היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

אכזבה ממיתוג בתי הספר ופתיחת אזורי הרישום

ישיבת ועדת החינוך השבוע הייתה אמורה לברך על המוגמר ולהוציא לדרך את "תוכנית שוויון הזדמנויות בחינוך ביישוב, האינטגראציה, מניעת מיון תלמידים, שקיפות ברישום, בהירות מסרים, מתן זכות הבחירה והחופש לבחור חינוך, לדעת לבחור".

אולם מה שקרה בפועל זו נסיגה מחלק חשוב ומרכזי של התוכנית, אי יישום פתיחת אזורי הרישום בקריית שמונה לכלל התלמידים.

ישיבת הועדה שהתקיימה באווירה חגיגית ברובה, התכנסה כדי לסכם תהליך ארוך שנמשך כשנתיים ובמהלכו נבנו המסד והטפחות של רעיון מיתוג בתי הספר על פי 'אני מאמין' של כל בית ספר ובית ספר, וגולת הכותרת, פתיחת אזורי רישום.

תהליך מיתוג בתי הספר נעשה בצורה מעוררת התפעלות. כל בית ספר הביא את הרעיון שעל פיו החליט צוות בית הספר בהובלת המנהל/ת, המורים, ההורים, הרשות המקומית ומשרד החינוך, לרמה גבוהה של חשיפה כלפי פנים וחוץ. הצוותים עמלו במשך אותה תקופה ללא לאות ולולא הרצינות והדבקות במטרה, ספק אם היו מגיעים לתוצאות הללו.

כאן המקום לציין את צוות אגף החינוך בראשותה של המנהלת תמי לוי שהשכילה להוביל את התהליך בתבונה ובנחישות, יחד עם הממונה על החינוך חברת המועצה ד"ר יפעת שאשא-ביטון.

כמי שעקב במהלך הזמן הארוך אחר ההכנות, אני יכול לציין לטובה את כל המעורבים ללא יוצא מן הכלל. ועל כך מגיעה מילה טובה לכולם.

 

 

משרד החינוך שואל ומשיב (לטובת ההורים)

 

לפני שנמשיך, אני מבקש להביא לכם 'שאלות ותשובות' שהפיץ משרד החינוך באשר למיתוג בתי הספר ופתיחת אזורי הרישום. השאלות הן של משרד החינוך וכמו כן גם התשובות.

הדברים מובאים ככתבם וכלשונם, כפי שהפיץ השבוע משרד החינוך, כאמור.

"- שאלה: מה המשמעות של הרחבת אזורי הרישום של בתי הספר (בחירת הורים מבוקרת)?

תשובה: הרישום לבתי הספר התבצע עד היום בכפוף לאזור הרישום בו התגורר התלמיד. משרד החינוך והרשות המקומית החליטו להנהיג ניסוי ארצי, אשר משנה מצב זה, ולפתוח את אזור הרישום בו מתגורר התלמיד. מדובר בפתיחה מבוקרת, כך שההורה יכול לבחור את בית הספר בו ילמד ילדו מתוך מבחר של בתי ספר המצויים ביישוב בו מתגורר התלמיד.

 

– שאלה: מי האוכלוסייה אשר תוכל לקחת חלק בפתיחת אזורי הרישום?

תשובה: הורים לילדים אשר צפויים לעלות לכיתה א' ומתגוררים ברשות, או במרחבי החינוך שקבעו הרשויות, ושנכללים בניסוי הארצי.

 

– שאלה: מה הייחוד של בתי הספר הייחודיים ובמה הם שונים מבתי ספר רגילים?

תשובה: בתי הספר הייחודיים הם בתי ספר ציבוריים, אשר מפתחים מיומנויות ייחודיות מעבר לתכנית הליבה של משרד החינוך. בתי ספר אלו שונים מבתי ספר רגילים בכך שהם מתמקדים בנושא אחד מרכזי, שמהווה את זהות בית הספר ועל פיו מגבשים מקצועיות ודרכי הוראה ולמידה בתחומים כמו: מוסיקה, תקשורת, אדריכלות, אומנויות, מדעים, חינוך ירוק ועוד.

 

– שאלה: מהם הקריטריונים לקבלה לבתי הספר שבאזורי הבחירה המבוקרת? האם ישנם מבחני כניסה? האם מתקיימת הגרלה? האם הבחירה היא על פי שיקולים כלכליים חברתיים?

תשובה: לרשויות השונות, קריטריונים שונים שמטרתם לאפשר בחירה, תוך בקרה שמאפשרת איזון מתאים בין בתי הספר. לפי נהלי משרד החינוך, אין לקיים כל מיון או מבחני כניסה. לעיתים, במצב של עודף ביקוש לבתי ספר כלשהם, מתקיימת הגרלה, או לפי קריטריונים של סדר עדיפות (למשל אחים גדולים הלומדים במוסד החינוכי). 

 

– שאלה: מה לגבי גני הילדים?

– תשובה: גני ילדים אינם כלולים בניסוי הארצי. 

 

– שאלה: כמה תלמידים ילמדו בכיתה?

תשובה: מספר התלמידים בכיתה אינו שונה בהכרח מהמצב הקיים כיום ברשות, זאת בהתאם לנוהלי משרד החינוך.  היתרון בתכנית הוא האפשרות לוויסות רשותי המייצר איזון בין בתי הספר מבלי לעלות על תקן משרד החינוך.

 

– שאלה: אין לי אפשרות להסיע את בני/בתי אל בית הספר החדש, אשר מרוחק משכונת המגורים שלי. כיצד הוא יגיע?

תשובה: במסגרת הניסוי הארצי, ישנו תמריץ לרשויות  לכיסוי הוצאות נסיעה של תלמידים שבוחרים בית ספר מרוחק, זאת בכפוף לנוהלי הסעות של משרד החינוך.

 

– שאלה: האם הבחירה פתוחה בכל העיר או רק בחלקים מסוימים בתוכה?

תשובה: ברשויות השונות קיימים מודלים שונים של מרחבי חינוך, התואמים את צרכי החינוך ומאפייני החינוך הייחודים בישוב. ישנן רשויות בהן הבחירה פתוחה בכל העיר, ובאחרות בחלקים מסוימים. הפרטים מצויים באתרי האינטרנט של הרשות.

 

– שאלה: מה לגבי הורים שאינם מעוניינים בבחירה המבוקרת, האם במקרים אלו ההרשמה של ילדם לבית הספר הקרוב לביתם מובטחת?

תשובה: ההרשמה של הילד מובטחת במידה שההורה בוחר בבית ספר זה בעדיפות ראשונה ובתקופת הרישום עליה הכריזה הרשות.

 

– שאלה: האם הורה שרשם את בנו לבית ספר ייחודי (מוסיקלי כדוגמא) והתחרט כעבור שנה, יכול להעבירו בתום שנת הלימודים לבית ספר חדש?  

תשובה: כן. במסגרת ובהתאם לנוהלי העברות שברשות ולייחודיות בית הספר".

אין מה להוסיף על הדברים הללו, זולת השאלה, מדוע משרד החינוך לא מיישם את מה שהוא מחליט עליו?

מדוע קריית שמונה ממשיכה 'לירות לעצמה ברגליים?'

 

נשוב לישיבת ועדת החינוך מהשבוע. מה הייתה האכזבה כאשר נודע שבסופו של התהליך, אזורי הרישום לא יפתחו, כפי שאמרה ד"ר יפעת שאשא-ביטון הממונה על החינוך בסיומה של הישיבה.

לקחו נשר גדול וחזק ומרטו לו את הנוצות והפכו אותו לעוף קפוא. עוף מרוט נוצות המנציח את ההווה והעבר של העיר.

ההחלטה שלא לפתוח את אזורי הרישום מעיבה על אחד התקוות הגדולות שהיו למערכת החינוך בשנים האחרונות, להורים וכמובן לילדים שנמנעת מהם חוויה חינוכית מרחיבת דעת ופורצת אופקים חדשים.

חשוב לדעת שלאורך כל הדרך, עבודת ההכנה נעשתה בהסתמך על נתונים מסקרים שנעשו בקרב ההורים.

התוצאות היו חד משמעיות בכל נושא והם היוו בסיס לעבודה, לאורך השנתיים האחרונות.

נערך סקר שתוצאותיו היו חד-משמעיים, כמו: בקרב  80 הורים של ילדי גן חובה, 88% חושבים שיש מקום לאפשר להורים לבחור את בית הספר לילדיהם. רוב ההורים 81% תומכים בפתיחת אזורי רישום של בתי הספר בקריית שמונה. רוב מוחץ מקרב ההורים 98% חושב שצריך להגביל את מספרם של התלמידים בכיתה, ושלא יעלה על 25 – 30 תלמיד בכיתה. רוב ההורים, 82% חושבים שיש לתת עדיפות ברישום לקרבה גיאוגרפית ולאחים ממשיכים.

יתרה מזאת, בבתי הספר בהם הדרישה תהיה גבוהה מהמקומות הפנויים, לא תינתן עדיפות בשיטת 'כל הקודם זוכה', ויותר ממחציתם חושבים שיש לעשות הגרלה בין כל המבקשים.

הלוואי נתונים מובהקים וברורים כאלה לכל מנהל שעומד לעשות שינוי בארגון שלו.

למרות שפתיחת אזורי הרישום היו מאבני היסוד של התהליך, בפועל, אזורי הרישום לא יפתחו.

ההחלטה תמוהה לאור הסייגים (הרבים) ואמצעי הביטחון שננקטו (בצדק) במימוש המהלך.

כל כך הרבה חישוקים, שאי אפשר להבין מדוע בכל זאת הצעד המשמעותי של פתיחת אזורי הרישום לא נעשה.

 

ד"ר יפעת שאשא-ביטון הממונה על החינוך, הובילה את התהליך יחד עם ראש העיר הרב ניסים מלכה. בסיומה של ישיבת ועדת החינוך היא הדהימה את הנוכחים כאשר 'גילתה' להם שאזורי הרישום לא יפתחו כפי שהיה מצופה.

בשל דבריה, היא הותקפה על ידי חלק מהמשתתפים שטענו  ש'יפעת קלקלה את החגיגה'. אחרים אמרו בשיחה עם "חדשות הגליל" שהם דווקא שמחים שהאמת נאמרה ובכך נמנעה הולכת שולל של רוב ההורים בקריית שמונה שהיו בטוחים שילדיהם יוכלו ליהנות מפתיחת אזורי הרישום.

ד"ר יפעת שאשא-ביטון הממונה על החינוך הוציאה הודעה כדי להזים את השמועות שהיא זאת שהשביתה את החגיגות ואומרת: "הרעיון של פתיחת אזורי הרישום עלה כבר לפני יותר משנתיים בצוות הניהול היישובי שכלל מנהלים ועד הורים ורשות. עם תחילתו של הפיילוט במשרד החינוך הצטרפנו לתוכנית משום שזיהינו הזדמנות לקיים תהליך מקצועי ובגיבוי של משרד החינוך. התהליך שהיה בשנתיים האחרונות ראוי להערכה רבה בזכות השותפים לדרך. שתי המטרות הראשונות של התוכנית: מיתוג בתי הספר ועבודה על ייחודיות בתי הספר, נעשו על ידי הצוותים החינוכיים המקצועיים באופן מעורר השראה וגאווה על שאלו אנשי החינוך שלנו. אני באמת מורידה את הכובע בפני כל השותפים שעסקו במלאכה, מנהלי בתי הספר, וועד הורים תמי לוי, מנהלת אגף החינוך, נציגי משרד החינוך וזאת בגיבוי של ראש העיר.

לכן, דווקא בגלל התמיכה שהייתה לתהליך והאופן בו כולם היו מגויסים, ציפיתי שהוא יושלם ויורחב באומץ גם למטרה השלישית, שלשמה יצאנו לדרך, והיא פתיחת אזורי רישום באופן מלא ומתן הזדמנות שווה לכל ההורים לבחור את בית הספר בו הם רוצים שילדיהם יתחנכו. לצערי החליטו לדחות את המהלך השלם של פתיחת אזורי הרישום ואני מרגישה שחובתי המוסרית כלפי הציבור היא לשים את הדברים על דיוקם. עצוב לי שלמרות ששני השלבים הראשונים התקיימו לעילא ולעילא על ידי המנהלים בתוך בתי הספר, ובהחלט ניתן לחוש בחדוות העשייה החינוכית בקרב הצוותים השונים, לא חצינו את קו הגמר, אומרת ד"ר יפעת שאשא-ביטון בעקבות ההחלטה שלא לפתוח את אזורי הרישום לכל.

 

יו"ר האופוזיציה בנצי יעקב יצא בדברים חריפים כנגד ראש העיר ואמר: "פתיחת אזורי רישום, באופן כללי הרעיון והתהליך היו נכונים וחשובים. התהליך היה מוצלח. עד שסוף סוף יש תהליך טוב ורצוי, שכולם שותפים בו, איך קורה שראש העיר לא מסוגל להוביל אותו עד הסוף ולהגיע למטרה העיקרית של פתיחת כל אזורי הרישום בעיר?!

בהודעה שיצאה ממחוז צפון נכתב שכל קריית שמונה היא מרחב חינוכי אחד, אז איך זה שראש העיר בקריית שמונה מחליט לא ללכת עד הסוף לטובת כלל ההורים ולטובת עתיד ילדינו?

בסוף הישיבה התברר לי שלמרות התהליך המוצלח, לא פותחים את כל אזורי הרישום ע"פ היעד המתוכנן שהופיע בתוכנית. לצערי ראש העיר אינו מסוגל להוביל תהליכים של אנשי מקצוע מהטובים ביותר שידעה העיר, אשר המליצו שהשנה התהליך צריך להתקיים, ראש העיר גילה חוסר מנהיגות, חוסר יכולת לקבל החלטות חשובות לטובת עתיד ילדינו", אומר בנצי יעקב בעקבות ההחלטה שלא לפתוח את אזורי הרישום.

תגובת ועד ההורים העירוני: "פתיחת אזורי הרישום בעיר בצורה הדרגתית הינו צעד חכם ונכון. זהו צעד ראשוני בחשיבה ליצור מערכת חינוך טובה ואיכותית יותר.

לכל בית ספר ישנה הייחודיות שלו, כמו כן בתי הספר מתגו את עצמם כל אחד ע"פ בחירתו. זהו תחילתו של מהלך מורכב, אך היעד אליו אנו שואפים ואותו נבצע בעתיד הינו פתיחת כל אזורי הרישום בעיר.

תהליך זה לא יכול להתבצע בשנה הראשונה, (כפי שלא קרה באף עיר בישראל) התהליך יתפרס על 4 שנים והוא מלווה ע"י משרד החינוך והנהלתו.

בתקופה זו ייחודיות ומיתוג ביה"ס תובלט מאוד ואז יהיה אפשר לברך על המוגמר וכל תלמיד יבחר את סגנון ואופי ביה"ס שמתאימים לו. הועד מברך את כל השותפים למהלך וסמוך ובטוח שהחינוך בעירנו בעתיד יהיה מהטובים ביותר", אומר יו"ר ועד ההורים המרכזי משה ניסימיאן.  

 

איני רוצה להיכנס להשתלשלות הדברים בהם היו מעורבים חלק מוועדי ההורים שחשבו (לא בצדק) שהאינטרס הפרטי שלהם יפגע.

האחריות בסופו של דבר על מפח הנפש ועל הפספוס הגדול מוטלת על כתפיהם של ראש העיר ומועצת העיר.

ראש העיר הרב ניסים מלכה מסר בתגובה להאשמות כלפיו את הדברים הבאים: "תוכנית פתיחת אזורי הרישום מבוצעת בדיוק לפי התוכנית שגובשה ואושרה הן ע"י משרד החינוך, הן ע"י מנהלי בתי הספר והן ע"י ועד ההורים המרכזי. מדובר בתוכנית רב שנתית כאשר השנה יבוצע השלב הראשון של פתיחה אזורי הרישום ע"י קריטריונים שנקבעו ע"י המנהלת כאשר השלב האחרון בתוכנית תהיה פתיחה מוחלטת של כל העיר. אני מציע לכל מי שטוען אחרת שילמד את התוכנית בטרם ימהר לומר ולקבוע דברים לא אחראיים ולא נכונים".

לסיום. צריך להודות על כך שיש בעיר צוות מנהלים וצוותים פדגוגיים מצוינים אשר במבחן התוצאה הצליחו במשימה. ומאידך, צריך לבקש תשובות ברורות מראש העיר על כך שמהלך חשוב כל כך לא יצא לפעול ואזורי הרישום לא יפתחו.

אולי יעניין אותך

Bottom ad