היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

בדק בית

חודש אלול, הוא הזמן המצוין ביותר לעשות חשבון נפש אמיתי עם עצמנו, לתקן, לשפר ולהשתפר ולנקות את כל "התקלות" שיצרנו. בנוסף לעבודה הרוחנית, יש גם פן גשמי שמשפיע על חיינו הרוחני – בדיקת מזוזות ותפילין.

 

ראשית כל חשוב להזכיר כי האדם מצווה מהתורה לקבוע מזוזה בפתחים של ביתו (פתח הבית, חדרים). לכאורה נראה כי זוהי עוד מצווה מתוך תרי"ג המצוות אותה אנו אמורים לקיים, אך למזוזה לא רק חשיבות של מצווה מן המניין, אלא היא טומנת בחובה הבטחה אלוקית של שמירה ובטחון.  השם "מזוזה" בא משום המצווה לקובעה על אחד מחלקי הפתח שבין הסף למשקוף, הנקרא "מזוזה", בתחילת השליש העליון של גובה הפתח, כנגד ימין הנכנס. חז"ל החשיבו מאוד את קיום מצוות מזוזה, ואמרו שמי שאין לו מזוזה לפתחו – "מנודה לשמים" (מסכת פסחים). קביעת המזוזה מהווה זיכרון באמונת השם יתברך בכל עת כשבא האדם לביתו ובצאתו ממנו. המזוזה שומרת את האדם מכל מיני מזיקין וכוחות טומאה, מכיוון שאותיות המילה "מזוזות" = זז מוות – כלומר שלא ניתנה רשות למשחית לחבל והוא זז מפתחו. כשם שהתפילין הם עדות לכך שהאדם משעבד את גופו לקב"ה, כך גם המזוזה מראה שהאדם משעבד את ממונו וכל אשר לו לבורא העולם, על ידי קביעת המזוזה בפתח ביתו, שבה מוזכר שמו של הקב"ה. אך זהו לא רק ההקשר היחיד בין התפילין למזוזות – שכן לשניהם פרשיות שכתובות על קלף בכתב יד של סופר סתם.
ישנם עשרות סיפורים מוכרים על מזוזות ותפילין פסולים שגרמו לבעיות בכל האופנים אצל העם היהודי. לעיתים יהודים שמקבלים ייסורים (מחלה, שלום בית, בעיות פרנסה וכו') מגיעים לתלמידי חכמים (אמיתיים, לא אלא שמבקשים כסף) ונדרשים על ידם לבדוק את המזוזות והתפילין, ואכן נמצאות המון בעיות שפסולות את התפילין. ידוע שבעיות בכתב, מחיקת הכתב, שחיקה של הקלף ועוד בעיות רבות מצויות כיום במזוזות מכורח המציאות, לעיתים בעקבות תנאי מזג האויר (לחות, חום וכו'), לעיתים בעיה של הכתב המזוזה בכתיבה. אם תשאלו תלמיד חכם הבקיא בהלכות מזוזות ותפילין (תוכלו לשמוע סיפורים על מקרים קיצוניים של מזוזות פסולות ומחוקות שגרמו הרבה צרות ובעיות, עד שלא תוקנו.
 עד כמה שזה נראה דמיוני, היום הסחר בתפילין ומזוזות נראה לא פחות גדול מהסחר באיברים. כבר כמה פעמים התגלו קבוצות ערבים שסוחרות בקלפים (גנובים), מעבירים אותם לסוחרים יהודים (לא יראי שמיים, יש לציין), ואלה מוכרים אותם במחירים מגוחכים ליהודים תמימים שבסה"כ רוצים לקיים מצוות, ונופלים בפח. בעית הסחר נראית שולית לעומת המציאות העגומה בה סופרי סתם (שוב פעם – לא כאלה יראי שמיים, אלא סתם עם כתב יפה) מוציאים תחת ידם תפילין ומזוזות פסולות, משום שלא בדקו אותם בדקדוק וכהלכה. תפילין כאלה יכולים להיות שכל מי שקורא את הכתבה, שכן גם אם קניתם אותם בחנות של אדם ירא שמיים, זה לא אומר שהוא בדק אותם או בכלל יודע לבדוק אותם. לא פעם נפלו בפח יהודים שקנו תפילין מהודרות מחברות מוכרות עם הסמכות, ולאחר מספר שנים בבדיקה, התגלה כי התפילין פסולות, וזאת כי לא בדקו אותם לפני הקניה. צריך לדעת כי להלכות מזוזות ותפילין יש עומקי עומקים ביחס לדקדוק ההלכה, ולכן מבט מהיר וחטוף, או אפילו סריקת מחשב לא יכולה להבטיח את כשרותם, שכן המלאכה צריכה להעשות בדקדוק זהיר ומוסמך.

בדיקה כהלכה

כשאדם רוצה לקנות סלון, או מקרר, הוא בודק, חוקר, נכנס ל"גוגל", ל"זאפ", מתקשר לשכן שלו (כי הוא אח של בעל חנות למוצרי חשמל), וחושב עשרות פעמים אם לקנות או לא, וכך צריך לנהוג גם בנושא הרגיש הזה, שכן סלון דהוי לאחר מספר שנים לא חמור כמו כתב דהוי בקלף המזוזה. לכן, אם אדם קונה תפילין או מזוזות, הוא צריך לפני כן לקחת אותם לתלמיד חכם בקיא בהלכה (שלא התחיל לכתוב מזוזות בשבוע שעבר), ולוודא שהם אכן תקינות, ולא ע"י משפטים כמו "תאמין לי, הכתב מהדרין מן המהדרין. הם מקלף של בשר חלק בית יוסף". וכן לא לסמוך על תוכנות מחשב, ועל סיפורים שאותן תפילין הגיעו ממרוקו מהסבא של רב העיר שם שהיה גם חזן וגם שוחט.

כעת, חודש אלול, אנו נוהגים לבדוק את התפילין והמזוזות בבית, כדי לוודא שאינן פסולות. אנו נוהגים לבדוק תפילין כל שלוש וחצי שנים (למרות שחסידי חב"ד נוהגים מידי שנה). ניתן, כאמור לפנות לתלמידי חכמים שבקיאים בהלכה (הכוונה היא לא לכל אברך ולגבאי של בית הכנסת, אלא לרבנים ידועים), ולבקש בדיקה, שתסיר כל בעיה שלא תבוא, או לפחות את החשש.

 

בודק בטחוני

אם תפגשו ברחוב את עמנואל פרידמן, סופר סת"ם מקריית שמונה, ותתחילו לדבר איתו על בעיות הלכתיות בתחום, הוא יספר על הנושא בלהט, כאילו רק אתמול נכנס לתחום, ורק שלשום נחשף לראשונה לבעייתיות שבו. נושא הזיופים והרשלנות חורה לו מאוד, והוא מנסה להיאבק בכך בכל דרך. ברור לו שלעתים הוא ייחשד כ"נגוע", שהרי מדובר גם בענייני פרנסה, אבל לא אכפת לו. הוא עצמו מומלץ ומוכר על ידי הרב העיר, הרב צפניה דרורי שליט"א והרב רפאל סבתי שליט"א.

"כשבדקתי את התפילין שלי בעין מקצועית, אחרי לימוד הסת"ם, התחלתי להבין את עומק התופעה", אומר פרידמן. "אני לא יודע אם מישהו בדק את התפילין האלה פעם, ואם אותו מישהו הבין בכלל מה הוא עושה. לפעמים אנשים מתייחסים לזה כמו מפעל ייצור של שבבים, מן סרט נע. זו מלווה כמובן בבורות עצומה. לא יודע איך להסביר את זה".

בורות של מי בדיוק?

"אני לא יודע אם זה שעושה תפילין מבין שהוא מזיד. לקחו בן אדם, הסבירו לו כמה הלכות פשוטות, אמרו תתחיל לכתוב ונשלם לך. הוא לא יודע שהוא עושה אלף ואחת טעויות וזה מתחיל לרוץ בשוק. מצד שני, אי ידיעה אינה פוטרת".

בזוג התפילין שלו גילה פרידמן ש"האותיות הן לא אותיות". אמנם בעין לא מזוינת לא בטוח שהיה אפשר לגלות את זה, אבל לדבריו הדרישות ההלכתיות מהאות ו, למשל, הן מאוד מדויקות. היא צריכה להיות באורך מסוים ובגודל מסוים. אפילו קוץ או תג קטן יכולים לשנות את התפילין מכשרים ללא כשרים, כלומר "פסול מעיקרא" לדבריו.

 

אולי אלה רק חומרות?

"לא, אני מדבר איתך על עיקר הדין לגמרי. סתם לדוגמה, המושב של האות נ אמור להיות עגול. ברגע שיש לה קוץ קטן מימין, היא הופכת לג. אותו דבר ו, אם יש לה קוץ בצד ימין, זה הופך אותה לז. במשנה נאמר שעל כל קוץ וקוץ, על כל תג ותג, יש תילי תילים של הלכות".

 

מה לגבי מזוזות?

"מבחינה הלכתית למזוזות ותפילין יש אותה רמה נדרשת. בשתיהן יש דינים שאין בספרי תורה, מגילות וכו. בספר תורה אתה צריך לומר לפני הכתיבה הריני כותב לשם וכו. ובמידה והקלף נמצא פסול, אפשר להחליף אותו. אני יכול להתחיל לכתוב ספר תורה מהסוף להתחלה, למשל. אבל בתפילין ומזוזות – כל אות ואות, אם היא לא נכתבה כתקנה – אוטומטית כל האותיות שנכתבו אחריה פסולות. זה כמו אורגן אורות. ברגע שיש לך קצר במנורה הראשונה, גם אם כל שאר המנורות מחוברות ותקינות, הן לא יפעלו".

______________155_413615033.jpg

 

פרידמן מספר על מקרה שבו נתקל לא מזמן – אחד מרבני הישיבה שבה הוא לומד הזמין משלוח של מזוזות מחנות בבני ברק. לאחר שהמשלוח הגיע, הוא בדק את אחת המזוזות ומצא שהיא פסולה. גם המזוזה השנייה הייתה פסולה – ובדיוק באותה אות. כך גם השלישית. האסימון נפל מאליו: הסתבר שהמזוזות היו מודפסות בהדפסת משי, ובגלל שהמקור עצמו לא היה תקין – כך העוקץ לא הצליח להתרומם. באותה חנות בבני ברק ניסו להתחקות אחר עקבותיו של הזייפן, אבל מסתבר שהוא לא היה עד כדי כך טיפש. מה שכן, כאן נחשפה הבעייתיות של חלק מבעלי החנויות, שרוכשים קלפים מכל המי ומי, וזאת מבלי להכיר לעומק את זהות הסופר.

אם זה לא מספיק, פרידמן נותן סימנים נוספים במזוזות ותפילין שיש לפקפק במקורם – המחירים הזולים מדי. "קלף סטנדרטי של מזוזה עולה 10 שקלים", הוא משחרר מספרים מאחורי הקלעים. "עלות של הגהה – 10 שקלים מינימום. שעה וחצי-שעתיים כתיבה של מזוזה אמורה להעניק לסופר סת"ם את השאר. אם אתה הולך וקונה מזוזה ב-90 ש"ח, תוריד מזה 17% מע"מ. המוכר בעצמו מרוויח לפחות 10-15 ש"ח על כל מזוזה, מה שמותיר את הסופר עם 60 ש"ח. כלומר, הסופר מרוויח 40 ש"ח על שעתיים של עבודה, שזה פחות משכר מינימום. והוא עוד אומן, כלומר בעל מלאכה. אז למה משתלם לו לכתוב בכל זאת? חלק יקנו קלף סוג ג בשני שקלים, ישלמו 5 שקל למגיה עבור הגהה ירודה ומהירה מאוד, וכך ירוויחו עוד כמה שקלים. איכות המוצר המוגמר – בהתאם".

ואם זה לא מספיק, ישנם מקרים שבהם אפילו ההגהה לא מתבצעת כמו שצריך. "לפעמים מתחיל משחק שבו הסופר לא באמת נתן את המזוזה לבדיקה. המוכר סומך על הסופר שהייתה בדיקה, והסופר סומך על המוכר שתהיה בדיקה. לכן יוצא הרבה פעמים שזה לא עובר בדיקה, כי כל אחד מהם סומך בשתיקה על השני. ומי שנופל בין הכיסאות הוא הקונה, שבטוח שכולם בדקו. ובסופו של דבר הוא מגיע הביתה עם מזוזה פסולה שעלתה לו 90 שקלים, שזה המחיר הממוצע".

 

אז מה, 40 שקלים הם הרווח הממוצע לסופר? נשמע עדיין לא רציני.

"20 או אפילו 25 שקלים לשעה נשמע לעתים מכובד, אבל צריכים לזכור שמדובר באומן. סופר סת"ם רציני אמור להיות אומן, למה שייקח מחיר כזה? משמע שאולי הוא לא באמת אומן, או שמלאכתו לא ברמה כזו גבוהה, וכמובן שזה מעורר חשד. אלא מה, מצוי מאוד שמוכרים מזוזות ב-60 שקלים, בייחוד אם אתה קונה בכמות. שם המחירים ממש על הקרקע. חבר טוב הציע לי להשתתף במכרז של איזה מפעל. כשאותו חבר ראה את הצעות המחיר שהגיעו ממקומות אחרים, הוא אמר עזוב, אין לך סיכוי. זה הגיע למצב שקיבלו הצעה ל-60 שקל למזוזה. זה לא הגיוני, לא שפוי".

 

אז מחיר כזה מעיד בהכרח על עבודה לא רצינית?

"כשמזוזה עולה פחות מ-120 שקל, זה אמור להדליק נורה אדומה. צריכים להכיר לפחות את הסופר, או רב שמכיר אותו. שוחד יעוור עיני חכמים, וכאן מתחיל מכשול שאי אפשר לעצור. גם כשאומרים שהייתה הגהה ממוחשבת, זה טוב אבל לא מספיק. הכי טוב שתלמיד חכם יבקר ויבדוק איך התפילין נסגרו, כי גם כאן יש הלכות. רק לפני שבוע קיבלתי תפילין לבדיקה, ומצאתי שהפרשיות הונחו שם בסדר הפוך, וגם גללו את הקלף מהצד השני. למרות שהפרשיות עצמן היו טובות. אבל עדיין סדר ההנחה פסל את התפילין".

 

בקיצור, לא קל.

"חז"ל אומרים שסופר היא מלאכה שצריכים להתרחק ממנה, כי יכולים לצאת בה המון תקלות. בפועל מאכזב לראות שלא מעט אנשים דווקא מתקרבים אל המלאכה הזו, ולא מהסיבות הנכונות".


(הראיון פורסם לראשונה ב"מקור ראשון")

 

פה-שקווילים

– ביום א', יב' אלול (11 בספטמבר) תתקיים הרצאה יחודית ומרגשת של שדרנית הטלוויזיה נעה ירון-דיין (גלגל המזל, זוכרים?) שעזבה את עולמה הישן והזוהר ועשתה דרך ארוכה הביתה. נועה, מחברת רב המכר "מקימי", תספר בשיחה מלאת הומור, על הכניסה לתוך עולם התשובה, להתלבטויות ולחופש, לרגעי הבדידות והכאב ולרגע ההקרבה והרגשת השייכות. ההרצאה תתקיים בשעה 20:00 באולם ההתכנסות באולפנית, (רח' הנשיא) דמי השתתפות:25 ש"ח (חברות ארגון "אמונה": 10 ש"ח). לפרטים:054-5956657  (תהלה חקק)

– ביום ד', טו' אלול (14 בספטמבר) יתקיים ערב נופש לנשים לרענון הגוף והנפש לקראת הימים הנוראים במלון "הגושרים בטבע". בתוכנית: 17:45- התכנסות ורישום, שיחה לחודש אלול ע"י מדרשת "אל עמי" במעלות, ארוחת ערב בשרית ושחיה בבריכה המקורה של המלון. לפרטים והרשמה:054-5956657  (תהלה חקק)

– בימים אלה מתגבשת יוזמה מבורכת של מספר הורים מקרית שמונה, המעוניינים להקים חוג יהדות חווייתית לילדים בגילאי 4-6. פרטים בקרוב.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad