היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הקדמה למגילה

הבאנו לפניכם שאלות, ונקודות חשובות לפני פורים כדי שלא תוכלו לקיים את איסור "עד דלא ידע" בעניין ההלכות.

 

האם מצוות סעודת פורים דווקא ביום?

כן. את משלוח המנות אפשר להכין גם לפני הפורים, את סעודת הפורים עורכים ביום ויש שנהגו להוסיף סעודה גם בלילה אך עיקר החובה היא ביום.

 

האם מותר לאכול (לחגוג) את סעודת פורים במסעדה?

אפשר לחגוג סעודת פורים במסעדה. כמובן שראוי מאוד שהסעודה תהיה בריבוי משתתפים, וכמו שכתב המשנה ברורה – שיקבץ אנשי ביתו וחבריו לסעודת פורים, כי אי אפשר לשמוח כראוי ביחיד.

 

האם כדאי לנצל את יום פורים לטיול בקברי צדיקים?

לא. בפורים אין ללכת לקברים.

 

האם להשתכר עד שהסקאלה ב"ינשוף" מגיעה לסוף?

מה שאמרו שחייב אדם לשתות עד שלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי, אין הכוונה שישתכר, שהרי השכרות איסור גמור, אלא רק שישתה מעט יותר ממה שרגיל. כלומר, הרגלי שתיית האלכוהול שלכם (אם יש לכם כזה) מסתכם בבירה. אז אפשר להוסיף עוד חצי כוס.

 

 

איך הפורים הזה מחזק אותנו?

תכליתו ומטרת יום הפורים הוא להשריש את האמונה בהשגחה פרטית גם בעת הסתרה כשעדיין חשיכה אופפת אותו. יש לפרסם ולגלות כי זהו עיצומו של יום: להאמין שהכל מתנהל בהשגחה עליונה בחשבון מדוקדק.

 

האם אפשר לצאת ידי חובה על ידי נתינת משלוח מנות לילד (פחות מגיל 13)?

מי שנותן משלוח מנות לקטן לא יוצא ידי חובה.

 

יש אנשים ששמים נס קפה במשלוח מנות. (וכמובן עוד מיני מתיקה) האם לפי ההלכה, יוצאים ידי חובת משלוח מנות בנס קפה ועוד דבר מאכל? כמו כן מה הדין לגבי יין במשלוח מנות?

יוצאים ידי חובה בנס קפה או ביין או בכל מיני מתיקה אחרים.

 

מי ששכח לתת מחצית השקל, מה יעשה?

מי שלא נתן זכר ל'מחצית השקל' לפני פורים, יכול עדיין לתת את מחצית השקל אחרי פורים.

 

מי עשיר יותר המן או פוטין?

בפרקי דרבי אליעזר מובא כי המן וקורח היו שני העשירים הגדולים ביותר בעולם. מאין בא עושרו של המן? "שלקח כל אוצרות מלכי יהודה ואת כל אוצרות קדשי הקדשים". בהמשך המדרש מובא, כי כאשר ראה אחשוורוש את עושרו ועשרת בניו, החל לרוממו ולגדלו. כאשר רצה לאבד את היהודים, הציע למלך חצי ממונו, על מנת שיתיר לו את הרג היהודים.

 

האם אפשר להתחפש לערבי?

כן. גם למלאך ואפילו לשטן (אם כי לא מומלץ).

 

כמה פעמים צריך לשמוע את המגילה?

פעמיים. חייב אדם לקרוא את המגילה בלילה וביום. והסיבה (לפי רש"י): זכר לנס שהיו צועקים בימי צרתם יום ולילה.

 

האם מותר לקרוא את המגילה מאפליקציה?
וודאי שלא. חובה לשמוע את המגילה (קלף שנכתב ע"י סופר סתם). וכן חובה שהמגילה תהיה כשרה.

למי צריך לתת צדקה בפורים?

לא מדקדקים בנתינת צדקה בפורים, אלא כל מי שפושט ידו ליטול נותנים לו.

 

למה אוזני המן?

על פי חז"ל, המן חזר לביתו לאחר ההשפלה ההיא כשאוזניו מקוטפות (כלומר ללא אוזניים). אוזני המן משולשות מאחר ונהג לחבוש כובע קצינים משולש (א-לה נפוליאון), ויש האומרים ששלוש הפינות הן זכר לשלושת ימי הצום של אסתר המלכה.

 

המן היה צדיק או רשע?

מסתבר שאחשוורוש היה מלך לא פחות עריץ ואכזר, אלא שבמגילה הפרט הזה לא מצוין מסיבה פשוטה: היא נכתבה על ידי מרדכי ואסתר עוד בימי חייו, והם לא רצו לכתוב עליו דברי גנאי בשל שלום המלכות.

למה אסתר ביקשה מהיהודים שיתפללו ויצומו למענה?

מעבר לכוחה של התפילה והבקשה מבורא העולם, יש כאן אלמנט של תיקון: תשע שנים אחרי שהיהודים התהוללו בסעודתו של אחשוורוש ואכלו מאכלות אסורים, עכשיו הם נדרשים לצום.

 

יאללה עוד טיפ אחד לסיום

פורים זה לא עוד מפגש חברים, מפגש משפחתי או בילוי בליווי אלכוהול, זהו יום רוחני מיוחד ועוצמתי שבו ניתן לנשמה להגיע למחוזות שלא ניתן לבקר בהם במהלך השנה. נסו להשתתף במשתה אמיתי, מלא בשמחה, עונג ואהבה, ותתפללו לקב"ה שייתן לכם להתפלל בחסות האור המיוחד של פורים. בהצלחה.

 

פשקווילים

קריאת מגילה לנשים בלבד

תתקיים בבית הכנסת שבמלון הצפון ("אחוות לוחמים"), במוצאי שבת, בשעה 20:00 מיד לאחר הקריאה לגברים שתחל בשעה  18:00, ע"י הרב רפאל סבתי שליט"א.

מעמד היסטורי  עם הרב ראובן אלבז

ערב מיוחד במינו. קריית שמונה מקבלת את פני הרב הגאון הרב ראובן אלבז שליט"א, ראש מוסדות "אור החיים". הערב יתקיים ביום שני, ה-21.3, יח' באדר ב', שעה 19:30 באולמי "סיפור אהבה".

הערב יהיה במעמד הרב רפאל סבתי, הרב יצחק קקון, הרב דולב אוסקר, אברכים, ראש העיר ואנשי ציבור. הכניסה חופשית, עזרת נשים פתוחה, כיבוד קל במקום.

הרקדת נשים לפורים

מסיבת פורים סוחפת לנשים ונערות תתקיים במתנ"ס ארתור פקס, יום רביעי, ליל פורים, י"ג באדר, 20:45. הפתעות, ג'ימבורי לקטנים, כיבוד קל. כניסה חופשית.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad