היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

נפילה ברשת חברתית

 

פספסנו

זה לא המקום ולא המדור לנתח ולהביע דעה לגבי את המחאות האחרונות ("העם ד-ו-ר-ש צדק חברתי!). אך מה שכן, צריך לציין כאן את הפספוס הגדול שיכלנו להרוויח – ובמיוחד הציבור הדתי שהעדיף להתעסק עם שטויות ופוליטיקה במקום להצטרף לניסיון החיובי הזה להזיז משהו במדינה. אז קודם כל, כמו כל אחד במדינה, הייתי שמח מאוד לקבל הנחה בדיור, חינוך חינם לילדיי, קוטג' זול וכו', ובאמת שממש לא היה מעניין אותי מי ירשום את ההישג על שמו, אחמד טיבי, אלי ישי או ציפי לבני. הציבור הדתי בכל גווניו נעדר מהמחאה החברתית שלא חרטה על דגלה אף דגל של אף מפלגה או ארגון מסויים, אלא מחאה עממית, ללא תנאי קבלה, צבע עור, או מגזר. הציבור הדתי, העדיף לחפש מה לא בסדר במקום להצטרף בטענה שהיא שמאלנית, חילונית וממומנת ע"י מקורות מפוקפקים. ואני תוהה כמה חבל להתעסק בזוטות כשהמטרה כל כך חשובה ומועילה לכולנו. היתה כאן הזדמנות מושלמת להתאחד כל העם, במטרה אחת שמשרתת את כולם. ומה עושים במקום? מתעסקים בזוטות ומחפשים את מי להאשים. הציבור הדתי-תורני העדיף לא "להתערבב" עם שאר העם, ונמנע לשבור מחסומים וקירות בין שני המגזרים השונים. בדיוק כמו שהחבר'ה הצעירים והנחמדים מרוטשילד הביאו אומנים, ניגנו בגיטרה ועישנו נרגילה, כך גם אנחנו יכלנו להגיע, להביא מרצים, לערוך תפילות המוניות ולהיות אור לכל השאר.

 

Don't Like (או: בוץ כחול)

מאז שפתחתי את חשבון הפייסבוק שלי, תמיד חבטה בי ההרגשה של "מה אני עושה כאן". זה דומה להרגשה של אחד שאו-טו-טו חוזר בתשובה, ופתאום הגיע למסיבת טראנס בראש השנה. כל השימוש שלי ברשת החברתית היתה אינטרסנטית במיוחד. צ'ט עם חברים רחוקים, פרסום דברי תורה וחיפוש אנשים שצריך לאתר, ולא נמצאים בגוגל. לשמחתי לא נמנתי עם האנשים שדם כחול זורם בעורקיהם, כאלה שעוסקים בפיתוח נדל"ני של החווה שלהם, או בסימון סיטונאי של Like על תמונות כל 500 החברים שלהם, וכמו כל השאר שנכנסים "רק כדי לראות מה קורה" מדי שלוש שעות (למקלים) או מדי שש שעות (למחמירים).

 

חודש עבר מאז שהחלטתי להזדכות על הציוד בבקו"ם של פייסבוק. הלבטים היו די קלים. חלק מ-210 ידידיי ש"זכו" להיות חבריי הוירטואליים , הגיבו ב"תדהמה" וחלקם פשוט מבינים שהנה, עוד אחד התפקח. 

האסימון נפל לי במהלך הרצאה, שבעקבותיה חיפשתי את המוקשים בחיי, אלה שאני יודע שלא טובים, לא בריאים, לא מועילים, אך בכל זאת אני בוחר להנות מהם. הפייסבוק היה רק אחד מיני רבים (את השאר נשאיר אולי לפעם אחרת), וברגע שעשיתי עם עצמי חשבון נפש קל, מיד שיתפתי את חבריי בפעם האחרונה בהרהוריי. הפייסבוק יכול להיות מקום נפלא לזיכוי הרבים, לשמירת קשרים ולקידום מחאות, אבל זה לא מתיר להיגיון להנות מהמקום, שכן גם בפח זבל יש אולי כמה דברים טריים, ואולי אף מישהו זרק איזה נעליים במצב טוב.

 

 

ולסיכום: גם אם אתם ממש חיים במגרש הכחול הזה, אלא רק צופים מהיציע, תבחנו עם עצמכם האם אין משהו טוב יותר לעשות, מאשר לשבת בבטלנות ולספוג את תוצר השעמום של חלק מחבריכם.

שאל את הרב

 

שאלה:

לאחרונה אני רואה יותר ויותר הודעות SMS, הודעות בפייסבוק ומייל או בכל אמצעי אלקטרוני אחר בבקשות לקריאת תהילים על פלוני. ואני שואל אותך כבוד הרב, האם זה יעיל ומועיל? האם אני אתפלל על מישהו שאני לא מכיר זה יעזור לו? ובכלל, אם הקב"ה גזר עליו משהו למה שאני "יבטל מעליו את הגזירה"?

תשובה:

 

אין תפילה שלא מועילה. רק שלנו אין העיניים לראות מה פועלות התפילות של עם ישראל. ויש פוסקים הסוברים שאם אני יכול לבקש על הזולת החולה אפשר שאני עובר על "לא תעמוד על דם רעך" כי אפשר שתפילתי תעזור לו, ופעם אחת נכנס יהודי שלא נפקד בבנים לרבי מקוצק זצ"ל שיתפלל עליו, אמר לו הרבי "ה' יעזור תמשיך להתפלל ולקוות", לאחר זמן שלא נושע חזר אל הרבי ואמר לו התפילות לא הועילו. גער בו הרבי ואמר לו "בזכות התפילות שלך מאה נשים עקרות נפקדו ואתה אומר לא עזרו". קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראוהו באמת" 

באשר לשאלה למה לבקש היפך הגזירה שגזר הקב"ה, ובכן חז"ל אמרו במסכת יבמות שלא היו האבות והאמהות עקרות אלא מפני שהקב"ה מתאווה לתפילותיהם של צדיקים, כך הקב"ה מתאווה לתפילת עם ישראל שמכוח התפילות יתבטלו הגזירות, וכך רצון הקב"ה, וכמו שאב ואם לפעמים מתגרים בחינוך שלהם "ומציקים לו" כדי לשמוע את בכיו ותחנוניו, מתוך אהבתם אליו, כך רצון ה' שנפנה אליו על כל דבר, ואף אם אינו דבר הקשור אליך אלא לאדם אחר ויש בזה משום חסד של אמת בתפילה על הזולת, ויתרה מזו אמרו חכמים כל המתפלל על חבירו והוא צריך לו נענה תחילה.

 

 

 

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני מעלה תמונות של הבן שלי ב"פייסבוק". עכשיו הם חשופים למאות מחבריי, ואף לכל מי שמחפש אותו באתר. הזהירו אותי לאחרונה מעין הרע, האם יש לחשוש בנושא?

תשובה

צריך להזהר בזה מאוד, די באדם אחד שהוא צר עין, כדי להזיק לבנך בהתבוננות אחת, אשר על כן לא טוב להתבלט.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad