היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

קריית שמונה מתאווררת

"ילדים באים להאיר את העיר", כך יקרא הערב המיוחד שיתקיים ביום חמישי הקרוב, בתאריך ג' בסיוון, ה-24.5 באמפי שברחבת בית הספר "עוזיאל", בשעה 17:00. אחרי עבודה ועמל רב מצד ארגון "למען שמו-נה באהבה", הרב שלום פינצ'ובר, מועצה דתית קריית שמונה ותרבות תורנית. 
הערב יהיה עשיר ומעשיר בתכנים, רוחניות ואפילו בפרסים יקרי ערך לילדי העיר (אופנים, מכו
ניות על שלט, ספרי קודש, כדורגל, כדורסל  ועוד…).
בתוכנית: קריאת משניות ותהילים משותפת, מופע מרתק ומרגש לילדים של אלישע וולפסון, מעמד קבלת התורה, מוסיקה, פעילות. רבני העיר וראש העיר יכבדו בנוכחותם את המעמד וישאו דברים.
הערב מיועד לכל ילדי העיר והאזור (ללא קשר לבתי ספר ורמה דתית), ויכלול גם את משתתפי חוגי התהילים שבעיר.

 

ילדים ותהילים

היוזמה המבורכת והרעיון הנפלא נרקם תחילה ע"י הרב שלום פינצ'ובר שמרכז ומעביר חוגי תהילים בעיר. לרב פינצ'ובר יש קשר מיוחד לבני הגיל הצעיר, לא רק בגלל היותו רב בית ספר עוזיאל, אלא גם משום שהוא מבין את "ערכם" וגדולתם של הילדים, הנקראים גם "תינוקות של בית רבן", שהולכים בדרך התורה ובנשמתם הטהורה מתפללים לקב"ה.
מלבד המעמד המיוחד, ישנן עוד מספר מטרות לערב – הגברת המודעות בציבור לחוגים הקיימים בעיר וחיזוקם, הגדלת מספר הילדים בכל חוג ופתיחת חוגים נוספים ב"ה, קירוב ילדים מסורתיים וחילוניים לחוגים, וכן מקווים מארגני הערב  להפוך את המפגש הזה למסורת עירונית מידי שנה.

כיום בקריית שמונה מתקיימים מספר חוגי יהדות לילדים ובעתיד הקרוב יפתחו עוד חוגים ושיעורים, כשמהטרה היא שבכל שכונה יוכלו הילדים לקבל ערכים, מסורת ואמונה יהודית, ללא קשר להשקפת הוריהם או לאורח חייהם ואופי הלימוד בבית ספרם.

 

 

הנה סקירה קצרה של חוגי היהדות בעיר. מסתבר שבשכונה מסתתר בגלוי מכרה זהב, שניתן לקטוף ממנו פירות בקלות.


בית כנסת יוסף הצדיק רח' ביאליק

רקע: הנער אשר מויאל בחור צעיר שאפילו מינה לעצמו ממלא מקום (הנער אמיתי בר תקוה) לקח את המושכות לידיו וקיבץ קבוצת ילדים נפלאה ומאוחדת שנפגשת מידי שבת, וכמו קהילת המבוגרים בבית הכנסת שבנויה היטב, כך הוא מאחד ובונה את הדור הצעיר להמשיך במסורת בית הכנסת.
גילאים: 3-12
זמן ומיקום: בית כנסת יוסף הצדיק רח' ביאליק פינת רח' הנשיא. יום שבת, בשעה 1:15.
תכנים: קריאת תהילים, סיפורים ופרשת שבוע
מספר ילדים: בין 20 ל-30 בכל מפגש
צ'ופרים: ממתקים והגרלות נושאות פרסים
ומשהו לסיום: רב בית הכנסת יניב חקק מספר "באחת השבתות, אחד הילדים הלך לשירותים ובאותו רגע נפל אריח מהקרמיקה שבקיר מגובה של יותר מ 2 מטר. האריח נפל כ-5 ס"מ  סמוך לרגלו של הילד. מה היה קורה אם זה היה נופל על  הראש שלו?
כוחה של אמירת תהלים".

 

כולל בית יהודה, רחוב המחתרת

רקע: אברהם (אבי) בוטבול, לא ממש תכנן להקים חוג תהילים מורחב, אלא יותר התקבצות וקריאה משותפת של מספר ילדים, אך ההצלחה וההתעניינות בקרב ילדי השכונה וקהילת הכולל גרמו לו להרחיב ולהשקיע במלאכת הקדוש, וכבר חצי שנה שהחוג שלו סוחף אחריו עשרות ילדים שצמאים לתורה, תהילים וטרופית.
גילאים: 4-12
זמן ומיקום: כולל "בית יהודה", ליד בית הכנסת מערת עדולם ברחוב המחתרת.
תכנים: תהילים, פרשת שבוע.
מספר ילדים: 30 בממוצע.
צ'ופרים: פרסים ומשהו מתוק.
ומשהו לסיום: "יש לי תובנה מאוד חשובה", אומר אברהם ומספר "הילדים זה הקהל הכי נאמן, הם מצביעים ברגליים, ובכל פעם מביאים חברים חדשים. בלי שיווק, בלי פרסום ובלי שכנוע. רק אצל ילדים אפשר לראות עד כמה הנשמה שהשם נתן לנו טהורה, זכה וצמאה לקב"ה".

 

 

חוגי שכונת הורדים

רקע: יוסי אלימלך, מורה במקצועו, איש משפחה, איש אשכולות ואדם המוסר את נפשו למען ילדי שכונת הורדים מידי שבת, עובר מבית כנסת אחת לשנייה כדי שאף ילד שרוצה לא יפספס את החוג המיוחד.
גילאים: מגן עד גיל 10
זמן ומיקום: בשבת בבית הכנסת "משכן האל" (במקלט שבורדים) בשעה 16:00 ובבית כנסת "אוהל משה" בשעה 17:00
תכנים: פרשת שבוע, מוסר, דרך ארץ, תהילים
מספר ילדים: בממוצע 50 בשני המפגשים. יש לציין שהם מגיעים ממשפחות ממגוון האוכלוסייה, עם כיפה, בלי כיפה, כאלה מחינוך דתי ולא דתי. "אני מאוד מקפיד להעביר את המסר ש"כולם מוזמנים"", הוא אומר.
צ'ופרים: וודאי! הפתעות, פרסים, ממתקים. ברוך השם, יש המון תורמים.
ומשהו לסיום: היתה משפחה משכונת הורדים שנולדו לה רק בנות. הבנות הגיעו לחוגים ונהנו מהעשייה המבורכת. יום אחד ניגש האב ליוסי ואמר, אני רוצה לתרום לחוג ובזכות זה ב"ה ייוולד לי בן זכר. הסוף צפוי, לא?

 

בית הכנסת "עוזיאל", יום שני, ע"י האברך חיים זגורי

 

רקע: זה התחיל מיוזמה פרטית של מספר הורים מ"גן גפן". הם חיפשו חוג ליהדות חווייתית במהלך השבוע, כדי להעניק לילדים עוד זווית תורנית מעניינת ובלתי שגרתית לידיהם. הם פנו לאברך חיים זגורי וביקשו ממנו לקחת את המושכות ולהקים חוג מעשיר שכזה. מכאן ההיסטוריה מלאה בהצלחות, חוויות והמון הנאה. מי שכיום תורם להצלחה ושותף בפעילות הוא הארגון "למען שמונה באהבה".
גילאים: 4-7
זמן ומיקום: שני חוגים ברצף מתקיימים בבית הכנסת "עוזיאל" שבבית הספר "עוזיאל", בשעות 17:00 עד 17:50 והחוג השני מ-18:00 עד 18:50
תכנים: פרשת שבוע, סיפורים מרתקים ומעשיות הקשורות לזמן הנתון, בין אדם לחברו, מוסר, כיבוד הורים וכו'.
מספר ילדים: 25 בממוצע.
צ'ופרים: מתנות ופרסים, ולקראת החגים אירועים גדולים עם פרסים יקרי ערך
ומשהו לסיום: אחד מהורי הילדים סיפר שקנה לבנו ספר בנושא סיפורי שבת, בסה"כ כ-8 סיפורים מאוירים. הילד הכיר את הסיפורים על בוריים ואף הוסיף עוד נתונים ופרטים שלא היו כתובים בספר. כששאלו אותו הוריו מניין הוא מכיר את הסיפור, הוא סיפר שלמד הכל בחוג. בנוסף לכך, הורים מספרים כי אין להם מה לחדש לבניהם על סיפורי יציאת מצריים, פורים, שבועות ושאר החגים, כי הם לומדים הכל ובצורה חוויות.

 

חוג בסלון הבית דור אחרי דור

רקע: כבר 35 שנה(!) שהרב יוסף אנקור מעביר חוג תהילים נפלא בסלון ביתו, ואם תשאלו אותו, הוא כל פעם מתרגש מחדש לראות את הילדים הקטנים שוחים ושמחים בעולה של תורה. את המסורת החל עוד חמיו בחיפה לפני יותר מ-40 שנה. כשהבין הרב את גודל החשיבות, לקח גם הוא את היוזמה, והכניס לביתו מאות מילדי העיר, שחלקם אף הפכו להורים שהביאו אף הם את ילדיהם.
גילאים: 3-11.
זמן ומיקום: בסלון ביתו של הרב אנקור, מבוא אמנה 6, ליד ביתו של רב העיר, הרב צפניה דרורי שליט"א (ליד ישיבת ההסדר).
תכנים: קריאת תהילים, פרשת שבוע, סיפורים, חידות ושאלות ידע והבנה.
מספר ילדים: כ-20 בממוצע. בוגרי ישיבה רבים שמתארחים בשבת לא מפספסים את ההזמנות ושולחים את ילדיהם להמשיך במסורת ולהגיע לבית של הרב אנקור.
צ'ופרים: כמובן.
ומשהו לסיום: מה שמצער את הרב אנקור היא העובדה כי אסור לכתוב בשבת, ופעמים רבות הוא שומע מהילדים קושיות, שאלות, חידושים והערות כל כך מרתקים, אך אינו יכול לתעד אותם.

 

מסתבר שהמסורת בעיר התחילה עוד בימי קדם, כשרב העיר יצחק אוחנה קיים קריאת תהילים בבית הכנסת ברחוב טרומפלדור ואחר כך הרב חיים ענזי עבר מבית לבית וקיבץ ילדים לקריאת תהילים משותפת, כל פעם במקום אחר. מאז, עברו הרבה פרקי תהילים בנהר, כשכולם זוכרים את הרב יעיש אוחנונה שליט"א שהיה מקבץ עשרות ילדים לשיעורים, קריאת תהילים ומשניות ומחלק פרסים וממתקים. וכן, כפי שאתם קוראים עד היום המסורת ממשיכה וילדי העיר זוכים לקבל טעימה תורנית ומהנה. אם גם אתם מעוניינים לצרף את ילדיכם, פשוט תגיעו לחוגים ותתחילו לקצור פירות. במהלך הערב "להאיר את העיר" תוכלו לקבל עוד פרטים ולראות את ילדי החוגים ולשוחח עם היהודים היקרים שעושים במלאכה הקדושה.

בנוסף לכך, מי שמעוניין לתרום למעמד הקדוש ולהקדיש-  לע"נ יקיריהם, או לרפואת חולים יוכל להתקשר לאביתר – 050-6429037 או לרב שלום – 052-3115761

 

 

מדיהדות

עוד לפני שפתחתי את הדיסק של יוחאי בן אב"י, היתה לי סימפטיה מיוחדת לבחור, לצד ציפייה למרענן רשמי של תחילת הקיץ. העטיפה נראית לא רע, החזות שייכת לז'אנר של אודי דוידי, הגיטרה הקלאסית נראית מבטיחה, ואפילו היחצ"ן הבטיח שיש למה לצפות. בשמיעה ראשונית היה חסר לי משהו. לא הייתה שם הייחודיות של עדי רן, החספוס והתהיות של שולי רנד, השמחה של אודי דוידי, למעשה חיפשתי קצת "בשר" שישאיר מחשבה על כוונותיו של המשורר. במקום זה קיבלתי דיסק שנשמע בהתחלה די פרווה ומעט בוסרי.

כל ההרהורים והחוויות האלה נעלמו אחרי ששמעתי את השיר "דתי מלידה". מגיע זמר חדש, בתחילת דרכו, ואומר בפה מלא "אני דתי מלידה, מה זה רע? לא טעמתי חזיר, לא למדתי כפירה", ובהמשך אומר "אין לי הילה של חוזר בתשובה, דתי מלידה ואני מאושר". עכשיו הבנתי, זה כל הסיפור של בן אב"י בדיסק החדש שלו "שעה ברחוב הגליל", לא בא להתחנף, לא לספר על קשיים והתמודדות מול היצר הרע, וגם לא בא לספר לכם על רבנו, אלא להביא מוסיקה אחרת, תמימה, אמיתית, כזו שלא חייבת להיות מורכבת ומסובכת. דתייה מלידה.

יוחאי בן אב"י (34) ממושב הזורעים בגליל התחתון הוא בכלל מורה שעדיין לא ויתר על חלומו לכתוב, לשיר ולהקליט, וכן כתב את כל השירים באלבום (מלבד שניים שלקוחים מהמקורות). אני משוכנע שעם טיפה יותר ליטושים הוא יכול להתברג בקלות גם ברדיו ולחצות מגזרים.
לסיכום: דיסק איכותי, לאנשים אופטימיים.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad