היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מרדכי היהודי, משה רבינו, ובנימין נתניהו

השבוע פורסם מכתב של ארבעה רבנים חשובים, שאחד מהם הוא רב העיר, הרב צפניה דרורי שליט"א המתייחס לחקירות ראש הממשלה ומבקש להימנע מדיבורים מיותרים ולשון הרע עד שהעניין יתברר ואלו הם הדברים:

אנו קוראים לעם ישראל כולו ולכל אחד ואחת מאיתנו שלא לעשות עוול לראש ממשלת ישראל טרם הובררו הסוגיות הציבוריות הנוגעות אליו, כדרכה של תורה. ריבונו של עולם אשר בחר בנו מכל העמים, ועשנו לממלכת כהנים וגוי קדוש, מצפה מאיתנו להתנהל בצורה ישרה ומלמדת זכות כלפי כל אדם, ודאי על אדם גדול העומד בראש האומה. ודאי חשוב מאוד על פי דרך התורה שהמערכת הפוליטית תהיה נקייה מרבב. ברור אפוא שכל אימת שלא נגמר דינו בדרכים הראויות, אסור לדבר על כבוד ראש ממשלת ישראל כל רעה, שנאמר 'ונשיא בעמך לא תאר'", על החתום: הרב דב ליאור, הרב צפניה דרורי, הרב חיים שטיינר והרב גדעון פרל.

עד כאן המכתב.

בואו נניח בצד רגע את העניינים הפוליטיים, הסיגרים וה-SMSים מסביב. מה סה"כ מבקשים הרבנים, במילים אחרות, עצרו רגע, תהיו בני אדם. למה צריך לדבר סרה כלפי אחרים, ובטח כלפי ראש הממשלה שמקדיש ימים ולילות לטובת המדינה?
עיתונאי מתוסכל, טוקבקיסט שגיבור מאחורי מקלדת, וסתם מישהו ששותה בירה ומקלף בוטנים באיזה שולחן הופכים להיות רש"י ופרשני המקרא ונותנים את הזוית ראויה שלהם כלפי המתרחש במדינה, וזאת מבלי לדעת אפילו פסיק מהאמת כולה, וזה ממש לא משנה מה האמת. איך זה הגיוני שעם ישראל מרשה לעצמו לדבר כנגד ראש הממשלה, בלי כיסוי, בלי ביטוח ובטח בלי דעת. הפכנו את חופש הביטוי לחופש השיסוי, ושוב פעם אנחנו מפילים עצמנו לידיה של לרוח האלימה שנושבת במדינה?

רק אתמול קראנו את מגילת אסתר. עוד לפני הסוף הטוב, היה ניתן למצוא ביקורת עצומה כלפי מרדכי. האיש הזה לא היה מוכן להשתחוות בפני המן, הסתכן וסיכן עם שלם תמורת כלום ושום דבר. מאמרים וסיפורים על תקופת המגילה מגלים לנו שיהודים רבים באו בטרוניה כלפיו, כעסו והתלוננו כלפיו, שבגלל מעשיו, שבחלקם אף הואשם בגאווה, עם ישראל עמד לפני כיליון. והסוף? ידוע.

גם בפרשה הנוכחית, ובפרשות האחרונות על סיפור ישראל במדבר אנו רואים פעמים רבות כיצד העם (שלא לדבר על דתן ואבירם) שוב ושוב מאשימים את משה רבינו בשלל האשמות קשות, שבסופן הוא נקרא "רועה נאמן".

אז נכון, הם לא הואשמו בשוחד, ובטח לא בסיגרים, צוללות, כותרות בעיתון וכו', אבל גם ראש הממשלה שלנו בנימין נתניהו שהקדיש את רוב חייו לטובת עם וארץ ישראל (בהצלחה, לטעמי האישי), זכאי לחמלה וכבוד הראוי, וכמו שציינו הרבנים במכתב 'ונשיא בעמך לא תאר'.

להבדיל מזהבי, שפטל, קופמן ושאר האנשים שמתפרנסים מלתקוף אחרים, אנחנו צריכים לאמץ את ערכי התורה והאמונה ולחדור מדיבורים מזיקים כאלה.

אמר הרשב"ם, שכמו במקומות אחרים, "לא דיבר כאן הכתוב אלא בהווה", לפי שהמלכים והדיינים דנין דיני ממונות ונפשות, ורגילים בני אדם לקללם. והאיסור ל"קללם" אינו מכוון רק כלפי קללה ממש, אלא לכל פעולה ש"מקלה" את כבודם ופגעת במעמדם בעיני הציבור. ונאסרה הקללה לא רק בגלוי, אלא גם ב"סתר", שטיבה להתפשט ולחלחל, ולקעקע את יסודות המשטר והסדר החברתי.

חובה לציין שהדברים לא אמורים רק ב"מלכי" ישראל, צדיקים וטהורים, שכן לימדונו חז"ל שמלכות היא מלכות. עובדה שאפילו פרעה שביקש לכלות את בני ישראל, או מאחאב שהיה סמל הרשע, שלמרות רישועתם ציווה הקב"ה שיחלקו להם כבוד.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad