היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

אנחנו לא פרה חולבת ולא מקור לכיסוי גירעונות העירייה

מזה מספר חודשים שמתנהל מאבק מתחת לרדאר בין וועד ההורים בגנים הארוכים לבין עיריית קריית שמונה באשר לתשלומי ההורים בשנה הבאה.

לפני שנמשיך, גילוי נאות. הצורך לפתיחת גנים ארוכים הגיע מהשטח מההורים הצעירים אשר מקום עבודתם ושעות העבודה אינם מאפשרים גם עבודה מיטבית וגם להחזיק את הילדים בגנים הרגילים שנסגרים בשעה ארבע אחר הצהרים, ללא סידור לילדיהם.

בשנים עברו ראש העיר היוצא הרב ניסים מלכה, אנוכי עבדכם (מחזיק תיק החינוך והנהלת העיר) קיבלנו והסכמנו לדרישת ההורים והזוגות הצעירים ופתחנו גנים ארוכים שבשיאם הגיעו לשבעה.

המחשבה שעמדה מאחורי המהלך הזה הייתה להקל דווקא על הזוגות הצעירים אשר נמצאים בתחילת דרכם, לבנות את ביתם, להקים משפחה, להתקדם בעבודה, וכן, גם לתרום ל'שלום בית' בתוך הבתים ולמנוע את פוטנציאל החיכוך בין הבעל והאישה באשר לשאלות מי לוקח את הילד לגן? מי יוצא או מסיים את העבודה ומוציא את הילד? מי נשאר איתו בבית כאשר הוא חולה? ועוד.

הסטנדרטים שקבענו היו גבוהים ועמדו בכל קריטריון של 'צפון תל אביב'. לא התפשרנו בעניין, כמו גם בנושאים אחרים במוסדות החינוך. השאיפה הייתה להרים את הרף הכי גבוה שאפשר.

המדיניות הייתה לאפשר את הרישום לגנים הארוכים ככל שיהיה צורך בכך, ושוב מתוך התפיסה שאנחנו, נבחרי הציבור, נמצאים בעירייה כדי לשרת, להקל ולעזור להורים בצעדיהם הראשונים לבנות את ביתם.

נחזור למאבק של ההורים נגד העלאת ייקור התשלומים (שכר לימוד) לשנה הבאה, ובמקביל בקיצוץ במה שקיבלו הילדים עד עכשיו.

זעמם של ההורים יצא על מספר החלטות של העירייה. ראשית, על העלאה של התשלום. תחילה (לפי כל מיני מודלים) בעשרות אחוזים, תוך קיצוץ שירותים שונים וזמני שהות. לאחר משאיים ומתנים, העירייה החליטה למתן את עליית המחיר והוא יועלה ב-160 שקלים ל1160 שקלים, כלומר עליה של כשישה עשר אחוז. ואם נתרגם זאת לתשלום שנתי מעל שלושה עשר אלף שקלים לילד אחד בגן(!), סכום אסטרונומי אם נזכר שמדובר בחינוך חינם…

אולם, העלייה היא גדולה יותר היות ובמקביל העירייה תקצץ בשעות השהייה ותחייב את ההורים במה שלא היו מחויבים עד עתה, מה שיביא לצמצום ההוצאות של העירייה עבור השירות.

השבוע, לאחר שהמשא ומתן נכשל והעירייה עמדה בסירובה לחזור בה מן ההעלאה, נפגשו נציגי וועד ההורים עם ראש העיר, ומאחר שגם בפגישה זו לא הושגו הסכמות, השביתו ההורים את הגנים והגיעו להפגנה ברחבת העירייה.

למותר לציין שבנושא שהות הילדים בגן ארוך וגן רגיל הוא חצי שעה (16:30)), היות וממילא הילדים בגנים הרגלים נמצאים עד השעה 16:00. עד השנה הילדים שהו עד השעה 17:00. בשנה הבאה הגנים הארוכים יפעלו עד השעה 16:30.

נראה שהשוני הבולט והחשוב להורים זו הפעילות בחופשות החגים או השביתות במוסדות החינוך. בגנים הארוכים יהיה מענה גם אז.

יחד עם זאת, זכותה וחובתה של הרשות לנקוט בכל האמצעים כדי להעניק את המירב והמיטב של החינוך המצוין, בעלויות נמוכות מאשר הן ניתנות היום, ובלבד שהפגיעה במהות השירות תהיה מינימלית עד אפסית. זהו האתגר האמיתי של נבחרי ציבור ושם צריכים להשקיע את האנרגיות ולא להתיש את ההורים שאין להם ברירות רבות.

וועד ההורים העלה פוסט השבוע בו פרצו הזעם והתסכול מכך שבעירייה 'נעולים' על מה שהם החליטו ואינם מוכנים ללכת לקראת ההורים בתוספת של שישה עשר אחוזים על מה שהם שילמו עד היום (1005 שקלים ל-1160 שקלים בשנה הבאה).

לטענת וועד ההורים העירייה הטעתה את הציבור בנתונים ובגובה התשלומים שהיא פרסמה: "ראינו הלילה את הפוסט המביש, המתריס והלא מדויק שפרסמה עיריית קריית שמונה.
משווים אותנו לקיבוצים באזור, נדגיש כי אומנם הם משלמים יותר אך מצבם הסוציו אקונומי גבוה יותר. החינוך, השירות, הטיולים והטבע בטח שווים גם כן את המחיר הזה.
לגבי חצור הגלילית הנתונים שקריים לחלוטין. הם אינם משלמים מחיר רישום שנתי, התשלום עומד ע"ס 550 שקלים וכולל בחובו ארוחת בוקר". הוועד ממשיך וכותב: "אנחנו כוועד ההורים מרגישים כי יש כאן ניצול ציני של המצב שלנו, חוסר רגישות וחוסר הבנה כי השירות הזה הינו הכרחי לנו. אנחנו מבקשים לצאת לעבוד ולפרנס את ילדנו בכבוד !
פרסו בפנינו מספר מודלים אך תמיד כיוונו למודל שמדבר על קיצוץ בשעות פעילות ללא התחשבות בהורים שעובדים במפעלים או מחוץ לעיר והשעה 17:00 היא קריטית עבורם.
בכל פעם נדהמנו לגלות כמה לא רואים את ילדנו, כמה הם מספרים בלבד בעיני העיירה"

וועד ההורים טוען לאפליה בינם לבין הגנים הרגילים בסעיפים זהים: "בכל גן ובכל שנה גובים מאיתנו ההורים 50,000 שקלים המוגדרים לכיסוי דברים בלתי צפויים. סה"כ 350 אלף שקלים בשנה. מה זה בלתי צפוי? פיצוץ בצינור בגן. אם צינור יתפוצץ בגן עירייה, העירייה תתקן אותו ותספוג את ההוצאה מבלי לפנות בכלל להורים שם. ואם אותו צינור יתפוצץ בגן ארוך, אנחנו נשלם עבור התיקון(!). למה אתם שואלים? כי אפשר לנצל את ההורים הצעירים בגנים הארוכים, לחייב אותם לשלם ולדחוק אותם עם הגב לקיר", אומר וועד ההורים בכעס.

וועד ההורים מביע את זעמו על כך שהעירייה מנצלת את כוחה ואת העובדה שאין הרבה ברירות להורים וכופה עליהם את הדברים.

מבדיקה שערכתי בחצור עולה התמונה הבאה: קיימים חמישה עשר גנים. הגנים נפתחים בשעה שבע וחצי בבוקר עד ארבע אחה"צ.

יש שישה גנים קיבוציים, בתשלום של 550 שקלים לחודש.

גן טרום חובה כ-200 שקלים לחודש וגן חובה כ-164 שקלים לחודש.

אצלנו התשלומים הם: טרום חובה כ-250 שקלים לחודש וטרום חובה כ- 150 שקלים לחודש.

בתגובה מסר וועד ההורים של הגנים הארוכים "וועד הורי הגנים הארוכים בעיר מצר על החלטת עיריית קריית שמונה לפגוע בגנים הארוכים בעיר ולכן נאלץ להשבית השבוע את הגנים בעיר. וועד ההורים רואה בחומרה את הפגיעה בצעירי העיר, ההורים העובדים וילדיהם שמתמודדים להתפרנס בעיר שגם ככה אין הרבה היצע של מקומות עבודה. הועד מזמין את עיריית קריית שמונה לחזור בה מהחלטתה ולשוב לשולחן הדיונים בכדי להגן על דור העתיד של העיר".

תגובת עיריית קריית שמונה: יש 878 ילדים בגנים, מתוכם 56 בחינוך המיוחד, 182 בגנים הארוכים ו-640 ילדים בגנים הרגילים.

ההבדל בין גן רגיל לגן ארוך הוא לא רק בהבדלי שעות הוא בעיקר ב מגוון שירותים נוספים שלא ניתנים בגן רגיל

הגנים הארוכים עובדים מ 07:00 – 17:00 לעומת הרגילים שעובדים מ  07:30- 16:00.

גן ארוך מוגבל ל 27 ילדים בעוד שגנים רגילים לא מוגבלים במספר.

בכל גן ארוך יש גננת + 2 סייעות בעוד שבגן רגיל גננת + סייעת אחת (משרד החינוך מממן סייעת נוספת רק בגן טרום חובה מעל 30 ילדים בגן ארוך כאמור המספר מוגבל ל 27 ולכן מימון הסייעת השנייה במלואו הוא על הרשות).

קיים תקציב ייעודי לארוחת בוקר עשירה בארוך (2,500 שקלים לחודש), ילדי גן רגיל מביאים סנדוויץ' מהבית.

קיים תקציב ייעודי לרכישת חומרים מתכלים שהוא פי 9 ממה שילדים בגן רגיל מקבלים.

למרות שההורים משלמים 1005 שקלים לחודש, כל גן מייצר גרעון של כ-115,000 שקלים ובסה"כ מעל 800,000 שקלים בשנה. נפגשנו עם הגננות וסייעות, קיימנו מספר פגישות עם ועד ההורים הקשבנו לטענות מוצדקות וגם תיקנו טעויות.

1,160 שקלים לחודש והוא תמחור שלוקח בחשבון רק את השירותים הנוספים שילדים בגן ארוך מקבלים.

אנחנו מעריכים מאוד את ועד הגנים הארוכים וקשובים לטענותיהם. אנחנו בוחנים אופציות מימון נוספות אך בשלב זה היינו חייבים לפרסם את חוברת הרישום לשנת תשפ"א עם המחיר העדכני. אם ייגבה שקל אחד מיותר הוא יוחזר או יושקע בילדים  בפעילויות נוספות".

רק נציין שהמחיר הסופי 1160, כולל מספר קיצוצים והפחתת שירות, בהם קיצור שעות הלימודים.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad