היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מכירים את לוחות הברית?

כאשר יורד משה מן ההר ולוחות הברית בידו, הוא פוגש במשׁרתו יהושע הממתין לו ליד ההר. לקול רעש המסיבה הפרועה אומר יהושע "אני שומע קול מלחמה במחנה", אך משה מתקן אותו "אין זה רעש של מלחמה, אלא קול של חירופים וגידופים". כשהוא רואה את עגל הזהב, הוא משליך את הלוחות על הארץ ושובר אותם.

לאחר מכן עולה שוב משה להר לאחר שקב"ה אמר לו "פסול לך לוחות שניות" ושם הוא מתגלה אליו וקורא את שלוש עשרה מידות רחמיו. הנה 13 דברים שאולי לא ידעתם על עשרת הדיברות

·      לוחות הברית היו עשויות מאבן ועליהם נכתבו עשרת הדיברות ואשר ניתנו לעם ישראל במעמד הר סיני.

·      כ-49 ימים לאחר יציאת מצרים קיבלו עם ישראל את לוחות הברית. אגב, את הימים האלה אנו מציינים בימי העומר (לאחר פסח).

·      כפי שניתן לראות השבוע בפרשה לוחות הברית ניתנו פעמיים, כך שיש 4 לוחות בסך הכל. את הלוחות הראשונים קיבל משה לאחר 40 ימים בהר סיני, אך כשהוא ירד מן ההר וראה את חטא העגל, החליט לשבור אותם. מעמד זה התרחש בי"ז בתמוז, ביום בו גם מתחילה תקופה 'בין המצרים'.

·      את הלוחות השניים קיבל משה ביום כיפור, לאחר שסלח הקב"ה לעם ישראל על חטא העגל. שני הלוחות הונחו בארון הברית.

·      למרות שבתורה נכתב כי הם היו כ'לוחות אבן', חז"ל נותנים בגמרא תיאור מפורט לצורת הלוחות: גודל כל לוח היה 6 טפחים על 6 טפחים על 3 טפחים‏‏, כך שחיבור לוח אל לוח היה יוצר מעין 'קובייה' השווה מכל צדדיה.

·      היום בכל ציור של לוחות הברית ניתן לראות כי הם עם ראשים מעוגלים, וזוהי טעות שמקורה כנראה בציורים של אמנים נוצרים, משום שלפי חז"ל צורת הלוחות הייתה מרובעת.

·      שמות נוספים ללוחות הברית: "לוחות הָעֵדוּת", כי הם מעידים על כריתת הברית "לוחות אבן", כי נעשו מאבן.

·      מקובל כיום שעל כל לוח נכתבו חמש מצוות, וכך ביחד היו עשרת דיברות, אך קיימות בחז"ל דעות נוספות כמו למשל שהיו 10 דיברות בכל לוח (כך בתלמוד הירושלמי).

·      חז"ל גילו לנו כי הלוחות עשויות מאבן ספיר. לפי דברים אלו, משקל הלוחות היה כחצי טון. אך כיוון שהאותיות שנחקקו בהם היו רוחניות, היה קל לשאת אותם.

·      מספר ניסים נעשו בלוחות הברית. האותיות נחקקו מצד לצד, ולמרות זאת היה ניתן לקרוא את הלוחות משני הצדדים.

·      מכיוון שהאותיות היו חלולות, החלל שהיה באותיות הסתומות (מ' סופית וס') היה עומד בנס, אף שהיה עשוי מאבן.

·      לאחר כמה גלגולים הועלה ארון הברית לירושלים ובתקופת דוד המלך הוא הושׂם באוהל. לאחר מכן הועבר אל מקדש שלמה. בעקבות חורבן הבית הראשון על ידי נבוכדנצר בשנת 586 לפני הספירה נעלם הארון ועמו נעלמו הלוחות. התלמוד במסכת תענית העלה כמה השערות מה עלה בגורלו.

·      לסיום: הגטמריה של לוחות הברית היא 1067, בדיוק כמו המילה: שלום על כל ישראל

 

שאל את הרב

שאלה: אני מתכוון לרכוש רכב חדש מהחברה. הם הציעו לי מימון (הלוואה) עם ריבית. האם מותר לי לקחת?

תשובה: איסור לקיחת או נתינת ריבית בכל סכום, חמור מאוד עד שלא יקום אדם בתחיית המתים, אם הוא רגיל בכך, ולכן עסקה כזאת אסורה בהחלט, וזה אינו דומה לעסקאות בבנק, אף שיש שם ריבית, הנושא שונה כי כל הבנקים מתנהלים לפי היתר עסקה (שאין כאן המקום לבאר את תוכנו ההלכתי), אבל במקומות אחרים או באנשים פרטיים אין שום היתר. יש לציין שישנם מספר חברות מימון שכן פועלות לפי היתר עסקה ולכן צריך לבדוק בקפידה לפני שלוקחים הלוואה.

 

שאלה: האם הבצורת הפוקדת אותנו השנה היא סימן רע?

ראשית אין אנו יודעים מה הרמז והסימן משמיים, מה שכן ברור לנו והוא החשוב, שהכל בשל מעשינו הלא טובים, משום שכאשר שפע מהשמים נעצר זה תוצאה של צרות עין בין הבריות וכפיות טובה, ונזק שהאחד גורם לזולתו. בינתיים אנו מפסידים הרבה, כי המים שהם חיים לעולם חסרים לנו, ע"י שנתקן את מעשה הגזל (הקטנים) שבני אדם עוברים עליהם לסדר היום ומתירים לעצמם לקחת מהזולת בלא רשות.

הרב רפאל סבתי שליט"א

 

פהשקווילים

טיול לקברי צדיקים

טיול לנתיבות יתקיים בתאריך ביום רביעי, כח' בשבט ה-26.2.2014. הטיול יכלול את קבר של רבי משה אהרון פינטו באשדוד, רבן גמליאל (יבנה),  הבאבא סאלי (נתיבות), רבי שלום איפרגן (נתיבות). מחיר: 130 שקלים (לא כולל ארוחת צהריים), יציאה בשעה 07:00 מפלאפל אהרון.

לפרטים: 052-9593304 או 050-8675015

 

תפילה מוקדמת בחלקת יואב

בבית הכנסת "חלקת יואב" מתפללים מידי יום תפילת שחרית בשעה 05:15

 

שחרית עם תינוקות של בין רבן

מידי יום בשעה 06:45 מתקיימת תפילת שחרית עם תינוקות של בית רבן (ילדי התלמוד תורה) בבית "יד עזרא ושולמית". הציבור מוזמן.

 

 

הידעת?

בקריאת הפרשה בבית הכנסת הפרשה מחולקת באופן לא פרופורציונלי בין שבעת העולים לתורה, כשרוב הפרשה נקראת בעלייה הראשונה והשנייה של הכהן והלוי, ורק מיעוט הפרשה נשאר לחמש העליות האחרונות. המטרה בחלוקה זו היא כדי שסיפור חטא העגל ייקרא בעליית הלוי, מכיוון שעל פי המסורת שבט לוי לא חטאו בחטא העגל.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad