היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

משרה אמנו ועד היום – פוריות והלכה

הריון אחרי הנישואים?

להבדיל מבעבר אנשים לא ממהרים להתחתן, ואף לא להביא ילדים מיד, מסיבות כאלה ואחרות (קריירה, לימודים, רצון להמשיך את "החופש" וכו'). אך השאלה, האם זה מותר לדחות הריון מיד אחרי נישואים? התשובה לכך היא שבאופן כללי אסור. אם יש לכם נסיבות אישיות מיוחדות מאד (סיבות רפואיות ייחודיות, למשל) יש לפנות לרב מוסמך ובקיא בתחום ולשאול אותו בעניין.

 

מתי להתחיל להלחץ?

שהצפייה והרצון כבר להרחיב את הזוגיות בעוד תינוק, מגיע גם הלחץ והחששות שזה לא יקרה כל כך מהר. אז מתי למעשה צריך להתחיל את הבירור הרפואי? ההדרכה התורנית המקובלת היא להתחיל בירור רפואי אחרי שנתיים של נישואים. במקרים בהם האישה מעל גיל 35, עם זאת, יש להתחיל את הבירור מוקדם יותר, ההמלצה הרפואית אומרת: אחרי חצי שנה.

 

פרו ורבו, ומה אם לא הולך?

כולם מכירים את המצווה פרו ורבו שהתוצאה שלה היא ילודה. אך מה קורה שזה לא הולך? האם יש חיוב לעשות זאת בכל מחיר, גם ע"י טיפולי פוריות? האישה וודאי אינה חייבת שכן מצוות 'פרו ורבו' אינה מוטלת עליה. גם לגבי גברים המחויבים ב'פרו ורבו', הפסיקה המקובלת היא שהחובה להביא ילדים היא רק בדרך הטבע ולא באמצעות טיפולים רפואיים. עם זאת, ידועה תשובה של הגרש"ז אוירבך ('שולחן שלמה') שאמר לאברך שלא רצה לעבור טיפולים, שאמנם אינו מחויב מצד 'פרו ורבו', אבל מחויב מצד: 'ושמח את אשתו אשר לקח'…

 

זרע לבטלה

האיסור של הוצאה זרע לבטלה הוא חמור מאוד, אך מה קורה כאשר הגבר צריך לערוך בדיקות זרע בעקבות חשד לבעיות פוריות? האם זה לא לחינם? התשובה לכך היא שישנן מספר דרכים מותרות הלכתית לביצוע בדיקה זו. כדי ללמוד על הדרכים הללו מומלץ להתייעץ עם אחד הארגונים העוסקים בתחום: פוע"ה, אמ"א, בוני עולם, או פרי חיים.

 

טיפולי הפריה, מותר?

לצערנו כיום לאחד מארבע זוגות ישנן בעיות פוריות, ולכן הם ניגשים לטיפולי הפריה. האם הדבר מותר?

התשובה היא שלדעת רוב-רובם של הפוסקים, הדבר מותר. עם זאת, על הטיפולים להתבצע בליווי של משגיחה הלכתית שמוודאת שאכן הזרע והביצית הנכונים (כלומר, השייכים לאותו זוג) מושמים במבחנה. כדי לברר לגבי השגת השגחה כזו ניתן לשוחח עם אחד הארגונים המוזכרים לעיל בסעיף הקודם.

 

ומה לגבי תרומת ביצית?

לפוסקים שונים יש דעות שונות לגבי תרומת ביצית וממי מותר לקבל אותה (מיהודייה פנויה או מגויה, למשל) יש להתייעץ עם רב לפי הליך כזה. ייתכן גם שתקבלו פסק לפיו התינוק, אם נולד מביצית של גויה, צריך לעבור גיור לחומרה.

 

פונדקאות מותרת?

יש להתייעץ עם רב הבקי בתחום לגופו של מקרה (אפשר דרך הארגונים המוזכרים) בכל מקרה, אם הפונדקאית גויה, יש דעות שהתינוק צריך לעבור גיור לחומרא.

 

מותר להפיל?

סביר להניח שאתם יודעים את התשובה, אבל הנה קצת מספרים מזעזעים כדי להבין את כמות האנשים הפוטנציאלים שלא זכו לצאת לאויר העולם מסיבות כאלה ואחרות. מדיווחי משרד הבריאות עולה כי בישראל נרשמות למעלה מ-22,000 פניות לוועדות להפסקת הריון מידי שנה. עפ"י נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה 99% מהבקשות להפלה מאושרות. המשמעות של נתונים אלו פשוטה: מספר העוברים המופלים בישראל, עולה על מספר הנהרגים בתאונות דרכים, מלחמות ופיגועי טרור גם יחד (לשם השוואה, כ־30,000 איש מתו בתאונות דרכים מאז קום המדינה!).

 

צריך עזרה הלכתית? מכון פוע"ה

כפי ששמתם לב לא לכל דבר יש תשובה ברורה, שכן כל מקרה לגופו, לכן ניתן לפנות בכל בעיהשאלהבקשה למכון פועה  הכוללת 10 רבנים בארבע מחלקות: עברית, אנגלית, צרפתית, וספרדית. רבני וצוות המכון ילוו  אתכם במתן ייעוץ, הכוונה ודרכי טיפול באופן אישי ובתשומת לב מירבית.

 

צריך עזרה נפשיתייעוץ ותמיכה? אמ"א

ארגון הידברות הקים לאחרונה ארגון בשם אמ"א (אמא מצילה אותי) המלווה תומך (גם כספית)מייעץ לנשים שנכנסו להריון לא רצוי, או כאלה עם אבחונים בעייתים טרם הלידה. ניתן לפנות ל-0732221333

 

 

 

פהשקווילים


השבת (פרשת וירא) יתארח בקריית שמונה הרב הצדיק דוד שלום נקי שליט"א מחבר סדרת החוברות "בהלכה ובאגדה". את האירוח והארגון ארגנו ב"יד עזרא ושולמית".
להלן הלו"ז:

ערב שבת: מנחה בשעה 16:15, ומיד שיעור מאלף בפרשת השבוע (אח"כ ערבית).

שחרית (נץ): בשעה 05:20 ומיד אח"כ סעודת שחרית עם הרב.

שבת אחה"צ: מנחה בשעה 16:00 ואחר כך סעודה שלישית ברוב עם ושיעור מרתק בנושא בהלכה ובאגדה

מוצ"ש: 19:00 שיעור מרתק בענייני דיומא

כולם מוזמנים

 

 

בשבוע שעבר פרסמנו כתבה על בני המנשה וכן פרסמנו כי ניתן לאמץ, לתרום ולעזור בכל דבר. במידה ואתם מעוניינים, צרו קשר עם בת-שבע אוחיון 050-8750873

– קבוצת הנשים הדתיות של מאמאנט ("מאמינט") מצטרפת לליגה של הגדולות ומחפשת שחקניות נוספות כדי לעבות את הסגל המצוין שלה. אם אתן בעלות זיקה לספורט ורוצות להצטרף, נא לפנות ליעל: 052-8912046

– בשבוע הבא יתקיים ערב מיוחד במינו (שנה שניה ברציפות) "שרים קרליבך" בו חיים בומש, מנהל ישיבת ההסדר ומספר תלמידים ובוגרים יופיעו בערב של שירים , סיפורים וניגונים של "הרב המרקד". שימו לב, הערב יתקיים במוצ"ש הבא (7.11), בשעה 21:00 באולם ארתור פוקס. פרטים נוספים בשבוע הבא.


שיעור תורה לנשים

 

לכל המעוניינות! נפתח שיעור תורה חדש ביד לאחים, רחוב ביאליק (ליד בית ספר מגינים) כל יום שלישי בשעה 20:30 אחרי תפילת ערבית. נושאים מגוונים בליווי מוזיקה באווירה רוחנית. 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad