היום ה-05 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

פסח כשר

הגעלת כלים

הגעלה – מלשון להגעיל, להוציא. במידה ומעוניינים להשתמש בכלים הרגילים גם בפסח, יש לגרום לחמץ הבלוע בתוך הכלי לצאת ממנו. הכלי בולע חמץ רק כאשר הוא חם. אז הכלי מתרחב כתוצאה מהחום ובולע. כאשר הוא מתקרר, מה שבלוע בתוכו (החמץ ושאר חיות אחרות) נשאר בתוכו.

לכן כלים שלא מבשלים בהם, ושמים בהם אוכל קר בלבד, אינם בולטים כלל, ואין צורך להגעיל אותם. כמובן שיש לנקות אותם ביסודיות משיירי מאכל.

אך כלים שמשתמשים בהם כשהם חמים ברמה כזו או אחרת, החל משיפודים על האש, המשך בסירים וכלה במזלגות, צריכים לעבור הגעלה ברמות שונות, לפי הכלל "כבולעו כך פולטו". כלומר, כלי שבלע אוכל בדרך ובטמפרטורה מסוימת, באותה הדרך יפלוט את הבלוע

 

ביעור חמץ

החמץ נאסר רק בבוקר של ערב פסח (השנה ביום שני), אך חכמים קבעו שאדם יבדוק את ביתו כבר בליל י"ד (יום ראשון בערב, משעת צאת הכוכבים). בגמרא מובאות שתי סיבות מדוע יש לערוך את הבדיקה דווקא בלילה. ראשית, מדובר בשעה שבה בני האדם מצויים בבתיהם. שנית, אור הנר יפה לבדיקה.

 

אכילת חמץ בערב החג (יום שני)

למחמירים – החל מ-8:49 אסור לאכול חמץ ביום שני בבוקר. למקלים – 9:12 (תלוי היכן בדיוק אתם נמצאים בארץ, 9:12 זה הזמן בחיפה). יש לשרוף את החמץ ביום שני הקרוב, עד השעה החמישית מעלות השחר, בשעות זמניות. ובעברית, מדובר על 10:00 למחמירים, ו-10:30 לפי רוב השיטות. לאחר מכן לא ניתן לקיים את מצוות ביעור חמץ.

לאחר ביעור החמץ יש לומר נוסח ביטול: "כל חמירא דאיכא ברשותי, דחזיתה ודלא חזיתה, דבערתיה ודלא ביערתיה, ליבטיל ולהוי כעפרא דארעא". ובעברית: "כל חמץ ושאור שישנו ברשותי שראיתי ושלא ראיתיו שביערתיו ושלא ביערתיו, יתבטל ויהיה כעפר הארץ".

 

 

בדיקת חמץ לאדם שלא יהיה בבית בחג

אם הוא יוצא מביתו במסגרת 30 הימים שלפני פסח, הוא חייב בבדיקת חמץ, ויבדוק לפני שייצא (אך לא יברך על הבדיקה). אם הוא יוצא 30 ימים ומעלה לפני פסח, אינו חייב בבדיקה. יחד עם זאת, עליו לנקות את הדירה מחמץ גלוי, וגם למכור אותו לגוי (דרך הרבנות).

 

מכירת חמץ

התורה לא אסרה רק אכילת חמץ אלא אסרה גם שהיית חמץ בבעלותנו. לכן ניתן למכור את החמץ שברשותנו לגוי קודם הפסח, כך שמבחינה משפטית-הלכתית החמץ שייך אליו, גם אם בפועל הוא נמצא אצלנו בתוך ארון סגור. אגב, אם הגוי שקנה את החמץ יחליט שהחמץ שלו – זו זכותו המלאה.

 

תפקיד הרבנות המקומית

יש להגיע לרבנות המקומית בעיר ולמלא את הפרטים, כולל שם, כתובת ומיקום החמץ בבית. מעט לפני החג ימכור רב העיר את חמץ התושבים לגוי, וכאמור, מדובר במכירה לכל דבר. ארגון "למען שמו-נה באהבה" בשיתוף הרבנות קריית שמונה מאפשר למלא פרטים דרך אתר האינטרנט של הארגון – www.lemaan8.co.il והרשימה תועבר לרבנות ביום ראשון בצהריים.

 

חמץ שעבר עליו הפסח

חמץ שעבר עליו הפסח (כלומר, חמץ שהיה בבעלותו של יהודי במהלך החג) נאסר האכילה ובהנאה. ובמילים אחרות, אם התעצלתם למכור את החמץ לפני פסח, אז גם אם לא נגעתם בשום חמץ במהלך החג, אחריו תיאלצו להיפטר מכל החמץ שהיה ברשותכם במהלך הפסח.

 

ראיית חמץ בפסח

אין לראות חמץ שברשותך (אם למשל מצאת כריך מעוך בתיק של הילד), אבל אם החמץ אינו בבעלותך, אין שום בעיה לראות אותו ברשות הרבים. עם זאת, אין להרים אותו.

 

מציאת חמץ

יש לכסות את החמץ בכלי עד צאת החג, ובצאת החג (או השבת) לשרוף אותו. אם מצאת את החמץ בחול המועד, יש לשרוף אותו בו ביום.

 

פירור חמץ נפל לסיר

אם זה קרה לפני החג – עבור הספרדים הוא בטל בשישים (כלומר, אם למשל נפלה חתיכת לחם לסיר שיש בו כמות של פי 60 ומעלה מגודל הלחם – הלחם בטל) והתבשיל שבסיר כשר, אך עבור האשכנזים יש דין של "חוזר וניעור", מה שגורם כביכול לחמץ "להתעורר" גם בפסח, ולכן התבשיל נאסר כולו.

אבל אם פירור חמץ נפל לתוך הסיר במהלך ימי הפסח – התבשיל נאסר כליל, גם עבור ספרדים וגם עבור אשכנזים, גם אם מדובר בסיר בגודל מדינת ישראל.

 

קטניות

לספרדים מותר (אך אם נהג להימנע מקטניות, יש להתייעץ עם רב על מנת לבדוק האם צריכים התרת נדרים), לאשכנזים אסור. הסיבות לאיסור הפוסקים האשכנזים: אם יבשלו קטניות הדומות לחיטה – יבואו ויבשלו את החיטה בעצמה; כיוון שיש מיני קטניות שעושים מהם קמח (כתירס) יש חשש שיטעו עמי הארצות וייקחו קמח חיטה ממש; פעם היו משתמשים באותם שקים לקטניות וחיטה, ויש חשש שיישארו בשק גרגירי חיטה.

 

חומרי ניקוי

מוצר שנפסל מאכילת כלב אינו זקוק להכשר לפסח, מעיקר הדין. לכן מוצרי קוסמטיקה, משחות נעליים, חומרי ניקוי וכו' – מותרים גם ללא כשרות כלל (אלא אם כן הכלב שלכם נוהג ללקק אקונומיקה להנאתו).

 


תרופות

אם מדובר בתרופות מרות שלא מסבות הנאה לחיך, כמו אופטלגין, אקמול וכו' – אפשר ליטול גם ללא כשרות, כי טעמן פגום ואינן ראויות לאכילת כלב. אך אם מדובר בתרופות עם טעם טוב (סוכריות מציצה וכו'), אין להשתמש בהן כלל אלא להקפיד על כשרות התרופות. חולים למיניהם – יש להתייעץ עם רב, כל מקרה לגופו.

 

ועוד שאלות…

ישנן שאלות רבות המתעוררות לפני ובמהלך החג, ובנוסף יש מחלוקות בין חלק מהפוסקים. עוגיות מצה עשירה, כשרות משחת שיניים וכו', לכן הכי טוב שבכל עניין שאינכם בקיאים תשאלו את הרב שלכם.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad