היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מראה דאתרא

לפני שאני מתחיל את הראיון נכנסים למשרדו במועצה הדתית שני בחורים לצורך מתן עדות לחברם שעומד להינשא (כחלק מהליך פתיחת תיק). יש כאלה שבשבילם העובדה שמדובר ברבנות הופכת למעין מטרד מהחלק המיותר לדעתם בתהליך. הרב צפניה דרורי יושב נינוח, מאיר פנים ומקרין אהבה לחברים כמו שרק הוא יודע. מחייך, מספר בדיחה קטנה ועושה את כל האירוע למשהו חביב ונעים וגם רציני ומחייב. השניים יוצאים מחויכים ומלאי רושם מהמפגש. דמותו של הרב צפניה מגישה על מגש של זהב את היהדות היפה שלנו. כך הוא נתפס באצבע הגליל וכך מכירים אותו תושבי מדינת ישראל.


קורות חיים

הרב נולד ב-1937 בעמק יזרעאל במושב הראשון של הפועל המזרחי להוריו יצחק ורחל מיסדי הפועל המזרחי באירופה. בגיל 14 נשלח ע"י הרב נריה אל מרכז העולים הגדול בבית ליד לסייע לעולים בקליטתם בארץ והקים את גרעין הגחלת של שבט איתנים ששינה את בני עקיבא לתנועה תורנית. בנוסף לכל זה לימד בישיבת מרכז הרב וריכז קליטת קבוצות צעירים וצעירות שהגיעו מארה"ב. כך גם הכיר את אשתו שׁרי, שהגיעה לארץ מלוס אנג'לס.

 אחרי עשייה מוצלחת במרכז הרב, קיבל הרב דרורי הצעה להיות רב ראשי של עיר, על רקע הידיעה שאין בקריית שמונה אטליז בשר כשר ו"להציל את העיר מהכאוס הזה".

הרב צבי יהודה הציע לרב לבדוק את הנושא. הביקור הזה בשנת תשכ"ח, לא עורר ברב הצעיר מוטיבציה יתרה להכניס את ראשו למיטה חולה. "באתי לבקר, וראיתי שהמצב מאוד מסובך", הוא נזכר "הגעתי אל שני גבאי ביה"כ אשכנזי, סיפרתי שמציעים לי להיות רב, ושאלתי אותם אם יש לי מה לעשות כאן. הם גיחכו והשיבו לי שבאותם בתי כנסת נמצאים בעיקר דוברי יידיש. הם סיכמו באמרם 'הבנים שלנו כבר התקלקלו. אין לך מה לבוא אליהם. ואנחנו? כבר זקנים. אפילו אם תצטרף לסעודה שלישית ותדבר עברית, אף אחד לא יבין אותך'.

"ראיתי שהקהילה האשכנזית רובה חילונית ושומרי הגחלת נמצאים בעולם אחר משלי. חזרתי אל הרב צבי יהודה, אמרתי 'הייתי, ראיתי, זה המצב'. בדרך כלל הוא לא נהג להגיד לי ישירות מה לעשות, אבל הפעם שמעתי ממנו דברים ברורים 'אם המצב כל כך חמור, אתה חייב ללכת לשם'".

באותם ימים היה הרב דרורי נשוי ואב לשניים. "אשתי, אף שגדלה בבוורלי הילס, לא הביעה התנגדות ואמרה 'אם נראה לך הדבר כשליחות עשה זאת, אני איתך". כשהגיעו לבדיקת אפשרות הקליטה בעיר צצו הקשיים. לרב ולאשתו לא נמצאה דירה. ורק בלחץ משרד השיכון נמצאה דירה זמנית לזוג. "המציאות היא שאני יושב באיזו חנות קטנה בגודל 12 מ"ר במרכז הקניות רסקו, ושם אני צריך לקבל קהל", מספר הרב. "הגעתי לבית הכנסת התוניסאי שם מצאתי את מערבי, תלמיד אחד שרוצה ללמוד גמרא. הגעתי למסקנה שעלי ליצור קהל יש מאין, שאין תחליף לכך שאכנס ואצור קשר ישיר עם האנשים. הבנתי שרק כך אני יכול להקיף את הקהל ולקשור אותו אליי. הקהל התחיל להתחבר, התחלתי להעביר שיעורים, וכך נוצרה המסגרת". הוא החל ליצור קשרים עם בני הקיבוצים, ליווה בעלי תשובה, ואם זה לא מספיק, ניסה להתמודד עם המצב הביטחוני הרעוע באותם ימים.

תשע שנים בתפקיד הספיקו לרב דרורי לבצר את מעמדו ולהסתער לעבר היעד הבא, הקמת ישיבת ההסדר. "עם ההחלטה על הקמת הישיבה התחלתי לשאול את עצמי מאיפה אגייס כספים. לא רציתי להיות מקושר לבני עקיבא או לארגונים נוספים. ידעתי שאני חייב להיות עצמאי לחלוטין. הלכתי לבנק דיסקונט, אמרתי שהכסף הפרטי שלי יהיה ערבות לכל מה שאוציא כישיבה. בנוסף הצלחתי להוציא קצת כסף מהרשות המקומית. כך התחלנו לזרום. משרד השיכון גם נתן כמה דירות, וציפינו לקבל גם קו טלפון". ביחד עם הרב דרורי כיהן בתפקיד ראש הישיבה גם הרב אפרים שחור (שפרש בשנת תשמ"ב ונפטר שנה לאחר מכן) שאותו החליף הרב ישראל קירשטיין, המכהן בתפקיד עד היום.

בשנים הראשונות היו הפגזות קשות בעיר. עם בניית מבנה הישיבה לא שכח הרב דרורי דבר חשוב: "בזמנו דאגתי שייבנו את גג הישיבה כשמעליו שכבת חול, ואחריה שכבת בטון נוספת, כך שאם קטיושה תפגע בגג הישיבה, היא קודם כל תתפוצץ במפגש עם הבטון, לאחר מכן תעצור בשכבת החול, ואז כבר לא תחדור את הגג עצמו", מספר הרב וממהר להדגיש ש"גם התורה שומרת. תמיד, נפלו קטיושות מסביבנו, אבל אף פעם לא נחתו ממש אצלנו, וכל תלמידנו ידעו שגם בזמנים קשים יש להמשיך בלימוד כרגיל". 

במרוצת השנים נטמעה בקהל העיר ועשרות משפחות שהקימו בוגרי הישיבה קבעו את מקום מגוריהן בקריית שמונה (ועמהן משכו גם משפחות אחרות), שיעורי יהדות שיזם הרב דרורי בקיבוצי הסביבה הרחיבו את הפעילות בתוך הסביבה, בתי המלון, ומטבחי הקיבוצים הוכשרו. הרב דרורי היה לרב של כולם.

 

חינוך


– מדוע לדעתך, מוסדות החינוך הדתי בקריית שמונה לא מספקים את הדרישה של הורים והתלמידים וקיימת נטישה לטובת ישיבות קטנות ובתי ספר דתיים ממלכתיים מחוץ לעיר?

"היום קיימים שני בתי ספר יסודיים בעירנו, אחד גדול יותר, עוזיאל, והשני הקטן יותר, וזאת בשל העובדה שאין כאן מספיק משפחות דתיות ששולחות את הילדים לבתי הספר. כיום הכיתות מורכבות גם מילדים שבאים מבתים מסורתיים שאין להם עניין מיוחד להמשיך ולהתפתח בלימוד תורה, ואז התוצאה היא שהם פורשים ל"דנציגר". כדי להקים מסגרת תורנית, חייבת להיות שכבה בסיסית שמעוניינת בחינוך תורני, אך בגלל עזיבת זוגות צעירים מחוסר תעסוקה במקום איני רואה סיכוי להקמת ישיבה תיכונית במקום".

– אבל בכל זאת, בשני בתי הספר ישנם עשרות תלמידים ותלמידות בכל מחזור, לא ניתן להפיק מזה תיכון ראוי?

"אם אין לך חינוך ישיבתי עמוק של לפחות 20 ילד אתה לא יכול להקים חינוך טוב בתיכון, מידי שנה אנו רואים את המספרים קטנים יותר ויותר, הצעירים עוזבים והעיר נשארת מבוגרת".

– יש פתרון?
"אם נעשה ישיבה במסגרת פנימיתית, ונביא תלמידים מבחוץ זה אפשרי. להשוואה, בגולן יש מספר ישובים דתיים, עמוסי ילדים, אז אפשר להקים להם מסגרות ראויות. וכתוצאה מכך באים גם מירושלים, טבריה וצפת וקריית שמונה כדי ללמוד שם. אפשר לומר שילדי קריית שמונה שהולכים לשם פורחים, משום שנכנסו לתוך סביבה בנויה היטב. זה לא קורה בקריית שמונה כי אין ביקוש לכך. לדוגמא, ישיבת קריית שמונה היא מסגרת פנימיתית מושכת באים אליה מכל הארץ, אבל לעומת זאת מקריית שמונה מצטרפים מעט. מכל העיר מגיע תלמיד אחד או שניים ללמוד בישיבה לכן אנחנו בבעיה".

– מה אתה אומר על התלמוד תורה החרדי "חפץ חיים" שקיים בעיר? בינתיים שם מספר הילדים בכל כיתה גדל
"
המסגרת מאוד חיובית. המורים עובדים במסירות נפש, ובעיקר יש הורים שמוכנים להשקיע כסף בשכ"ל כל חודש. מה שנעשה שם מפליא, כי אתה רואה הורים שמוכנים לתת ממה שאין להם למען חינוך ילדיהם. למזלם הטוב הילדים נשארו כאן ולא בחצור כי הם הרגישו כי כאן מצליחים באמת. ישנה מגבלה שהם מלמדים תוכנית לימודים לא מורחבת. בזכות מה שהם עושים, הם יבורכו מפי עליון".

 קריית שמונה

 


– כיצד אתה מעריך את רמת כשרות מסעדות ובתי אוכל, שמירת שבת בפרהסיה, התחשבות בצרכי הדתיים לחיים על פי התורה?
"קריית שמונה ספוגה כבוד לדת, הייתי אומר יותר מזה המסורתיות נמצאת בתוך החברה. עירנו הולכת ומתפתחת אך עדיין לא הגיעה לשיאים שלה, יש כאן שלושה שיעורי הדף היומי, שיעורים לילדים, לנשים, כוללים פורחים ואנו רואים מבני עירנו ותלמידנו צעירים בתלמידי חכמים רבים שהרימו את הכפפה, אימצו בתי כנסת ובנו קהילות לתפארת. למשל בית הכנסת של העדה הפרסית. בחור מישיבת ההסדר לקח את המושכות והעלה אותה לגבהים אחרים. דוגמא נוספת היא הרב איתמר לוי (בנו של רב העיר הספרדי, הרב שלום לוי שליט"א  ש.כ) שהגיע לשכונת הורדים ועשה עבודה מדהימה בבניית קהילה ופתיחת כולל. חוץ מזה יש כאן מרכזי תורה מעולים כמו יד לאחים, יד לבנים, מערת עדולם, בית החייל (מלון הצפון), כה לחי וכו' . 
לגבי הכשרות. מי שרוצה למצוא מסעדות מהדרין מוצא, ב"ה רואים שהדרישה להקפדה עולה, ככל שאנשים יותר מבינים בתורה הם מדקדקים יותר. גם העובדה שקריית שמונה היא עיר  תיירותית זה גורם להיענות גבוהה. היו זמנים שלא הקפידו בעיר על כשרות מהודרות של הירקות חסה כרוב, כרובית, וכו', אפילו בענייני תרומות ומעשרות ומצוות התלויות בארץ לא ממש הבינו, כיום המצב מתפתח ועולה". 

– כמה אתה מעורב בכוללים ובפעילות התורנית מחוץ לישיבה?

"אני משתדל להיות מעורב בכולם במידה שצריכים אותי ולא אפריע להם".

דעות

כפי ששמתם לב, לרב דרורי יש דעה כמעט על כל דבר. דעתו מגובשת ופתוחה לכל התחדשות למקרה שתהיתם, לרב דרורי אין שעות פנאי. הוא מסיים את יומו בישיבה קצת אחרי חצות, אחרי שהוא מסיים להעביר שיעור לתלמידים בביתו. גם אין לו תחביבים (אולי חוץ מאשר לשיר במסגרות משפחתיות). הדבר שהוא עושה יותר מכל הוא ללמד. "אני מלמד הרבה, לפחות חמש שעות ביום. המעלה היא שכאשר אני מלמד, אני גם לומד ומשתדל לא לחזור על עצמי. כל הזמן אני מחדש, וזה הסיפוק הכי גדול. חברותא אין לי, אני עושה חברותא עם הילדים שלי, עם הנכדים שלי, עם ילדים מהעיר. יש לי גם הרבה התעסקות בשאלות הלכתיות שמופנות אליי. זה מגרה אותי וכך אני צולל למקורות שונים".

– מה דעתך לגבי בחירת רב ראשי אחד?

"מצד אחד זה בעייתי משום שכשישנם שני רבנים זה כפליים תקציב, ולכן אלה שרוצים לחסוך כסף, כמו אנשי האוצר, אומרים בצדק שזה מיותר. בנוסף, משום שכמעט לא ראינו שני רבנים שעבדו ביחד והסתדרו. זה תמיד גורם למתח, וזו פגיעה בשלום. עם זאת, אני בעד שיהיו שני רבנים מפני שטובים השניים מן האחד. תמיד יש את השני כגיבוי, ואף אם מישהו לא מצליח, או מפסיק את התפקיד מסיבה כלשהי יש לו מחליף. במידה ותושבי העיר לא "מתחברים" לרב אחד יש לו תחליף. בכל אופן, לדעתי המצב האידיאלי ביותר הוא אם יהיה רב אחד ראשי וימונה לו ממלא מקום שיעשה חלק מעבודתו". 


משפחת הרב ידועה כמשפחה מוסיקאלית ופסנתר גדול עומד במרכז ביתם. הרב והרבנית נוהגים לשבת יחד ולשיר פיוטים בענג שבת.

"אמר הגאון מווילנה שהמוסיקה ירדה בהר סיני והמנגינות שירדו בישׂמו את כל העולם". כל נושא המוסיקה זה דבר רוחני מאוד, החל משאול המלך, דוד המלך ועד גדולות הדורות החסידים הגדולים. כשרצו להגיע לנבואה השתמשו במוסיקה, שכן זה כח אדיר שיכול להביא לרוח הקודש". 


– אתה מנגן על כלי מסוים?

"למדתי לנגן על כמה כלים, אבל בעיקר אני אוהב לשיר ולחנך בשיר. בני ונכדי, כולם יודעים ניגון ושיר. המוסיקה היא חלק מעצמותיי".

 

– מה התוכניות לעתיד? עד מתי תמשיך להיות בעשייה הציבורית?

"אני רוצה להתעסק בעשייה הציבורית עד זיבולא בתרייתא

 

– כמה זוגות להערכתך חיתנת עד היום?

"בסביבות 3000".

 

– מה אתה נוהג לקרוא?

"בספרים חדשים שיוצאים לאור והציבור עוסק בהם, עיתונות טובה וענייני השעה והפוליטיקה". 


– איזה עיתונים?

"מקור ראשון בעיקר. מקומונים? רק אם אומרים לי שיש משהו מעניין".

 

– איזה  ספר אחרון קראת?

""כבשת הרש" של משה שמיר שנכתב על דוד ובת שבע. לאחר שסיימתי אותו חיברתי הרצאות על דוד ובת שבע. הראיתי איך סופר חילוני תופס את דוד המלך בקדושה, ולא כמו מורי תנ"ך ואנשי תורה חדשים שמציגים אותו בגובה העיניים או כחוטא ששב בתשובה".

 

אסוציאציות

ארגון רבני צוהר

חבורה טובה שלפעמים חורגת ממה שצריכה לעשות ומבקשת לקחת סמכות במקומות שלא כדאי שתיקח.

נפתלי בנט

מוכשר, די אמיץ לחשוב מחוץ לקופסא, חושב בגדול ומביע דעות ישרות. הוא חייב שיהיו לו אנשים תורניים לידו לעצה.  הוא צריך גם מספיק ענווה לשמוע מה שאומרים לו.

אשר פיניאן

יש לו זכויות גדולות כמנהל ביה"ס. כאיש ציבור הוא עושה את מלאכתו נאמנה כפי יכולתו. במסגרת הכח שיש לו הוא עושה את המרב.

צוק איתן

המערכה הכי קדושה שהייתה בישראל.


דעא"ש

הגוף הכי מושחת שהיה בעולם. מאז עמלק הוציא את הרוע האיסלמי לאור ועליו נאמר "ויציצו כל פועלי אוון להשמדם עדי עד".


קיבוץ נאות מרדכי

הוקם ע"י אנשים חושבים. הקיבוץ הראשון שקבעתי בו שיעור קבוע בתלמוד במשך שנים. גיליתי שם איך מקומוניסטים יוצאת תורה.


יד לאחים

יש זכויות רבות בעיר ובארץ, הרבו תורה בערי הפיתוח.


נעמי שמר

אישה גדולה. גילתה את כל העומק שיש בדור של דגניה וכנרת וגילתה את קדושת ירושלים. איך חיברה את ירושלם של זהב שלושה שבועות לפני ששת הימים? זוהי רוח הקודש.


פתיל תכלת

הגילוי הכי מופלא של הדור הזה שלנו. חוט של תכלת מבטא את המלכות והטרחה שיש בכל יהודי.

תל אביב

ההמוניות האמריקאית שחדרה לעיר העברית. היא מגלה את ההיפך הגדול מהרעיון של העיר העברית הראשונה.


יוסי שריד

איש ציבור נאמן, ישר ומסור, תרם לקריית שמונה הרבה מאוד. צר לי שהוא נתפס בתקופה מסוימת לשמאלנות. הוא אמר לי שעשה את זה מפני שהשתכנע שהערבים גם רוצים שלום. אני מאמין לו אבל לא להם.


הרב מוטי אלון

תלמיד שלנו בישיבה, בעל כישרונות נפלאים, נקלע לסיטואציות מסוימות שהן מאוד לא נעימות, אך אם ישׂכיל להתנהג כפי שיעצו לו אני מקווה שהוא יתחזק.

אנדרדוס

חבורה שעד הרגע הזה הם מאה אחוז בסדר. הם יודעים לצחוק בלי לרדת לגסות רוח.

שירות לאומי

פאר היצירה של הציבור הדתי בארץ. אני מבוניו עד היום עוסק בזה, לימדנו בהקמת השירות הלאומי את כל העולם כולו איך התנדבות יכולה להוציא מהנוער את הטוב ביותר שיש בו.


חרדים

מציאות מסובכת. ציבור אידיאליסטי שרוצה מאוד להתקדש אך הוא כבוש תחת דוגמות שחושבים שכל האחרים פסולים.

הרב צפניה דרורי

בנאדם שמאמין שכל העולם רוצה את הטוב, רק צריך ללמדו להוציא את זה לפועל.

 

דברים שלא ידעתם על הרב דרורי 

– במלחמת לבנון הראשונה ולבנון השנייה הרב דרורי נשאר בקריית שמונה המופגזת יחד עם תלמידיו וחיזק את התושבים.

– בכל יום בשעה 23:00 מעביר שיעור בביתו.

– בצעירותו עזר לפעילי ארגון "יד לאחים".

– סדר היום שלו מסתיים לא לפני 1 בלילה כאשר בבוקר הוא קם מוקדם ולומד בבית הכנסת בקומה התחתונה בביתו.

– לעולם אינו אומר "אין לי זמן" למבקשים לשוחח עמו.

– כשהגיע לקריית שמונה בשליחות הרב צבי יהודה זכה להתנגדות רבה מצד תושבי העיר, מצב שהתהפך עם השנים.

– היו ימים שנאלץ לתבוע את ראש המועצה בבית משפט כדי שיתנו לו את מפתח משרד המועצה הדתית.

– לפני מספר שנים החל ללבוש ציצית תכלת, לאחר שלמד אודותיה בתלמוד ובדברי האחרונים ואז הורה לתלמידיו להטיל אותה בטלית.

– על תל אביב אמר: "מרכז החיים של העם שדבקה בו הסיטרא אחרא".

– אוהב לשתות שוקו עם קינמון.

– נוסע לכל חתונה של כל בוגר ותלמיד מקריית שמונה.

– בעל כרם קטן ומכין יין בביתו למשפחתו.

– בנו, ד"ר שיבי דרורי ובעל יקב גבעות אמר: "בכל פעם שאני חוזר לבית הוריי, אני מתגעגע ליין המתוק של אבי".

– אמר: "בוודאי שאי אפשר לחנך את הנוער כיום רק על לימוד גמרא. לנוער יש בעיה גדולה עם השקפת עולמו ועםש אמונתו, ואם לא נפַתֶח את אמונת הדור, הנערים לא יחזיקו מעמד אל מול הפייסבוק ושאר הפיתויים". 

– מתלמידיו המפורסמים: הרב מוטי אלון, השר וח"כ אורי אורבך, המאייר והקריקטוריסט שי צ'רקה ושלושה מתוך רביעיית "אנדרדוס".

– כשאביו של הרב דרורי שלח אותו ללמוד בישיבה הוא אמר לו "אל תאמין לאף אחד, אפילו לא לרש"י, תלמד ותבדוק כל דבר", ומאז הוא מקפיד על זה.

– לרב תשעה ילדים – כולם נשואים. בת האחת מנהלת מדרשת תל חי והשנייה מנהלת מרכז לחינוך יהודי בעיר.

אולי יעניין אותך

Bottom ad