשר מוסמך. לפני כשבוע הסתיימה השגחת הרבנות חצור הגלילת במלון ולא חודשה, אך המלון ממשיך להציג עצמו ככשר באתר האינטרנט. למבררים טלפונית מציג עצמו המלון ככשר. בהשגחתו של נותן הכשר שלא הוסמך לכך על פי חוק, ולפיכך אין הרבנות אחראית לכשרות המזון במקום.

* בית המדרש לנשים של תנועת אמונה לשנת תשע"ד יוצא לדרך ואת יותר ממוזמנת לבוא ולהטען באנרגיות טובות אחת לשבועיים.
והשנה ימי שני, אחת לשבועיים בביה"כ "יוסף הצדיק", רח' ביאליק 33 (פינת הנשיא).
 – 9:00-10:30
הרב עמיר כץ – "מדרש רבא לפרשת השבוע".
 – 10:45-12:00
מר שי צ'ופק – "סודות המגילות לחגי ישראל"
 
עלות שנתית: 550 שקלים. לחברות "אמונה": 480 שקלים.
לפרטים ולהרשמה: תהילה חקק, רכזת "אמונה". 054-5956657
שיעור הפתיחה יתקיים בע"ה ביום ב', ג' חשוון (7.10.13) תאריכי שאר המפגשים יחולקו למשתתפות במפגש הראשון בע"ה
.

* לעיתים אנחנו מתבלבלים, לא יודעים, לא בטוחים ומסופקים לגבי הלכות החג, כמו למשל מה הדין מעוברת, מינקת, זקן, חולה, ילדים וכו'. בד"כ יש הלכות ברורות, אך במקרים אישיים, חייב לשאול רב, תלמיד חכם ולהסביר לו את הנושא הספציפי. בנוסף, מי שמעוניין, יוכל לקרוא את הלכות יום הכיפורים וסוכות בצורה ברורה ופשוטה באתר האינטרנט של ארגון "למען שמו-נה באהבה" – www.lemaan8.co.il

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad