היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הסיפור שמאחורי המגילה

כולם מכירים את סיפור המגילה: היֹה פעם מלך מושחת שקראו לו אחשוורוש שמלך מהודו ועד כוש שהחליט להרוג את אשתו על כך שלא שמעה בקולו. מצד שני היה את מרדכי היהודי, שעזר להציל את אחשוורוש מפני שני מתנקשים. וכמובן שהיה המן הרשע שסתם רצה שמרדכי ישתחווה לפניו, וכשסירב – הסית את אחשוורוש כלפי כל היהודים. ואז בזכות ההשגחה ובאמצעות אסתר, במקום שיהרגו את כל היהודים בי"ג באדר – הכל התהפך. בסופו של דבר תלו על העץ את המן, והיהודים הרגו את כל שונאיהם.
עד כאן הסיפור המוכר בקלילות. חז"ל סיפורו לנו על עוד אירועים על הסט בשושן הבירה. נסו את כחכם.

  1. מה היו קורות חייו של מרדכי לפני שהפך לשחקן ראשי במגילה?

מרדכי לא היה סתם יהודי פשוט, אלא אחד משריו החשובים של אחשוורוש.
בנוסף, הוא היה הראשון שנקרא בשם "יהודי"? (קודם לכן נקראו בני העם הנבחר בשם "עברים" או "ישראלים").
מרדכי נקרא גם פתחיה, על שם בקיאותו בשבעים לשון, והוא פתחיה שהיה ממונה על קורבנות העוף בבית המקדש.

בעיר הבבלית סִפָר התגלתה תעודה מנהלית בה מוזכר גזבר מלכותי מהעיר שושן, הנקרא מרדוכה, שם דומה מאוד לשם מרדכי.
קבר מרדכי ואסתר נמצא, על פי המסורת היהודית והמוסלמית, בעיר המדאן שבאיראן, ואולם גם בגליל, סמוך לקיבוץ ברעם, נמצא קבר המזוהה כקבר מרדכי היהודי ואסתר המלכה.

  1. מאיפה אחשוורוש הגיע?

אחשוורוש נזכר במגילה כמאתיים פעם (כ-30 פעמים בשמו, ובשאר האזכורים בכינויים כגון 'המלך', 'אליו' וכולי). דמותו של אחשוורוש היא דמות נלעגת של מלך טיפש, הפכפך וחלש אופי הנשלט בידי יועציו.

אחשוורוש כלל לא היה מזרע המלוכה, אלא הגיע לשלטון על ידי עושרו הגדול. לפני שהיה מלך הוא היה סיס, כלומר, שומר הסוסים של המלך שקדם לו, בלשצאר, שלגמרי לא במקרה היה אביה של ושתי. הוא שילם שוחד לאנשי השלטון על מנת לקבל את המלוכה, ומאחר ולא היה מהשושלת ה"נכונה" האחיזה שלו בשלטון לא הייתה מספיק יציבה. לכן כשכתוב במגילה "בשנת שלוש למלכו עשה משתה", הכוונה היא למשתה שנערך על מנת לחגוג את ההתבססות בשלטון, שלוש שנים לאחר כיבושו.

  1. למה ושתי סירבה לבוא למשתה ולהראות את יופייה?

ושתי לא הייתה האדם הכי ביישן או צנוע, בדיוק להפך. אבל קצת לפני שקראו לה פרחה בגופה צרעת (יש דעות שאומרים שצמחו לה קרניים, ויש דעות שאומרות זנב), לכן סירבה לבוא, מחמת הבושה. אז ושתי הוצאה להורג, ואחרי שהתפכח אחשוורוש – הוא הבין מה עולל, והצטער מאוד.
בגמרא יש דעה שושתי נמנית בין "ארבע נשים יפהפיות שהיו בעולם"

  1. האם גם מרדכי היה במשתה?

בדיוק להפך. הוא ידע שמדובר במשתה הוללות, והזהיר את כל היהודים לבל ילכו לסעודה. הם לא ממש הקשיבו לו, חשבו שהוא פשוט לא מבין בפוליטיקה, וסברו שעליהם לפתח קשרים עם השלטון, גם אם יחטאו תוך כדי.

  1. מי היה יותר גרוע, אחשוורוש או המן?

מסתבר שאחשוורוש היה מלך לא פחות עריץ ואכזר, אלא שבמגילה הפרט הזה לא מצוין מסיבה פשוטה: היא נכתבה על ידי מרדכי ואסתר עוד בימי חייו, והם לא רצו לכתוב עליו דברי גנאי בשל שלום המלכות.

  1. כמה זמן חיפש המן מלכה חדשה?

החיפוש אחר מלכה חדשה שתמלא את מקום ושתי, ארך 4 שנים, במהלכו בחן אחשוורוש 1400 נערות…

  1. איזו היסטוריה משותפת הייתה להמן ולמרדכי?

על פניו, בפשט המגילה, נראה שלא היה ביניהם קשר מיוחד מלבד עוינות בלתי מוסברת. חז"ל מספרים שלפני כן היו שניהם שרי הצבא בצבאו של אחשוורוש, כשמדינה אחת מרדה בו, והמלך ציווה על שניהם לדכא את המרד. כל אחד יצא עם הגדוד שלו לדרך הארוכה אך בזמן שמרדכי ציווה על חייליו לאגור מזון, כי הרי אי אפשר לדעת מתי תגיע האספקה הבאה, חייליו של המן אכלו את כל הצידה לדרך כבר בהתחלה, החלו להשתגע ברעבונם ורצו להרוג אותו. המן פנה אל מרדכי בתחינה לקבל מעט אוכל, ובתמורה התחייב שיהיה מעתה עבדו (ההתחייבות אף קועקעה על ירכו). אלא שתקופה קצרה לאחר מכן, כשהמן קודם בתפקיד, הוא ראה את מרדכי ודרש ממנו להשתחוות לו. מרדכי טפח על ירכו בתגובה, כאומר "איך אדון ישתחווה אל עבדו"? בתקופה מוקדמת יותר, אגב, עבד המן כספר בכפר מקומי בשם קרצום.
האם ידעתם שלהמן היה שם נוסף –  ממוכן. הוא היה זה שיעץ למלך להרוג את ושתי?

  1. מתי תלו את המן?

את המן הרשע תלו ביום השלישי של חג הפסח (את חג הפורים אנו מציינים לזכר ניצחון היהודים במלחמה בשונאיהם, 11 חדשים מאוחר יותר).

  1. למה אסתר ביקשה מהיהודים שיתפללו ויצומו למענה?

מעבר לכוחה של התפילה והבקשה מבורא העולם, יש כאן אלמנט של תיקון: תשע שנים אחרי שהיהודים התהוללו בסעודתו של אחשוורוש ואכלו מאכלות אסורים, עכשיו הם נדרשים לצום.
אפרופו אסתר, שמה העברי של אסתר היה הדסה? (השם אסתר הוא שם פרסי).

  1. מה קרה בסוף המגילה?

היהודים יכלו לצאת מהמקומות בהם התחבאו מפחד, לקראת י"ג באדר – התאריך בו שאר העמים הצטוו להרוג את היהודים ולבזוז את רכושם. אבל באותו יום הכל התהפך, ולא רק שהיהודים לא נהרגו – הם אף הרגו בשונאיהם שתכננו להרוג אותם בתאריך האמור. גם בניו של המן נהרגו (אחרי שהמן עצמו כבר נתלה על העץ), ואילו זרש ברחה למקומות מרוחקים והתפרנסה מקיבוץ נדבות.

  1. איך יודעים שהסיפור נכון מבחינה היסטורית?

קודם כל, מדובר במורשת אבות, שזו כבר סיבה טובה. מעבר לכך, חוקרים רבים מספרים שיש במגילה ביטויים המגלים בקיאות בשפה ובהלך הרוח הפרסי באותן שנים. המלך אחשוורוש מזוהה עם מלך האימפריה הפרסית באותה תקופה, חְשָיַרְשָ, קברם של מרדכי ואסתר נמצא על פי המסורת בעיר האמדאן שבאיראן (ועל פי דעות נוספות הקבר נמצא בגליל), ואם תשימו לב תגלו שבקרב היהודים יוצאי פרס וקווקז הסמוכה יש המון נשים העונות לשם אסתר. בקווקז, אגב, ביטאו זאת כ"איסתיר", מלשון הסתיר – אסתר הרי הסתירה את זהותה ואת זהות עמה מפני המלך אחשוורוש.

  1. כמה פעמים שם השם מוזכר במגילה?

0 פעמים

  1. ושאלת השאלות: למה אוזני המן?

על פי חז"ל, המן חזר לביתו לאחר ההשפלה ההיא כשאוזניו מקוטפות (כלומר ללא אוזניים). בנוסף לכך אוזני ההמן משולשות מאחר ונהג לחבוש כובע קצינים משולש (א-לה נפוליאון), ויש האומרים ששלוש הפינות הן זכר לשלושת ימי הצום של אסתר המלכה, וברוח פורים, שלוש פינות לכובע שלי… חחח..

אולי יעניין אותך

Bottom ad