היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

רישיונו של נהג ערבי נפסל כי הוא "ממגזר בעייתי" ההחלטה תבוטל

 

מה קבע בית המשפט?

 

לפני כשנה וחצי החליטה רשות הרישוי לפסול את רישיון הנהיגה של נהג מהמגזר הערבי לתקופה של 5 שנים, לאחר שצבר במשך 6 שנים 38 עבירות תנועה ו 152 נקודות.

בטרם ניתנה ההחלטה התקיים לנהג שימוע בפני וועדה אשר כללה את סמנכ"ל התנועה, העוזרת שלו ומנהלת תחום נהיגה ברכב במשרד הרישוי במחוז.

לאחר השימוע יצא הנהג מהחדר והתקיים דיון שלא בנוכחותו, שם נאמר בין היתר, על ידי אחת מחברות הוועדה כי "זהו מגזר בעייתי והשופטים מעודדים ומתחשבים בהם ונותנים להם הזדמנויות לחזור למוטב". לבסוף הוחלט לפסול כאמור את רישיונו של הנהג ל 5 שנים.

בבקשה שהגיש לבית המשפט לתעבורה ביקש הנהג לפסול את ההחלטה שנתן משרד הרישוי שכן לטענתו היא נגועה בשיקולים זרים ואפליה.

 

אותה חברת הוועדה אשר אמרה בדיון כי הנהג משתייך ל"מגזר בעייתי" ציינה בעדותה בבית המשפט כי בדרך כלל תוכן הדיון של חברי הוועדה שלא בנוכחות הנהג לא נרשם בפרוטוקול וכי לדעתה מה שנרשם הוצא מהקשרו. עם זאת, כאשר נשאלה לגבי הדברים שנאמרו השיבה כי אין זה לטעמה בגדר "שיקולים זרים".

 

"בפרשה שבפניי התביישתי לקרוא כי סוגיית שייכותו של המשיב למגזר כזה או אחר הפכה לחלק מהדיון בו נציגים רשמיים של המדינה צריכים להחליט בשאלה הקשורה בשלילת רישיון הנהיגה של המשיב" כתב השופט.

רשות הרישוי, ציין השופט, כנראה לא הפנימה שכרשות ציבורית, עליה להתייחס לכל אזרח ישראלי, ולא משנה לאיזה מגזר, דת או מין הוא משתייך, באופן שווה.

 

"עצם אמירת דברים אלו….במסגרת ישיבה רשמית של נציגי המדינה היא אות קלון על ההליך כולו ואין אני מוצא נימוק אחד אשר יצדיק את החלטת המדינה להגן על הליך זה…" כתב השופט וקבע כי משלא זכה המשיב להליך שוויוני, ההחלטה בטלה מעיקרה, שכן היא נגועה בשיקולים זרים ולא יהיה לה כל תוקף במדינת ישראל.

"כולנו מול הרשויות 'מגזר' אחד"  הוסיף השופט וציין כי הרשות יכולה לבחון מחדש את עניינו של המשיב בהרכב וועדה אחר, בתנאי שתתעד בפרוטוקול את מהלך הדיון במיוחד לאחר שהמשיב יוצא מהחדר, כפי שהיא מחויבת לפי דין.

הוצאות לא נפסקו.

 

מה העונש שנגזר לנהג ששינה את מספר הרכב בעת שחתם על הדו"ח?

 

מאסר על תנאי וקנס, זהו העונש שהטיל בית משפט לתעבורה על נהג, שבעת שחתם על דו"ח בגין נהיגה ללא חגורת בטיחות, שינה את מספר הרכב שלו והורשע בזיוף והפרעה לשוטר.

בכתב אישום שהוגש נגד נהג, טענה המדינה כי הנהג קיבל דו"ח לאחר שנתפס נוהג ללא חגורת בטיחות, וכאשר נתבקש לחתום על הדו"ח, שינה ספרה אחת ממספר הרכב.

המדינה טענה כי לנהג 65 הרשעות תנועה, מתוכן 13 על אי חגירת חגורה, ובנוסף לעבירת התנועה, האשימה אותו בעבירות של זיוף והפרעה לשוטר במילוי תפקידו.

בטיעוניה לעונש טענה המדינה כי הנאשם לא נוטל אחריות למעשיו וממשיך לטעון בכל תוקף כי השוטרת היא שזייפה את הספרה בדו"ח. לטענתה, לנאשם עבר תעבורתי מכביר וזה הגדיל לעשות ואף זייף את הדו"ח כדי להתחמק משלילת רישיונו, ולפיכך ביקשה להשית עליו עונש מוחשי של עבודות שירות.

הנהג טען מנגד, כי לא היה מעלה על דעתו לזייף את הדו"ח ומי ששינתה את מספר הרכב הייתה השוטרת שתפסה אותו. בכל מקרה טען, כי הדו"ח נרשם על פי תעודת הזהות שלו, כך שממילא לא הייתה משמעות למספר הרכב.

כן טען, כי בזמן האירוע כעס והתפרץ על השוטרת על שרשמה את הדו"ח בגין אי חגירת חגורת הבטיחות, בזמן שכלל לא נסע אלא ישב בתוך רכב עומד, וכנראה בשל כך החליטה להתנקם בו ושינתה את מספר הרכב לפני שהחתימה אותו על הדו"ח.

לטענתו, הינו אדם נורמטיבי ללא עבר פלילי ולפיכך ניתן להסתפק בהתחייבות בלבד.

השופטת הרשיעה את הנאשם במיוחס לו.

נקבע כי במהלך האירוע הנאשם ניסה להניא את השוטרת מלרשום לו דו"ח תנועה בטענה כי יקבל שלילה באם תבצע זאת, אך כשנוכח לדעת כי שכנועיו לא צלחו ניצל את ההזדמנות ושינה ספרה במספר הרכב, לנגד עיניה של השוטרת, בזמן שביקשה ממנו לחתום עליו.

לפיכך הטילה עליו השופטת עונש מאסר על תנאי למשך 8 חודשים וקנס כספי בסך של 3,000 שקלים.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad