היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

האם הצמחים באמת חיים?

החל ממחר, ראש חודש, נוכל לברך את ברכת האילנות שנאמרת בחודש ניסן על אילנות מאכל המלבלבים ומוציאים פרחים. הברכה נאמרת על שני אילנות מאכל ומברכים אותה אף בתוך שלש שנות ערלה. מטרת הברכה להודות לבורא על היופי והשפע שברא בעולמו, כשהרעיון הבסיסי הוא לקבל השראה מהדר העולם הטבעי, לחוש באהבתו של הקב"ה לבני האדם, ולהודות על כך.

בדעה הרווחת בעולם היא שישנה חלוקה ברורה בין חי, צומח ודומם. אמנם, החלוקה לא תמיד אבסולוטית אבל על פי היהדות החלוקה הרבה יותר מורכבת, כך שהעצים, הצמחים והעשבים חושבים ואף חיים במובן מסוים, הרבה יותר מכפי שניתן היה לחשוב. ניתן להזכיר כאן גם את שירת העשבים, אך את זה נשאיר לפעם אחרת.

כמה מפתיע, אך יישנם מספר מקורות בחז"ל המעידים שיש רגשות לצמחים. מצוין שלכל דבר בעולם יש מלאך בשמים שאומר לו 'גדל'. כלומר, יש מישהו שאחראי עליו, מחיה אותו, ממית אותו וכן הלאה. בצורה הפשוטה זה אומר שכל עשב, פרח ופרי מקושר רוחנית למקור עליון, מה שמסביר כי הטבע הוא דבר מושגח הניזון ממקור רוחני ולא מכח ה"טבעיות".

בפרקי דרבי אליעזר נכתב "בשעה שכורתין את עץ האילן שהוא עושה פרי, הקול יוצא מסוף העולם ועד סופו, ואין הקול נשמע", מה שמסביר כי גם לצמחים יש יכולת 'ראייה', וניתן לראות זאת אגב באמצעות הצמחים המטפסים למיניהם, ש'מתבייתים' על זיז או מוט (ואם מישהו יזיז את המוט, הצמח ישנה את כיוונו תוך זמן קצר).


מה המדע אומר על הטבע?

ישנם כמה וכמה מחקרים שהוכיחו שצמחים ש'מאזינים' לנעימות מוזיקליות מניבים הרבה יותר, לעתים אף 60% מהיבול הקבוע. הספר 'החיים המסתוריים של הצמחים', שיצא בארה"ב ב-1973, יצר פריצת דרך בתחום, והוכיח את אמיתות דברי חז"ל וחכמי ישראל לאורך הדורות.
החוקר קליב בקסטר ערך מחקר, בו הוא מצא באמצעות הפוליגרף שהצמחים מגיבים לסביבתם.

אם נרד לעומק נגלה שהצמחים הם חלק מנושא  גלגול הנשמות, שכן יש לצמח את החיות שלו, ומעבר לזה יש אפשרות לעיבור נשמה של אדם בתוכו. הרב יצחק גבאי התייחס בעבר לשאלה מה הנשמה שנמצאת "בתוך" הצמח חווה, מרגישה, חושבת? ותשובתו הייתה "הנשמה מרגישה ויודעת משהו שאנחנו כבני אדם לא יכולים, מאין היא באה ולאן היא הולכת. אדם שחי כאן בעולם נמצא בעולם של בחירה, ולא יודע מצד עצמו מהיכן הוא בא ולאן הוא הולך. אבל בגלגולים שונים שאינם אדם חי, צומח, דומם, האדם יודע למה הוא נמצא שם.

"כשהנשמה נמצאת בתוך גוף אחר, זה מעין עונש שדומה לצינוק. האדם לא יכול לתקשר, הוא כבול. כך הוא 'חי' במשך חודש, חודשיים, שנה, שנתיים או מאה שנים הכל תלוי בתיקון הספציפי שלו. האר"י הקדוש כתב שהגלגול כולל גם את הגלגולים והייסורים שעובר אותו פרי או צמח. אם למשל האדם התגלגל לחיטה שהפכה לרוגלך, אז את כל הייסורים שהרוגלך עובר בתהליכי ההכנה שלו, חווה הנשמה שכלואה בתוכו. הנשמה שהתגלגלה לחיטה צריכה לקוות שהמאכל יעלה על שולחנו של אדם שמברך עליו, וכך יביא את התיקון לכדי השלמה".

אנו לא ממש יודעים האם כל צמח הוא חלק מגלגול נשמות, אך זה חלק מהרעיון של ברכת האילנות שאנו מברכים בחודש ניסן. כך למעשה אנו מסייעים לתיקונן של נשמות שהתגלגלו בצומח.

הרב פנגר מספר שעל פי תורת הסוד, לא פעם ההשגחה העליונה עושה כך שלאדם מסוים יזדמן לברך על מאכל שאחד מקרובי משפחתו שנפטרו מגולגל בהם. כך, באופן מסוים, הכל נשאר במשפחה. "אתה הולך לחנות ירקות ובוחר מלפפון או עגבנייה", מסביר הרב. "זה נראה הליך פשוט ויומיומי, אבל הקב"ה שלח אותך דווקא לשם כי יש שם נשמה של מישהו שקשור אליך, ודווקא אתה יכול להושיע אותו על ידי כך שתברך על המאכל. הכרתי בעבר קבוצה של אנשים שערכו סיאנסים. ביניהם היה בחור בשם יוסף שלא רצה להשתתף, וישב בצד. במהלך הסיאנס שאלו הנוכחים את הנשמה 'יש נשמה מגולגלת בסלסילת התפוחים שנמצאת כאן?'. הנשמה ענתה בחיוב, וכל פעם הם הרימו תפוח אחר ושאלו האם הנשמה נמצאת כאן. הנשמה סימנה תפוח ספציפי, הם עשו עליו סימן, ערבבו את הכל, שאלו שוב, ועוד פעם התפוח הספציפי יצא. הנוכחים שאלו מה לעשות, והנשמה אמרה 'שיוסף יברך על התפוח ויאכל. אחד מקרובי המשפחה שלו מגולגל בתפוח, והוא זקוק לתיקון'. יוסף היחיד שידע לברך מאחר ובאותה תקופה החל תהליך של חזרה בתשובה, ואכן עשה כך".

 

 

הלכות פסח

ברכת האילנות

מהערב (שישי) נכנסנ לחודש ניסן, שזה הזמן לברך על האילנות. ולכן הרואה בימי ניסן אילנות שמוציאים פרחים, מברך: "ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם".

–  מותר לברך ברכת האילנות בשבת ויום טוב.

–  מברכים פעם אחת בשנה (אפשר לברך בין ביום ובין בלילה) וכן הגברים והנשים חייבים בברכה זו.

– טוב לברך ברכת האילנות על אילנות הנטועים בגנות ופרדסים וצריך לשים לב שאלו אילנות מאכל (ולא אילן סרק)

– חלק מהמקובלים כתבו לא לברך ברכת האילנות בשבת, חלק התירו. אם יש חשש שחלק מהציבור לא יברכו בחול, יברכו כולם בשבת. בכל אופן כדאי לשאול את המרא דאתרא/רב בית הכנסת ולנהוג כך.

 

 

מכירת חמץ

כשרות אוֹכַלים ומוצרים לפסח

– יש לקנות מוצרי מזון, אוֹכַלים ומשקאות הכשרים לפסח ללא חשש חמץ או תערובת חמץ כלל.

–  קניית מוצרים פתוחים יש לקנות רק מאדם ירא שמים שסומך על נאמנותו בכשרות המוצרים כגון: פיצוחים וכדומה.

–  חמץ בפסח אוסר בכל שהוא, ולכן אם נפל חמץ לאוכל בפסח ונתערב בו, אוסר החמץ את כל האוכל אפילו יש פי אלף כנגדו.

–  כל מוצר שנפסל מאכילת כלב אינו צריך הכשר לפסח, ומותר להשתמש בו לכתחילה, ולכן: כל חומרי הניקוי, מוצרי קוסמטיקה, מותרים בפסח ללא צורך בשום כשרות.

– מותר לעשן סיגריות בפסח גם אם יש בהם חשש חמץ משום שנפסלו מאכילת כלב.

– פירות מיובשים: ספרדים: מותר לאוכלם בפסח, אך יבדוק שאין בהם חשש חמץ (דבר המצוי מאוד).

אשכנזים: נוהגים לאסור לאוכלם בפסח מחשש חמץ.

– פיצוחים, יש להיזהר ולא לקנותם מהשוק, אלא יקנם ממקום שיש בו השגחה מתאימה.

– המלח הדק הנמכר החבילות 1 ק"ג כשר לפסח גם ללא כול הכשר מיוחד.

 – הסוכר מותר בפסח

– תה וקפה מותרים בפסח אך יקנה בהשגחה המתאימה לפסח.

 

פה-שקווילים

       ביום רביעי בשבוע הבא, יב' בניסן, ה-1.4 תתקיים הגעלת כלים ברחבת בית הכנסת "יד לאחים" (רח' ביאליק 27) בין השעות 9:30 ל-14-00. יש להביא את הכלים נקיים. לפרטים: 050-4121011,

 

 

       ניתן להיכנס לאתר "למען שמו(נה) באהבה ולקרוא את כל הלכות הפסח בהרחבה ובפשטות בנושאים: דיני חודש ניסן, ברכת האילנות, שבת הגדול, הגעלת כלים, זמן איסור חמץ מהתורה ומדרבנן, בדיקת חמץ, ביעור חמץ, המוצא חמץ במועד, חמץ שעבר עליו הפסח, מכירת חמץ, קטניות, מצה שמורה, איזה חמץ אסרו תורה וחכמים. הגדרת (חמץ, שאור, מחמצת, חוזר וניעור, נותן טעם לפגם, מי פירות, מצה שרויה, מצה שמורה) הכשר מוצרים, קניית בשר לפסח, תענית בכורות בערב פסח, עשיית מלאכה בערב פסח, אכילת מצה בערב פסח, סדר פסח, הלכות יום טוב וחול המועד. כתובת האתר WWW.LEMAAN8.CO.IL

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad