היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

רכבת ותחבורה בישראל, רק דרומה!

גם שרידי הרכבות שהיו קיימות לפני קום המדינה נעלמו  כמו רכבת העמק, למשל. אני לא מבין איך יתכן שבמדינה המתיימרת להיות מודרנית כשלנו, אין תשתית עתידית של פסי רכבת לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל, שזה עתה חגגה שישים וחמש שנים לקיומה? לאן נעלם הצפון האמיתי כלומר ממטולה עד נהריה? שם מתחיל "הצפון" של הממשלה, החזאים והתקשורת. מטולה, קרית שמונה, ראש פינה, חצור, מי בכלל שמע עליהן? רכבת ישראל? מה פתאום? כאן עושים את ההובלות רכובים על חמורים שברחו מלבנון.

מי שחושב שבעשרים השנים הבאות יזכה לנסוע ברכבת מקריית שמונה למרכז הארץ משלה את עצמו, ובוודאי לא בני שישים ומעלה. כולנו זוכרים את הטיסות שהמריאו מקריית שמונה לתל אביב. בנו טרמינל יפה ומסודר שלימים גם נסגר. והיום, אוי לנו ולעתידינו, הוא הוצע במכרז לכל המרבה במחיר לשימוש עסקים כלשהם, כך שהחלום להתקרב למרכז הארץ בטיסה של עשרים דקות, הוא חלום באספמיא. כפי שכתבתי ואמרתי לא פעם, המדינה הזאת מצפצפת על תושביה, ושלא יאכילו אותי ציונות לפי המשקפיים של מנהיגיה. כל בר דעת יודע שהרכבת הינה מצרך חיוני ביותר להתפתחות תחבורה אפקטיבית, זולה ובטיחותית וגם, למה לא, גם כייפית. האם בכלל אפשר להשוות נסיעה באוטובוס לזאת של נסיעה ברכבת?

לאחרונה אנו שומעים על קיצוץ בתקציבי התחבורה. לצערי ולצער רבים כמוני, צעד זה יביא בוודאי יותר הרוגים בכבישים, פקקים אינסופיים, שריפת דלק מיותרת, הרעלת גזים ואובדן שעות עבודה יקרות. ושלא לדבר על בזבוז מיליונים רבים של שקלים לנפגעי תאונות. לעניות דעתי, המדינה לא כל כך מעוניינת לפתח רשת של רכבות. והסיבה, כמובן, כסף. לא בהשקעה, אלא בהפסדי הכנסה. איך? לא צריך להיות גאון בכלכלה כדי להבין. הרי ידוע לכל שהמיסים על רכישת כלי רכב, פרטיות, משאיות, אוטובוסים וכ"ד מגיע עד תשעה מיליארדים של שקלים. וכן מחירי הדלק, הם בין הגבוהים בעולם והמיסים בהתאם. דוחות תנועה, גרירה ואחסנה הם תוספת רווח לא מבוטלת. בארץ ישנם כשני מיליון ומאתיים אלף כלי רכב פרטיים, וכארבע מאות אלף משאיות. איך האוצר יוותר על הכנסה חלומית שכזו? לעומת זאת, הפעלת רכבת תצמצם מאד את הכנסותיה של הממשלה ממיסים. הרי כמו שכבר כתבתי בעבר, אם בכל שנה משישים וחמש שנות קיומה של המדינה, היו מניחים אלף ושלוש מאות מטרים של פסי רכבת מעכו עד קריית שמונה, הינו כבר מחוברים למרכז הארץ.

לסיכום, הפריפריה מתרחקת מהמרכז, ומדינת ישראל תקרא בשם הידוע והמוכר: "מדינת תל אביב". הידעתם שעל כל רכב משפחתי חדש שאתם קונים, אתם משלמים כחמישים אלף שקלים מיסים למדינה ?! רכבת עאלק…

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad