היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

אורות

אור מהגויים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ערך פגישה מיוחדת עם רבה של רוסיה הרב בערל לאזאר, לכבוד חג החנוכה, במהלך הפגישה אמר הנשיא לרב הראשי: "עמים רבים היו ונעלמו, אך עם ישראל שורד דור אחר דור מזה אלפי שנים. בטוחני, שזה אך ורק בגלל שמירת התורה והמצוות, וההקפדה על מסורת ישראל בכל הדורות ובכל התנאים".

דברים דומים אמר לפני מספר חודשים הרב יצחק יוסף כשביקר בקריית שמונה. בהרצאה שהתקיימה בבית החאן הוא סיפר כי פוטין אמר לו שעם ישראל שרד רק בזכות המסורת, השבת, והדבקות באמונה. ובואו רגע נחשוב, פוטין, האיש שעומד מאחורי אחת המעצמות הגדולות בעולם, מנהיג מדינה עם היסטוריה קומוניסטית, האדם הקשוח שעושה כל העולה על רוחו, מסיק את המסקנה שרבים באיתנו לא הצליחו להבין, דווקא בחנוכה. ואם תהיתם, זה לגמרי לא נס, זו פשוט האמת.

 

אור לגויים

נס עצום התרחש בשבוע שעבר, כאשר התהפך הג'יפ של משפחת מוסא מדיר אל-אסד במהלך סיבוב בגשר הפקק, ונפל אל תוך הנהר. ברכב הייתה ילדה (בסמה) בת ה-3 ששהתה מתחת למים קרוב ל-6 דקות. היא הועברה למרכז הרפואי "זיו" במצב אנוש תוך פעולות החייאה וכשהיא סובלת מהיפו תרמיה קשה. השבוע התבשרנו שהמצב השתפר פלאים, הוסרו צינורות ההנשמה והילדה החלה לדבר, ללכת בכוחות עצמה ואף אכלה גלידה. ומסתבר שדווקא ההיפו תרמיה גרמה לכך שתאי המוח לא ניזוקו, למרות שלא הגיע חמצן למוחה דקות ארוכות.
מי שחילץ את המשפחה מהמים הם עו"ד מוטי תמם, היועץ המשפטי של עיריית צפת, ודודו, ליאב תמם, ובנוסף גם אודטה יוספי, תושבת חצור, שביצעה בילדה החייאה בטרם הגיעו כוחות מד"א לזירת התאונה. עד כאן זה נראה עוד סיפור נס קלאסי, אך גם אחרי שכוחות ההצלה הגיעו ופינו את המשפחה להמשך טיפול מסודר המשיכו מוטי תמם וליאב תמם לבקר את הפעוטה מדי יום מאז הוציאו אותה מהמים.
כמה גבורה, כמה יופי וכמה אנושיות יש באנשים המדהימים האלה, שגם אחרי שהזרקורים שאירו עליהם ועל גבורתם כבו, הם המשיכו בצניעות, דאגה ואכפתיות אמיתית להיות עם הפצועים. פשוט לאור לגויים, ובעיקר לעם ישראל.

 

האור של הגויים

מידי שנה מגיע הפולמוס לגבי חגיגות הסילבסטר (או לפחות איזה הודעת וואטסאפ). אז הנה סיכום שלא בטוח ידעתם:
'סילבסטר' הוא הכינוי הנהוג בישראל לחגיגות ערב השנה האזרחית החדשה ב-31 בדצמבר. ברוב העולם המערבי, לעומת זאת, היום הזה ידוע פשוט כ'ערב השנה החדשה'. אז למה סילבסטר? כי בכנסייה הקתולית יום זה מוקדש לאחד האפיפיורים הראשונים ששמו היה, ניחשתם נכון סילבסטר. לא הרבה ידוע עליו, אבל היסטוריונים נוטים להניח שהוא זה שעמד מאחורי צעדים אנטישמיים מסוימים של הכנסייה הקתולית, כמו שידול הקיסר קונסטנטינוס (שהתנצר בהשפעתו) לאסור על יהודים לגור בירושלים. למה בישראל משתמשים דווקא בשם הנוצרי כל כך? כי חגיגות סילבסטר, למרבה הצער, התקיימו כאן עוד בימי המנדט הבריטי, כאשר רוב אזרחי היישוב היהודי בארץ הגיעו ממדינות בעלות אוכלוסייה קתולית גדולה בהן היה נהוג השם הזה גרמניה, צ'כיה, הונגריה, וכדומה. בגלל המשמעויות הנוצריות והפגאניות שקשורות לסילבסטר, יהודים בארצות שבהן הוא נחגג נהגו לא רק שלא לחגוג אותו, אלא אף לא ללמוד תורה או לעסוק בדברים שבקדושה (בחסידויות רבות נוהגים עד היום להקדיש את הלילה הזה למשחקי שחמט). ויש עוד סיבה שבגללה לא יצאו לבתי המדרש ללמוד בלילה הזה, השכנים הגויים השיכורים נהגו לא פעם ליזום פוגרומים ביהודים כשעשוע לחג.
בקיצור, במוצ"ש מכבים את האור והולכים לישון מוקדם.

 

אור בקריית שמונה

מילה טובה מגיעה לכמה וכמה תושבי העיר, שכן בשנים האחרונות אנחנו רואים יותר ויותר פעילויות מיוחדות שמתאימות לציבור הדתי בעיר. אז מה היה לנו כאן? מסיבות חנוכה בכולל "חזון עובדיה", באבות ובנים של "חזון עובדיה", ובאבות ובנים של "הקריה הצפונית", מופע של אנדרדוס בעיר, מסיבה של הקהילה הצעירה, ואפילו בחצור התקיים מופע "שער הזהב". ישרכוחייך, חזק וברוך וכל שאר הברכות מגיע לכל העוסקים במלאכה. לפי כמות הקהל בכל האירועים, נראה שהתושבים מצביעים ברגליים ויש דרישה וצימאון לאירועים כאלה גם בעתיד.

 

פהשקווילים

תושבי קריית שמונה והסביבה מוזמנים להדלקת שמיני של חנוכה עם הרב הצדיק מרדכי שיינברגר. הערב יתקיים אי"ה  במוצאי שבת קודש פרשת מקץ בליל ג' טבת (31/12/16), בבית הכנסת "אלי כהן" בשעה 19:30 לאחר הדלקת הנרות ימסור הרב שיעור מיוחד בנושא: "בימים ההם בזמן הזה". כניסה חופשית, במקום יוגש כיבוד קל.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad