היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

בגליל מזהירים: נייבש אלפי דונם של מטעים ושדות

בגליל העליון ובגולן אומרים כי קיים איום מיידי על החקלאות הצמחית כתוצאה משנת בצורת רביעית ברציפות, ומהקיצוץ והמחסור במים שפירים להשקיית הגידולים בקיץ הקרוב.

במכתב דחוף לשר החקלאות ופיתוח הכפר אורי אריאל כותב גיורא זלץ ראש מועצה אזורית הגליל העליון "ללא נקיטת פעולות דחופות של הממשלה, תיגרם פגיעה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ב-150 אלף דונם מטעים וגידולי השדה, מפני שלא יהיו מים בפועל בנחלים ובתעלות, מציאות שעלולה להביא ליבוש אלפי דונם מטעים וגידולי שדה. הדחיפות גדולה, אנחנו מבקשים לקיים דיון דחוף בראשותך, בהשתתפות ראשי רשות המים והתאחדות חקלאי ישראל, במטרה לדון במצב המים לחקלאות בגליל המזרחי ובקידום תכנית תמיכה בשל ההפחתה הצפויה במים שפירים לחקלאות".

 

במכתבו מסביר זלץ, הגליל המזרחי והגולן, ארץ הנחלים ואסם הפירות של ישראל, הולך ומאבד את זהותו. נפחי המים הזמינים בכנרת ובנחלים פוחתים. הגשמים מתמעטים ותדירותם יורדת. קיימת עדיין אי-וודאות באשר לכמות הגשם שתרד ותשפיע אל הספיקות בנחלים באופן ישיר בשנת 2017, אולם הנחת העבודה שלנו היא, כי מצב הספיקה הקיימת לא ישתפר והמחסור במים יהיה גדול. בכדי להמחיש את הדחיפות, ב-45 יישובי הגליל העליון והגולן מתגוררים 40 אלף נפש, 31 יישובים מוגדרים 'קו עימות'. האזור מוגדר ברשות המים כאזור "נעדר חלופה" (אין מי השקיה זולת מים שפירים).

מועצת רשות המים הפחיתה את כמות המים לשנת 2017 ב- 25% מההקצאות לשנת 2015, וזאת רק על אזור הגליל המזרחי, כתוצאה מהזרימה הנמוכה בנחלים במעלה הכנרת. במכתב מציין זלץ, בנוסף, החליטה מועצת רשות המים שבכל נקודת זמן "בגשר הפקק" שליד קיבוץ גדות תהיה זרימה של לא פחות מ-2 מ"ק לשנייה. שילוב של שתי ההחלטות הללו, ביחד עם מיעוט המשקעים עלולים להביא להפחתה בפועל של כ-50% מהספיקה הנדרשת בחודשי שיא ההשקיה (יוני, יולי, אוגוסט). המשמעות היא נזק גדול ביותר למטעים ולגידול השדה שבגליל המזרחי. "קיים איום מידי על החקלאות הצמחית בגליל המזרחי כתוצאה מהקיצוץ והמחסור במים שפירים להשקיית הגידולים בקיץ הקרוב. ללא נקיטת פעולות דחופות עלולה להיות פגיעה בהיקף של עשרות מיליוני שקלים במטעים ובגידולי השדה, כאוס גדול, וצורך לייבש מטעים וגידולי שדה" מזהיר ראש המועצה.

בכדי לעמוד בדרישות של רשות המים ולהיערך למחסור הצפוי במים, אומרים החקלאים, יש צורך דחוף לגבש תכנית למתן תמיכה לחקלאים בגליל המזרחי בשל ההפחתה הצפויה בהקצאת מכסות מים לשנת 2017. בכדי לשרוד את המשבר הנוכחי, אנחנו מבקשים פיצוי על כמות המים שמתחת לכמות שנצרכה על ידי החקלאים בשנת 2016 בסכום של כ-2.7 שקל למטר מעוקב. חקלאים שיוותרו מרצון על כמות מים שהיא גדולה מ- 25% (הפחתה מרצון), יקבלו תמיכה בסכום למ"ק שתעודד את חלק מהחקלאים לוותר על השימוש במים.

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad