היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

שאריות של הפורים

בדרך שלנו (הקלה): לאחרונה צצים יותר ויותר תנועות, ארגונים ואפילו "יוזמות אישיות" של אנשים שמעדיפים לחגוג את היהדות בדרך שלהם. זה מתחיל בליל סדר "ישראלי" עם גיטרות, חידושים של יאיר לפיד על ההגדה ואפילו פיתות לצד מצות, וממשיך בבר-מצוות (הכוונה לעליה לתורה בשבת) בצורה שלא ממש משקפת את רוח היהדות בבתי כנסת רפורמים, וכן חתונות "אזרחיות" עם רבניות שמקריאות את אמנת ז'נבה במקום את הכתובה היהודית (והפמיניסטית!) ועוד כהנה וכהנה רעיונות מוזרים. בהשקפתי אני לא יודע כבר מה יותר גרוע, לא לציין כלל את המסורת היהודית (מה שיכול להוביל לכפירה מוחלטת ולמחיקת הזהות שלנו), או לקיים אותה בצורה מעוותת ושונה (מבחינת היהדות כמובן), מה שיכול לגרום לריבוי תנועות רפורמיות ושיבוש ההלכה והמסורת שלנו. בכל אופן, ניתן לראות שדווקא בפורים, אף אחד לא מקיים את החג בצורה שונה, אין מגילות אסתר שונות ומשונות, כולם מתחפשים ומביאים משלוח מנות באותו יום, ואפילו השמחות והצבעוניות של כולנו כמעט זהות לחלוטין. אם כך, רק הרהור אחד נותר. למה אותם אנשים שמשנים את הכללים לא החליטו לשנות גם את פורים? ולמה לא החליטו למשל לאכול ירקות במקום אוזני המן, ולהביא בגדים במקום משלוח מנות. אני חושב שהתשובה לכך היא שאותם אנשים החוגגים לפי דרכם בסה"כ מתעצלים לקיים את המסורת של אלפי השנים ומעדיפים לא לזרוק את החמץ לפני פסח, אלא להוציא אותו בסדר, ומעדיפים הסכם ממון שנון במקום כתובה מכובדת, ואולי אפילו מתקשים לסלסל את שירי דוד המלך בשבת בבוקר, ומעדיפים את המבטא הארצישראלי של חיים נחמן ביאליק.

 

– מי יותר רשע?: מי שקרא את המגילה חושב בוודאי שהמן היה גרוע יותר מאחשוורוש, אך מסתבר שאחשוורוש היה מלך לא פחות עריץ ואכזר, אלא שבמגילה הפרט הזה לא מצוין מסיבה פשוטה: היא נכתבה על ידי מרדכי ואסתר עוד בימי חייו, והם לא רצו לכתוב עליו דברי גנאי בשל שלום המלכות. אני מקשר את זה למה שראיתי השבוע בחתונה של חבר יקר, בשולחן ומסביב המשיכו הצעירים במנהגם הקדום, שתיית אלכוהול והמצאת שיטות מיוחדות לחיזוק השפעת האלכוהול (כאילו ש-40% אלכוהול בוויסקי זה לא מספיק משפיע עליהם). בכל אופן, ראיתי שם שתיינים משני המגזרים, חילונים ודתיים.
קצת שורף בגרון לראות אדם עם ציצית וכיפה "מקפיץ" לפה כוסות פלסטיק, וממצמץ עיניים בחוזקה, כאילו רק ככה אנחנו יכולים לשמוח בשמחתו של החבר. בכל אופן, גם כאן אני לא יודע מי יותר גרוע ממי, אך עדיף שלא נהמר, כי אולי שניהם יקראו את המדור ואני עוד רוצה לחיות.

 

חובת ההוכחה: למרות שהמגילה לא מלאה בניסים גלויים (אלה נסתרים בדיעבד), ואפילו לא מוזכר בה שם השם, עדיין רבים יכולים לטעון שאין כל ביסוס לסיפור. אז קודם כל, מדובר במורשת אבות, שזו כבר סיבה מכריעה. אך מעבר לכך אם תחקרו תגלו שחוקרים רבים מספרים שהמגילה משקפת היסטורית בצורה מדויקת את הלך הרוח באותם שנים, ישנם ביטויים המגלים בקיאות בשפה ובהלך הרוח הפרסי באותן שנים, המלך אחשוורוש מזוהה עם מלך האימפריה הפרסית באותה תקופה, חְשָיַרְשָ, קברם של מרדכי ואסתר נמצא על פי המסורת בעיר האמדאן שבאיראן (ועל פי דעות נוספות הקבר נמצא בגליל), ואם תשימו לב תגלו שבקרב היהודים יוצאי איראן וקווקז הסמוכה יש המון נשים העונות לשם אסתר. בקווקז, אגב, ביטאו זאת כ"איסתיר", מלשון הסתיר, היא הרי הסתירה את זהותה ואת זהות עמה מפני המלך אחשוורוש.

 

 

היסטוריה חד-כיוונית: השבוע אמר נתניהו בוועידת "אייפק": "אנטישמי פרסי ניסה להשמיד את עמנו לפני כ-2,500 שנה". יפה שראש הממשלה משתמש בהיסטוריה היהודית שלנו, כדי לקדם אינטרסים מדיניים. זה בדיוק כמו לפני 64 שנים כשנציגי עם ישראל באו"ם נופפו בספר התורה כדי להוכיח שארץ ישראל שייכת לעם היהודי. גם זה מבורך, אך עם יד על הלב, נציגנו בכנסת ובעולם לא ממש משתמשים ומייצגים את רוח היהדות-סבא. לא נכביר במילים, רק נבקש שלא ישתמשו ויזרקו.

 

ביקורת עצמית: הטכנולוגיה וחלישות הדור לא פוסחים גם על החגים. כמי שהשקיע מאות שקלים בקניית תחפושות "קומפלט" (סוג של קנה-ולבש) ולא נעזר במספרים ובשאר ציוד ידני להכנת תחפושות, אני מצר על העובדה כי העצלנות גוברת על הרגשת העשייה בתחום הזה. לפי איך שזה נראה אנשים כמוני יזמינו בקרוב עוזרת לניקיון פסח, ישכירו גוי שיבנה סוכה ויבעירו אש מאמגזית בל"ג בעומר. חבל.

 

עיר לא מפורזת: יש לי חלום פרטי, שמידי שנה חוזר על עצמו שוב, במיוחד בתקופת החגים שפעם אחת, אלף מתושבי העיר, מכל המגזרים, רמות, מעמדות, גילאים וכו', יעשו יחד את סעודת פורים או ליל הסדר באחד מהאולמות בעיר. כל אחד יישב עם משפחתו וחבריו, אך כולם יאכלו את אותו אוכל, ישבו באותו מקום וכך המחנאות והעדרים יפסקו. הפורים הזה החלום לא התגשם במלואו, אך ניצוץ אחד אופטימי ביותר התרחש בכולל "בית יהודה" של הרב איתמר לוי. לסעודת פורים הוזמנו עשרות משפחות מהעיר כשהכרטיס כניסה הוא חופשי לחלוטין, ללא מגבלות גיל, מעמד דת וכו'. התוצאה הרמוניה עירונית שעדיין לא נראתה כמוה. יש לציין שזו הפעם הראשונה שזה קורה בכולל, והיד עוד נטויה לשנים הבאות. בוודאי שיש כוללים ומקומות אחרים שעושים סעודות המוניות, אך כאן היה משהו כל כך אמיתי ומיוחד, עד כדי כך שאנשים שהגיעו לשם בפעם הראשונה הרגישו כמו חברים ותיקים.

iלסיום, בחנו את עצמכם: עכשיו, אחרי שסיימנו הכל, בואו תבדקו את עצמכם אם למדתם מספיק, ואם שאלתם את השאלות המעניינות. למה אכלנו דווקא אוזני המן? על פי חז"ל, המן חזר לביתו לאחר ההשפלה ההיא כשאוזניו וירטואליות, כלומר ללא אוזניים. אוזני המן משולשות מאחר ונהג לחבוש כובע קצינים משולש (כמו נפוליון), ויש האומרים ששלוש הפינות הן זכר לשלושת ימי הצום של אסתר המלכה. ולמה הפרג? סברה אחרת טוענת כי בני המן נתלו מאוזניהם, שהיו מלוכלכות ושחורות, בערך כמו הפרג. ועכשיו אם לא בא לכם להקיא אותם, שיהיה בהצלחה.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad