היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

אל תפלו ברשת

ההשלכות לכך נמצאות במצב הנפשי, בריאותי ואפילו במערכות היחסים שלנו. אז איך אפשר להחזיר את השפיות לחיינו?

כשהיינו קטנים היה בייביסיטר בשר ושדם, והיה בייביסטר בצורת מסך טלוויזיה. מי שהיה רוצה להשתיק את הילד שלו, היה מניח אותו מול הטלוויזיה, וכך היה בוהה ובוהה, ומספק שקט נעים.

מפה לשם הטכנולוגיה השתכללה ושאר מכשירי המדיה, הטאבלט, הסמארטפון, המחשב ובני דודיו הצטרפו למסיבה. הם הפכו עבור הקטנצ'יק לחברי קבע נאמנים שלעולם לא עזבו, הם גדלו ובגרו יחד איתו, ועכשיו הם כבר לא בוהים, אלא ממש פעילים, מה שמכניס אותם לתנועה ולכביש מהיר עם סכנה לתאונה מיידית.

סטיב ג'ובס, מייסד חברת 'אפל', חזה ש"האייפון יהיה המשך ישיר של היד שלנו", הגדרה שטומנת בחובה שימוש כמעט רציף באותו מכשיר טכנולוגי בכל מקום אשר אליו נלך, ממש כמו פרוטזה מלאכותית שמחוברת לגופנו. אפילו אחת העצות הידועות למניעת שכחת ילד ברכב היא לשים את הפלאפון סמוך לכיסא הילד, כי את הילד יש סיכוי שנשכח ברכב, אבל את הפלאפון?! אין סיכוי.

 

 

גמילה והגנה

בשנה האחרונה פיתחתי לעצמי תחביב, אני מרצה ומדריך הורים כיצד להתגונן מול סכנת המסכים. אני עושה את זה לקבוצות, בתי ספר, ולכל מי שמעוניין, סוג של תרומה קטנה לאנושות. באופן אישי אני מגלה מפעם לפעם עד כמה המצב חמור. הורים שמבקשים ממני לצפות בהרגלי השימוש בנייד של ילדיהם, מגלים שהילדים שלהם צורכים כ-12 שעות ביום ממוצע, ולמעשה מרוקן אותם מסוללת החיים.
לעיתים המתמטיקה לא כל כך מתיישרת עם המונה, שכן בחיים גם לומדים, אוכלים, ישנים, מתקלחים או סתם עוזבים לרגע את המסך, אז איך יכול להיות שחצי מהיום הילד צמוד למסך? לג'ובס עליו השלום, הפתרונים.

כמו כל דבר בחיים, היהדות מדריכה אותנו כיצד להתמקד בעיקר החיים, ולא להפוך את הסכו"ם לארוחה העיקרית.

אורח החיים היהודי האוטנטי שואף להימנעות ממכשירי המדיה השונים. אומנם יש שימוש במחשבים לצורכי עבודה או לימודים, אך סביר להניח שלא תראו מכשיר טלוויזיה בביתו של אדם שומר תורה ומצוות. מחקרים רבים הוכיחו כי השימוש בכלי המדיה השונים מביאים לידי פגיעה ברווחה הנפשית, בעיות בריאותיות, פגיעה ביכולות מנטליות שונות כמו יצירת קשרים או יכולת למידה ועוד.

אורח חיים המנוהל ללא שימוש באמצעי מדיה לצורך בידור ופנאי, אומנם טומן בחובו מעט אתגרים וויתור על נוחות מסוימת, אך מעניק שקט נפשי, חיבור לבני המשפחה, ניצול הזמן, וחיים של מציאות אמיתית ולא מדומה.

 

הסכנות והנזקים

הורמון הקורטיזול, פועל בדורות האחרונים יותר ויותר, שכן מצבי הלחץ וההדחקה מתגברים עם גיל העולם. ואצלנו, מסתבר, הוא מופרש באופן מוגבר בעקבות צפייה במסכים. פגיעה זו גורמת להפרעות ביכולת הלימוד וכן לאימפולסיביות חסרת שליטה.

מחקרים מוכיחים כי קיים קשר ישיר בין מס' שעות המסך לבין הפרעות קשב וריכוז.

דיכאון, חרדות ופגיעה בהערכה עצמית נגרמים ע"פ מחקרים כתוצאה משימוש ברשתות חברתיות. עוד נמצא בסקר שנערך בבריטניה בקרב 1,500 בני נוער וצעירים כי המיקוד הוויזואלי בחייהם של אחרים גורמים להם לחוש ביחס לעצמם כמכוערים, חסרי ערך ושחייהם משעממים.

בדידות לא מתפוגגת בעקבות השימוש ברשתות חברתיות, אלא ע"פ מחקר של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת פיטסבורג, הן אלה דווקא המעצימות אותה. ההנחה היא שהרשתות החברתיות בהן מבלה האדם את זמנו באות על חשבון יצירת וטיפוח מערכות יחסים. אותו גולש מעניק את זמנו לטובת קשרים וירטואליים במקום לטובת קשרים חברתיים אמיתיים.

הונאה ופיתוי ברשת של עבריינים המתחזים לדמויות בדויות, רוקמים קשרים המביאים לידי יצירת אמון ומשם קצרה הדרך ליזימת מפגש, שליחת תמונות פרטיות וסחיטה. ע"פ מחקר של המועצה לשלום הילד, שנעשה בקרב 500 ילדים ובני נוער בגילאי 9-17, 40% מהילדים ציינו כי הם מעבירים פרטים אישיים שלהם לזרים באינטרנט.

פתח להשפלות (שיימינג), החרמות, ופגיעה נפשית במרחב הווירטואלי שבו הנוער נוטה ביתר קלות לבזות את האחר ביחס לפגיעה של פנים מול פנים.

כלי נשק לילדים

פעם שמעתם על צבא מסודר שנותן לחיילים שלו נשק ללא הדרכה מקיפה? פעם ראיתם חייל שירה לראשונה בחייו במלחמה ללא מטווחים? ברור שלא. אז איך הורים נותנים לילדיהם מכשירים סלולריים עם כרטיס כניסה חינם לרשתות החברתיות בלי כללים, מעקב, ניטור ויכולת לשלוט בתוכן?
גם אם לכל הילדים בכיתה יש מכשיר, וגם אם הוא ממש רוצה אייפון ליום הולדת, זה ממש לא סיבה טובה לילד להסתובב לבד ביער. נכון, אפשר לנווט ביער, לשמוע מוסיקה, ואפילו לצלם נופים, אך במקביל יש חיות טורפות ומסוכנות שמחכות לתייר התמים שלא בדיוק יודע לאן הגיע.

השבוע חל שבוע המוגנות ברשת. אם אתם סומכים על בתי הספר, על הילדים שלכם או על המזל, דעו שהסיכוי שהילד שלכם יגלוש רק בויקיפדיה או באתר הידברות הוא בערך הסיכוי שתזכו בלוטו במילוי שורה אחת עם מספרים מ-1 עד 7.

וגם אחרי שמיגנתם אותם ב"רימון", "נטספראק", "גוגל פמילי" או כל דבר אחר, אל תשכחו שהתפילות הן חלק ממערכת ההפעלה הכי טובה שיש. בהצלחה.

אולי יעניין אותך

Bottom ad