היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

לימוד מרחוק או רחוקים מהלימוד?

מאת מנוחה פוקס

פורסם באתר "הידברות"

"תשאלו כל אמא שנייה (אולי אפילו ראשונה) מה זה עושה לה, ה"למידה מרחוק" שהומצאה יחד עם הקורונה.

הקשיבו לקריאותיהן הנואשות: "לא מספיק שהילדים בחופש, עוד מצווים עלינו להיות המורות שלהם. מה זה? שני עונשים גם יחד? גם שולחים לנו את הילדים וגם מוסיפים את הלימודים? איפה אנו חיות?".

הלימוד מרחוק הולך ומתרחק. הלימוד מרחוק לא היה מעולם רחוק יותר.

לעומת זאת, עם או בלי לימוד מרחוק, הקשיבו מה יספרו לכם הורים לילדים לומדי תורה.

אין אצלם יום בלי לימוד תורה.

כן מרחוק, לא מרחוק. ילדים יודעים שבלי לימוד תורה סופנו כיליון! הם יצאו מהישיבות, מבתי הספר ומתלמודי התורה, עם צידה אמיתית לדרך. הם מבינים שלא המתמטיקה, לא האנגלית ולא הסינית יעזרו להם לצלוח את ים הקורונה. הם יודעים שללא הלימוד שלהם – העולם יכלה.

אז הם לומדים. לומדים מרחוק ולומדים מקרוב. לומדים במשפחתיות ולומדים לחוד. לומדים עם ההורים ולומדים עם עצמם. אומרים תהילים, צועקים תפילה, משננים הלכה, לומדים תורה!

ילדים יודעים מה אמת ומה בלוף.

הם מבינים ששבר עשרוני לא יביא לכדי שלמות.

הם מרגישים שעוד כמה מילים באנגלית לא יוציאו אותם מעומק הצרה.

הם יודעים שגם אם ידעו איזו ארץ שוכנת ליד אחרת, לא ירחיקו את ארץ ישראל מהמגיפה.

אבל שהעולם ימשיך לחיות רק עם לימוד התורה,  בזאת הם בטוחים.

לכן, תוכלו למצוא את הילדים הללו, כמעט בכל גיל, שפותחים את ספר תלמודם, לא מכיוון שאחרת לא יקבלו 100 באיזה מבחן עתידי, לא מכיוון שמישהו ממוריהם הכיר בלמידה מרחוק.

אלא כי הם יודעים בשורש נשמתם כי הלימוד הזה הוא החיים שלהם ושלנו, ואולי של כל העולם כולו.

כשדורשים מילדים ללמוד מרחוק – הם מתרעמים.

כשמבקשים ממורים ללמד מרחוק – הם זועמים.

כשמבקשים מהורים ללמד את ילדיהם – הם מתלוננים.

הביטו וראו מהי תורת ישראל.

נלמדת בעת צרה בחוזק רב עוד יותר, ודווקא מרחוק.

נלמדת גם כשאין מי שיחייב, כי מבינים זאת מפנים הלב.

נלמדת בהתמדה רבה יותר, באהבה רבה יותר.

בחיבה יתרה.

 

לעומת הלימוד החיצוני, לימוד התורה דווקא הולך ומתקרב. לימוד התורה מעולם לא היה קרוב יותר.

זו התורה האמיתית שלנו. זהו הלימוד הנצחי. הלימוד, ששום מרחק לא יוכל להפר אותו.

הלימוד, שכמה שירחיקו אותו, הוא רק יהיה קרוב  יותר.

תודה לך, ה', שחיזקת את ידינו ונתת לנו להבין מהו הלימוד האמתי.

מבטיחים לזכור זאת גם עם תום המגיפה.

 

בימי "קשת וענן"

השבוע נפטר השחקן ניקו ניתאי (בן 88 במותו). הוא שיחק בתוכנית "קשת בענן" וגילם דמות בשם אסף, שהייתה נוהגת לאסוף כל מיני פריטים מעולם היהדות.
קשת בענן לימדה את ילדי ישראל על חגי ישראל – ראש חודש, סוכה כשרה ואושפיזין, קבלת שבת וכו'. על דמויות כמו אברהם אבינו, משה רבינו, הבעל שם טוב, ועל אירועים חשובים כמו חורבן בית המקדש וכו'.
עשו בדיקה אם בנטפליקס או שאר ערוצי התוכניות שלנו היום מסופר על ליל הסדר, יציאת מצריים או מצה שמורה.

 

בהבלטה

הלכות פסח – מה לזרוק ומה לא לזרוק?

אנחנו מכירים את הריטואל הקבוע, פסח מגיע, עושים סדר בארונות, בבגדים, במחסן וכולנו חיים בתחושה שאם כבר עושים סדר, אז בואו נזרוק מה שלא צריך. השנה, כשכולנו בבית, יש יותר זמן לעשות סדר אמיתית ולתת את הדעת מה חמץ מחמת פסח ומה חמץ מחמת המיאוס. הבעיה מתחילה כשעוברים למוצרי המזון ולמאכלים, ולא באמת יודעים מה אפשר להשאיר בבית ומה לזרוק.

הרב יוסף זריצקי, מומחה לכשרות הכין רשימה מפורטת של המוצרים שלא צריך לזרוק, ושכדאי להשאיר בבית.

ולמה זה כל כך חשוב? משום שיש מצווה "בל תשחית", המורה לנו לא בין היתר לא להשחית (ובמקרה הזה לזרוק) דברים ללא צורך. לכן כדאי לקיים את מצוות הפסח "בל יראה", וכדי לא להשליך לפח מוצרים שאינם בעייתיים.

צריך לזכור כי נצטווינו מן התורה לבער החמץ מרשותנו קודם הפסח. במוצרים שלהלן אין בהם חמץ, ולכן אין צורך לבערם. אך בגלל שיוצרו בפיקוח כשרות לפסח, צריך להשאירם בבית במקום מוצנע (למשל בארון מסוים, ולא לפתוח אותו במהלך החג). כמו כן, צריך לכלול אותם במכירת החמץ. הרשימה מתייחסת למוצרים תוצרת הארץ בלבד.

 

אגוזים, אבקת אפיה, אבקות מרק (באבקת מרק פטריות נמצא במוצר קמח שעדין לא נגע במים) אורז, אינסטנט פודינג, אלכוהול תוצרת הארץ. במבה, בשר, ביצים, ג'לי, גלידות (פרט לאלה המצוין בהן תערובת חמשת מיני דגן או מוצריהם או גלוטן), גרעיני חיטה, גבינות, גרעינים ושאר פיצוחים (למעט קבוקים) בהכשרים של העדה החרדית, שארית ישראל והרב לנדא, הקמח להדבקת המלח הוא קמח תפו"א. על שאר ההכשרים צריך לברר, גריסים, גפילטע-פיש בהשגחת הערה החרדית בלבד, דבש, דגים טריים ומצוננים, או שלמים קפואים (פילטים למיניהם בוואקום יש לחשוש לחמץ), דגים מעושנים, דייסת קורנפלור (דייסות דגנים הן חמץ גמור), חרדל, חלב סויה, חלווה, חיטה לבישול, טחינה, טפיוקה, יין, ירקות מיובשים, חומץ סינטטי, חומץ הדרים, חומץ תפוחים, כמון, מים, מיץ לימון, מרגרינה, משקאות קלים ודייאט (למעט בירה שהוא חמץ גמור), משקאות חריפים. תוצרת הארץ בלבד ובהכשר העדה החרדית והרב רובין בלבד. (למעט ויסקי שהוא חמץ גמור), מיונז, מזון תינוקות -תחליפי חלב – (סימילק, מטרנה, בייבילק וכד׳), מלח, נקניקים פרווה בשרי, סוכר, סוכר-וניל, סילאן, סובין, סולת, סרדינים בשמן, עופות, עמילן (היכן שמצוין עמילן לרוב זה עמילן תירס, קמח תפו"א או טפיוקה. עמילן חמץ מצויין: מכיל גלוטן) עלי דפנה, פלפל אנגלי, פירות יבשים, (לדר חמץ), פריכיות אורז בהכשר העדה החרדית בלבד פרט לאלה המצויים בהם תערובת חמשת מיני דגן, צבעי מאכל, צימקאו) ציפורן, צ'יפס, צ'יקו.

קופסאות שימורים, קצפת צמחית, קטשופ, קינואה, קמח, קפה שחור, קפה נמס ומגורען מכל הסוגים, קפה דגנים, חמץ גמור, קקאו, רוטב סויה, ריבות, שיבולת שועל(קוואקר – למעט  – דייסת שיבולת שועל), שלוה תפוחה (חיטה תפוחה – של חברת אשבול), שוקו ושוקולד, שמני אכילה (שמן נבט חיטה אינו חמץ), שום, שקדים, שומשום (קטניות), שומשום עם זעתר הנמכר באריזות הינו חמץ גמור, שמרים, תבלינים

 

דברים שאינם צריכים כלל כשרות לפסח

כשרות לפסח ולכל ימות השנה – אבקת כביסה, דאודורנטים (גם סטיק), טבליות למדיח כלים, כפפות (כל סוגי הכפפות כולל לטקס), כלים  כל החד פעמי, כולל כוסות מנייר וסכו"ם פלסטיק, מנג'טים מפיות נייר, מגבונים לחים, מי פה, משחות שיניים, מפת ניילון, נייר.

כל הניירות תוצרת הארץ אין בהם חמשת מיני דגן בכלל, נייר כסף, תבניות אלומיניום חד פעמיות מכל הגדלים, נייר פרגמנט (נייר אפיה), נייר עטיפה, נוזל כלים, סבון. פילטרים (מסנני מים), קוסמטיקה (מייק אפ, מסקרה, פודרות למיניהן, אודמים תוחמים, עפרונות, קיסמי שיניים, קשי שתיה, קרם ידיים, קרם פנים, קרם גוף, שמפו, תמיסה לעדשות מגע.

 

שאלות לפסח

  • כיצד מנקים שולחן אוכל לפסח?

אם השולחנות שאוכלים עליהם מכוסים תמיד במפה או שעוונית או זכוכית, די להם בניגוב היטב, ויכסם במפה נקיה, וזהו. אם אוכלים עליהם ממש, נוהגים לערות עליהם רותחים. ואם חושש שיתקלקלו, יוכל להשתמש בהם בפסח על ידי מפה חדשה או נקיה.

מפה שאוכלים עליה במשך השנה, הכשרתה בכיבוס במים חמים שהיד סולדת בהם. וכן שעוונית שלימה שאין בה סדקים, אפשר להכשירה על ידי שיערה עליה מים רותחים.

 

  • האם ניתן להכשיר כלי חרס לפסח?

כלי חרס לא מועיל להם שום הכשר אם השתמשו בהם בחום במשך השנה, ולכן יש להצניעם במקום מיוחד כדי שלא ישכח וישתמש בהם בימי הפסח, וטוב לסוגרם בארון ולהצניע המפתח.

כלי פורצלן (פרפורי) דינם ככלי חרס, ואם השתמשו בהם בדברים חמים, אין להם הכשר. כל שכן שיש להחמיר בכלי חרסינה המצופים כעין פורצלן, שהם אסורים ככלי חרס ממש.

 

  • כיצד מכשירים כלי מטבח לפסח?

סירים שמבשלים בהם על האש – צריכים הגעלה במים רותחים בכלי ראשון שעל האש, וקודם צריך לרחצם היטב מכל לכלוך וחלודה. ואין מועיל להם הכשר על ידי עירוי מכלי ראשון, כי כבולעו כך פולטו.

אזני הכלים שתקועים על ידי מסמרים – יש להסיר מהם כל לכלוך קודם ההגעלה, ולשפשפם במי אמה ובורית כדי לנקותם, ורק לאחר מכן יגעילם עם הכלים. מכסה הסיר והידיות – צריכים הגעלה.

סכיני מטבח – מגעילם בכלי ראשון אפילו לאחר שהעבירוהו מעל האש, ובלבד שהמים יהיו חמים שהיד סולדת בהם. וכן בניצב של הסכין המחובר על ידי מסמרים, יש לנקותו היטב על ידי שפשוף במי אמה ובורית, ואחר כך יגעיל הסכין עם הקת. ומי שאפשר לו יקנה סכין מיוחדת לפסח.

 

  • כיצד מכשירים כיור ושיש לפסח?

הכיור שרוחצים בו הסירים והצלחות, אפילו הוא מחרסינה, יערה עליו מים רותחים ומותר להשתמש בו בפסח. (ונכון לערות עליו רותחים 3 פעמים). וכן על שיש של מטבח יערה עליו רותחים. ויש מחמירים לצפותו בנייר כסף בפסח, וזו חומרה בלבד

  • כיצד מכשירים תנור לפסח? כיצד מכשירים מקרר?

תנור אפייה חשמלי – יש לנקותו היטב עד כמה שהיד מגעת, ולהימנע מלהשתמש בו 24 שעות קודם ההכשר, ואחר כך ידליקו את התנור בחום הגבוה ביותר שאפשר, וישאירוהו דולק כשעה, ודי בזה.

מקרר חשמלי (פריז'ידר) דיו בשטיפה וניקוי היטב כדי להכשירו לפסח.

 

  • כיצד מכשירים מיקרוגל לפסח?

נכון להכשיר את המיקרוגל לפסח על ידי שינקוהו היטב, ויניחו כוס עם מעט מים בתוכה ומעט חומר ניקוי, (אבל לא אקונומיקה). יפעילו את המיקרוגל להרתחת המים במשך מספר דקות, עד שדפנות התנור יספגו את האדים.

יש להוסיף להשתמש במיקרו-גל בפסח רק באמצעות קופסת קרטון או פלסטיק סגורה היטב. ואם משתמשים בתנור המיקרו גל גם לבישול, וכן תנורי מיקרו גל שבחנויות שהשימוש בהם הוא תדירי יותר, ומסתבר שהחום בדפנות מגיע ליד סולדת בו ברוב פעמים, ראוי להחמיר שלא להשתמש בו כלל בפסח.

 

  • במה זוכה מי שנזהר מחמץ בפסח?

הנזהר מחמץ בפסח מן השמים מסייעים בידו שלא יחטא כל השנה, ולכן קודם ליל י"ד בניסן נוהגים לנקות את כל חדרי הבית והחצר בניקוי יסודי, כדי שלא יישאר שום חשש חמץ ברשותם בימי הפסח. וכן יש לבדוק בכיסי הבגדים ובייחוד בכיסי בגדי הילדים ובילקוטי בית-הספר שלהם, פן נשאר שם חמץ, אך אין צריך לבודקם שוב לאור הנר, בליל ארבעה עשר בניסן.

 

  • האם כלי שהשתמשו בו פעם אחת עם חמץ, צריך להכשירו לפסח?

כלים שמשתמשים בהם בחמץ, אסור להשתמש בהם בפסח מבלי שיכשירם, ומשעת איסור אכילת חמץ בערב פסח אסור להשתמש בהם בלי הכשר.

כלי שרוב תשמישו היה בהיתר, ופעם אחת השתמשו בו בחמץ, אין הולכים בזה אחר רוב תשמישו, אלא כלי זה צריך הכשר.

ולכן מיחם של מים חמים שנותנים עליו איזה פעמים בורקס לחממו, אין להשתמש במיחם זה בלי הכשר לפסח כדת. וכן סכין המיוחדת לחיתוך לחם, אם השתמשו בסכין זה פעם אחת לחיתוך עוגה חמה, או הכניסו את הסכין לחמין שיש בו חיטה, או שחתכו איזה פעם שניצל חם שטיגנוהו עם קמח, או פיצה חמה, וכדומה, צריך להכשיר את הסכין. וכן תיון המשמש למי-תה בלבד, שמסתמא נגע בלחם כשהוא חם, צריך הכשר כדת.

 

מכירת חמץ – בבוקסה

השנה, יותר חשוב מתמיד, ניתן למכור את החמץ באמצעות האינטרנט למועצה דתית קריית שמונה.

המכירה תתבצע ע"י הזנת פרטים ומיקום החבאת החמץ. ארגון "למען שמו-נה באהבה" מבצע את המכירה במועצה דתית קריית שמונה, יום לפני ליל הסדר בתאריך י"ג בניסן תש"ף. המכירה  הינה באישורו ובברכתו של רב העיר קרית שמונה, המרא דאתרא הרב שלום לוי שליט"א

למכירה כנסו לקישור, או הקלידו בגוגל "מכירת חמץ – למען שמונה באהבה"

http://www.lemaan8.co.il/hametz2020

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad