היום ה-31 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

עונת החתונות, עונת הגירושים

החל מהשבוע הבא תחל עונת החתונות וכולנו נבלה ערבים רבים בלשמח חתן וכלה, אך המציאות מוכיחה ששליש מהחתונות האלו, יתחילו ויסתיימו ברבנות באקורד צורם – גירושין & למה זה קורה, איך אפשר למנוע את זה? ואיך לא ידענו שהסטטיסטיקה כל כך מפחידה & יוחאי בן אב"י הוציא דיסק חדש ומשובח

נתחיל קצת מנתונים מלחיצים. במחקר שערכו לפני מספר שנים באחת האונברסיטאות באנגליה, שאלו מבוגרים שנשואים מעל 10 שנים, האם בחירתם היתה נכונה, והאם בדיעבד היו בוחרים את אותו בן זוג? די מלחיץ, אך כ-80% בערך ענו כי לדעתם עשו טעות והצטערו בבחירתם, ובמילים אחרות רק 1 מתוך 5 אנשים מרוצים מהזוגיות ומבני הזוג שלהם.
עוד נתון כואב, כיום בישראל כשליש מהזוגות מתגרשים. משמע, אחד משלוש זוגות מפרק את המשפחה טרם הגיע לעולם הבא. אם נוריד את הערבים, החרדים והדתיים ונשאיר רק את החילונים, המספרים גבוהים אף יותר. ואגב, מצבנו לא שונה באופן מהותי משאר העולם, אך בארה"ב ובבריטניה למשל, המצב חמור אף יותר.

 

אז מה באמת עושים?

בטח שכתבה קצרה לא תוכל לפרוס משנה שלמה על תופעה כואבת, אך לפני שנתחיל אצטט את אריה אקרמן, שהעלה בשבוע שעבר מופע ובו גולל את סיפור חייו, ובין היתר סיפר על משברים משפחתיים בחיי הנישואין. "אני ממליץ, בכל לשון של בקשה, לכו ליעוץ זוגי. סה"כ 4000 שקלים, וזה יכול להציל משפחה שלמה", אמר אריה והוסיף "זוכרים את צילומי הטראש שעשיתם לפני החתונה? עשו טובה, במקום לבזבז כסף על צילומים שאולי יקרעו בעתיד, קחו את הכסף הזה ושימו אותו בכספת בצד, ושתצטרכו לכו ליעוץ".

היעוץ יכול להיות ע"י אדם מוסמך שלמד הנושא לעומק (כמו בגישור למשל), אך יכול גם להיות רב, חבר טוב, דמות מוערכת משני הצדדים, וכל אחד שיהיה מקובל על שני הצדדים.

אם נחזור רגע למספרים איתם פתחנו, נראה שעדיין אין לנו נתון מעניין, כמה התגרשו ואחר התחרטו על כך? כמה אנשים מודים שלא תיארו לעצמם שהעתיד יהיה כל כך קשה? וכמה חשבו שמיד אחרי הרבנות הם ימצאו את חלום חייהם, והתעוררו לסיוט רע? המון. לאנשים במצוקה (אם כבר הגיעו לשלב הגירושים, הם במצוקה), קשה להעריך עד כמה יהיה קשה להתנהל לבד, עד כמה הילדים ישרטו בעתיד ומהן ההשלכות האמתיות של מעשה כזה.

אז למה בעצם מתגרשים?

הרב זמיר כהן התייחס בעבר לתופעה ואמר "אני חושב שיש לכך כמה סיבות, ראשית זוגות רבים מגיעים לחתונה ללא הכנה. כשאנשים הולכים לפתוח עסק, הם משקיעים המון בבירורים לפני: איפה, היכן, איזה סוג, מהן החנויות הסמוכות וכו'. ואילו בנישואין כל אחד אומר 'זה בסדר, אני כבר אסתדר'. לכן חייבים לצאת לקורסים של הדרכה, ללכת להרצאות ושיעורים, לקרוא ספרים בנושא, ובעיקר לדעת את ההבדלים שבין גבר לאישה, מבחינה פסיכולוגית. באתר הידברות יש הרצאה שנקראת 'סוד האושר בחיי הנישואין', עם הרחבה של דברי הרמב"ם על ההבדלים שבין גברים לנשים על פי הצרכים הנפשיים, והמידע הזה יכול להועיל מאוד.

"אבל כשמתחתנים ללא הכנה, גם אם הגבר מרגיש שהוא באמת אדם נפלא, והוא באמת כזה, הוא לא יודע מה האישה צריכה, ולכן הוא גם לא יידע מה לתת לה, וכן להפך. נקודה שנייה שאני חושב שחשוב מאוד לעבוד עליה עוד מהרווקות היא עבודת המידות, ובעיקר זהירות מאופי אגואיסטי. התרבות המערבית מכניסה את האנשים לאווירה כזו אפילו מבלי שירגישו. כך האדם עלול לחשוב בתת מודע 'אני נמצא במרכז, ועליי לראות איך הכל ישרת אותי, ואיך הכל יהיה לטובתי'. וברגע שהם נכנסים לשותפות עם עוד אדם, איש עם אישה, אישה עם איש, הם פתאום מרגישים 'אני כבר לא לבד, אני צריך פה לדאוג למישהו. אני רוצה רק שידאגו לי, ובעצם כל החתונה נועדה לכך שידאגו לי יותר', וזו טעות גדולה. אם נלך דור או שניים אחורה נראה שהורים חיו את ילדיהם. הם חיו בשביל ילדיהם, ולכן גם הילדים גדלו עם בריאות נפשית, שמחת חיים ותכונות של נתינה, כי הם ראו דוגמא אישית אצל ההורים, שהקריבו את ההנאה שלהם כדי שלילדים יהיה טוב. היום כאשר הורים רוצים לצאת לבלות, הם יכולים להשאיר את ילדיהם במצבים לא נעימים, כי הם רוצים לבלות. כמובן שאם מדובר ביציאה אחת לכמה זמן וההורים מביאים בייביסיטר, אין בכך פסול. אבל כשמדובר בצורה שיטתית, שמשדרת 'אני רוצה ליהנות, וכולם מסביב רק מטרד', אז אם הילד צריך משהו, ההורה נותן לו כסף ובלבד שיניח לו לצפות בטלוויזיה או משהו דומה. צורת החיים הזו, שמונעת מתוך תפיסה לא תמיד מודעת של 'אני המרכז וכולם רק סביבי', מובילה לבעיות משפחתיות. עוד מגיל צעיר אנו צריכים לחנך את עצמינו ואת ילדינו לנתינה ולאכפתיות. אם חיים בצורה כזו, הרבה יותר קל להקריב גם בנישואין, להבליג כשיש מעידות בצד השני, ולא לחפש כל הזמן שידאגו לי.

"נקודה נוספת היא הרעננות בנישואין. הגמרא אומרת 'אדם רגיל באשתו וקץ בה'. ואכן, כשחיים הרבה זמן ביחד, הגבר עלול למאוס באשתו. זו בעיה גברית יותר מאשר בעיה נשית. אבל כשבני הזוג שומרים על טהרת המשפחה כהלכה, עצם הריחוק גורם לגעגועים ולרעננות. כשהאישה חוזרת מהמקווה, מתארת הגמרא, היא 'חביבה על בעלה כשעת כניסתה לחופה'. כלומר, יש להם את ההתחדשות בכל חודש מחדש, ואז החיים הרבה יותר פורחים, רעננים ונעימים".

שוקלים לעשות 'חישוב מסלול מחדש' בזוגיות? תכירו את מחלקת שלום הבית של הידברות

073-2221310 \  shimonb@htv.co.il

 

מדיהדות

יוחאי בן אב"י – בוא ונצא

לפני מספר שנים סיפרנו לכם על היוצר יוחאי בן אב"י יוחאי בן אב"י (39 נשוי +6, גר במושב הזורעים בגליל התחתון) כשהוציא את הדיסק הראשון שלו וכבר אז סומן כפוטנציאל להתברג בראש המיינסטרים המגזרי. בסיום הסקירה הוספנו טיפ והארה קטנה "הלחנים נשמעים מדוייקים מידי, ולכן הביצוע נשמע בחלק מהשירים מונוטוני". עברו מספר שנים שכנראה עשו רק טוב ליוחאי, וכעת כשהדיסק החדש "בוא ונצא" כבר ראה אור, ניכר שהוא הידק, שפשף וחיספס את השירים, שנשמעים שונים לחלוטין אחד מהשני ויכולים למצוא את עצמם בקלות בפלייסטים של תחנות הרדיו.

האלבום החדש לווה בפרויקט הדסטארט מוצלח, שסייע בגיוס תמיכה לאלבום ומכיל בתוכו כעשרה שירים שנכנסים עמוק לתוך הלב, מעובדים היטב וברמת הפקה גבוהה מאוד. הטקסטים מעוררי המחשבה יחד עם הלחנים הקליטים והנעימים יוצרים מוסיקה ישראלית משובחת, בגוון מקורי ומעניין.

השיר 'בוא ונצא' (כשם האלבום) קורא לנו גם אחרי שנים, לצאת אל הילדות ואל התמימות והאושר שבה, הוא הטוב ביותר לדעתי. חפשו אותו ביוטיוב, ואחר כך רוצו לחנויות.

אולי יעניין אותך

Bottom ad