היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

ישיבת תקציב – כזה ראו וקדשו

ישיבת מועצת העיר, שלא מן המניין, התכנסה השבוע לדון ולאשר את תקציב העירייה לשנת 2022.

לו היה נוחת במתנ"ס ארתור פוקס אורח מהמאדים, היה חושב שמדובר ביעד מבוצר, בבונקר הפיקוד של זלנסקי באוקראינה ולא בישיבת מועצה בעיירה צפונית, קריית שמונה.

צוות השיטור העירוני ושוטר-שוטר ממשטרת ישראל התפרסו בנקודות אסטרטגיות במתחם המתנ"ס בעוד מנהל העל של השיטור העירוני, ליאור כהן החביב מפקד עליהם.

איני יודע אם ראש העיר לא הורה על פריסת מארבים שקטים, כי הם לא זוהו, אם היו, ואם היו הם עשו עבודה טובה…

מצחיק, אולי, אולם המציאות שהשתלטה עלינו במרחב הציבורי עצובה ומעוררת דאגה, לא פחות.

 

בישיבת התקציב הקודמת (מאי 21) הבליעו את הגזרות, והשבוע הכשירו אותן

לפני שניגש למה שהתרחש באולם הישיבות, אתייחס למשמעות של תקציב העירייה, כמוסד ציבורי.

העירייה הנה מוסד ציבורי המנוהל על ידי חברי מועצה וראש עיר הנבחרים על ידי התושבים. התושבים הפקידו את 'לפיד הניהול' בקדנציה הנוכחית בידיו של אביחי שטרן וחברי המועצה, יחד שלושה עשר חברים וחברות.

אסור לשכוח, מדובר בסך הכל בפיקדון, ולא בבעלות בטאבו.

תקציב השנה הקודמת, 2021, הועבר בחטף תוך שראש העיר מפוצץ את הישיבה, ולדעת רבים האישור לא היה חוקי, אבל משרד הפנים (שאינו מתייחס לשום פנייה של חברי האופוזיציה ושלנו העיתונאים) חתם על הפרוטוקול. מדוע אני מזכיר את ישיבת התקציב הקודמת?! כזכור, באותו תקציב באו לידי ביטוי הגזרות הכבדות שהשיתו ראש העיר וחבריו על התושבים. על פי עדותם-שלהם, היה מדובר בתקציב מהפכני בו התהדרו בניסים ונפלאות, וגולת הכותרת הייתה האיזון התקציבי. את נוצות 'הישגיהם' הם צבעו בצבעים עזים ובולטים. חוכמת הנבחרים היא להנהיג את הציבור במקצועיות, חמלה והתחשבות בקשיי החיים והעול ההולך וגדל של יוקר המחיה. להזכיר למי ששכח, התקציב התייחס לשנה הקשה של מגיפת הקורונה בה סל השירותים צנח מטה-מטה. בניין העירייה היה סגור לא אחת כמו גם שירותים אחרים: משרד הפנים שהתושבים נאלצו לנסוע לצפת וכך גם משרדי מס הכנסה.

עוד להזכירכם שהתירוצים שנלוו להשבתת השירותים של משרד הפנים בעיר היו "אנחנו מכשירים/מחפשים מקום גדול וטוב יותר למען התושבים". אז ככה, ראש העיר הודה שהמקום הקיים לא היה טוב והוא מחפש חלופה, ואחרי שנה וחצי, הוא ושרת הפנים חנכו את אותו המבנה ש'לא היה ראוי'…

לצד הירידה הדרסטית במתן השירותים, באו לידי ביטוי המדידות השערורייתיות של הדירות והבתים שהביאו להגדלה בצורה חדה את הכנסות העירייה בסעיף הארנונה. בנושא המדידות היו מספר כתבות על כך שדירות צמחו וגדלו מבלי שהדיירים הוסיפו ולו סנטימטר בנייה אחד.

עוד מהלך בו נקט ראש העיר וחבריו הוא הכללת סעיפים שבעבר לא נכללו בחיובי הארנונה, והיות ואף אחד לא טרח להביא את הסוגייה לפתחו של בית המשפט, גם כאן הם זכו מן ההפקר. חללים שבעבר נמדדו והופיעו ברובריקה נפרדת רק לצורך חישוב שטחו של הנכס, הועברו לרובריקה בה מחייבים ארנונה. הנה לכם עוד טריק להגדלת ההכנסות.

גם נושא זה לא בא לידי ביטוי בישיבת 'צו הארנונה' שפוצץ על ידי ראש העיר.

…והנה אנו מגיעים לישיבת המועצה השבוע בנושא תקציב העירייה לשנת 2022.

אחרי המחטף של תקציב 2021 בו הוטמעו רוב הנושאים הבעייתיים, ראש העיר הרגיש די בטוח לקיים את ישיבת התקציב ממש מוקדם ומהר (מעבר לאישור התקציב עצמו, כבל ראש העיר מורדים עתידים וניטרל אותם, לפחות עד דצמבר 2022). ראש העיר פתח את הישיבה בהצהרה בומבסטית, 'אני אקיים את הישיבה עד שתיים עשרה בלילה. איני ממהר לשום מקום', כך ראש העיר.

בפועל הישיבה (ברוטו) הסתיימה אחרי כ-שעתיים ולא שש שעות כפי שהצהיר שטרן בפתיחת הישיבה.

מדוע?! וכאן שוב אנחנו מגיעים לאופן הבעייתי בו מנהל ראש העיר את הישיבות.

אין כניסה לתושבים

הישיבה הייתה סגורה לתושבים, ושוטרי הפיקוח העירני ומשטרת ישראל חסמו את הכניסה לאולם. פעילת הציבור אורלי פרץ הצטיידה, יחד עם דוד קמרי (9D ) במגבר קול ויחד ניסו למחות מחוץ לאולם בקור של חודש פברואר.

ראש העיר אשר ממשיך במייצגי הכוחנות וסתימת הפיות, אחז במיקרופון שעוצמת הדציבלים הייתה כה גבוהה שאי אפשר היה לדבר אלא בצעקות כאשר אתה צמוד לאוזנו של בן שיחך. זה כבר מפגע בריאותי. שוב סגר ראש העיר את המיקרופונים לחברי המועצה מהאופוזיציה ולסגנו מישל בן שימול, שלשב ניסו לומר דבר מה.

עוד נחזור למישל וחברי האופוזיציה.

סתימת הפיות היא מעשה בריוני וכוחני וניצול כח שלטוני כדי לא לאפשר ליריבים פוליטיים לבקר את החלטותיו של ראש העיר. ואת זה ממשיך ועושה ראש העיר בכל ישיבה.

אבל, אלה שלא היו בישיבה ולא נחשפו למה שאני ראיתי ושמעתי וניזונו מאתר העירייה בפייסבוק, ימחאו כפיים ויעלו פוסטים פתטיים על ניהול הישבה ל'מופת'. שיהיה…

 

 

'תדברו 10 דקות' ולא זכות דיבור עד שעה לסיעה

כפי שמורה החוק. ראש העיר הקציב 10 דקות לכל חבר אופוזיציה כדי שיתייחס לנושא התקציב, בניגוד למה שמאפשר פקודת העיריות, שבנושא התקציב יוקצב לכל חבר מועצה לפחות 10, ועד שעה(!) לסיעה.

במילים אחרות ראש העיר שוב פעל בשרירות ובכוחנות ומנע מחברי המועצה את הדבר האלמנטרי, לדבר.

הנה הציטוט המדויק של הסעיף תחת הכותרת, 'זמן לדיבור' "סעיף 34 (ג) לתוספת השנייה לפקודת העיריות" "סעיף (ג) בכל הקשור לתקציב העירייה ואישורו, יוקצב זמן של עשר  דקות לכל דובר ולא יותר משעה אחת לכל סיעה…", כלומר, 10 דקות זה המינימום לכל חבר מועצה, ועד שעה לכל סיעה, מקסימום. במילים אחרות. חברי המועצה: יורם מלול, ד"ר בוריס סידלקובסקי, חברת המועצה ד"ר אביבה וייצמן-זריהן יכלו לדבר במשך שעה תמימה כי הם סיעה בת חבר אחד. חברי המועצה הרב ניסים מלכה, ואלי זפרני יכלו לדבר במשך חצי שעה(!) כל אחד, והיות והרב מלכה העביר את הזמן שהוקצב לו לזפרני, האחרון יכול היה לדבר גם משך שעה תמימה, מה שלא קרה, אפילו לא 11 דקות…

קחו עכשיו את השתקת המיקרופונים הסדרתית של ראש העיר כלפי חברי האופוזיציה והפעלת שעון עצר (סטופר) ותבינו כיצד ראש העיר 'מנהל' את ישיבות המועצה.

 

זוכרים שראש העיר הצהיר בפתח הישיבה 'אני אנהל את הישיבה עד 12 בלילה ואיני ממהר לשום מקום'?, בפועל, רחוק מאוד מהמציאות.

אחרי שגזברית העירייה מיכל לויפור בן סימון הציגה את התקציב באופן כללי (אילו ראש העיר היה מאמץ את הבקשה של חבר המועצה אלי זפרני שכל חברי המועצה ילמדו את סעיפיו השונים של התקציב בהתכנסות נפרדת, אני מאמין שהדברים היו נראים אחרת), החלה התייחסות של חברי האופוזיציה, להוציא את סגן ראש העיר מישל בן שימול שבמהלך הישיבה התעקש לדבר דווקא על נושא המרכז הרפואי כחלק מהתקציב, ולאחר שראש העיר סגר לו את המיקרופון ולא אפשר לו להתבטא, מישל נטש את הישיבה.

חבר המועצה יורם מלול שהנו נצ"מ בדימוס במשטרת ישראל, הפנה את תשומת ליבו של ראש העיר שלפי הערכתו המקצועית, יש חשש סביר שהכללת סכומי כסף שלא הופקדו בקופת העירייה לאורך זמן רב (העברות כספיות ממועצה אזורית הגליל העליון, מתחם 'ביג') עלולה להתפרש כעבירה. ראש העיר פסל את החשש, ועכשיו לא נותר אלא להעמיד את השאלה לבחינה משפטית.

 

חברי האופוזיציה מדברים

חבר המועצה אלי זפרני: "צר לי ששוב אביחי שטרן והנהלת העיר הצביעו על עוד גזרות נגד התושבים,

העלאת ארנונה בכמעט שני אחוזים. שוב הנהגת העיר תמדוד לכם את הבתים, אחרי שעוד לא נרגענו מהמדידה הקודמת רק לפני שנתיים, ושוב ימשיכו להיכנס עמוק לכיס של התושבים.

לא ראיתי בתקציב שום בשורה בנושא אגף הרווחה שהנהגת העיר ממשיכים להתעלם מהקושי של מטופלי הרווחה ולא דואגת לתקציבים עבור הרווחה בעיר.

גם בנושא אגף חזות העיר שכמעט שלוש שנים שאין מנהל אגף חזות עיר והכל מתנהל בחובבנות.

אנחנו, בע"ה, נתקן את כל ההרס שהשאירו לנו אביחי שטרן והנהלת העיר הכושלת מימי חלסה".

חבר המועצה יורם מלול: "בעקבות המצב הכלכלי של הציבור בארץ ובדגש על תושבי קריית שמונה תחת תוכנית ההבראה של העירייה, הביאה אותי להצעה שלי אל ראש העירייה שבה אני מתחייב להצביע בעד התקציב אם יענה להצעתי. מטרת הצעתי הייתה להקל על ציבור התושבים בשלושה סעיפים עיקריים:

פטור מתשלום על פרגולות עם סנטף שקוף לכלל התושבים.

פטור מתשלום חניה לתושבי העיר על רקע פתרון בעיות החניה בעצם הכשרת 250 מקומות חניה.

הפחתת ארנונה של לפחות אחוז.

מאחר וראש העירייה לא עמד בכך הצבעתי כמובן נגד הצעת התקציב שימשיך להכביד על התושבים ושאינו מביא בשורה לעיר ושכל תכליתו להציג מספרים מאוזנים, שלעיתים אין להם ביסוס או היתכנות להתבצע, נתתי לכך מספר דוגמאות, בדגש, מיליון שקלים שאינם מועברים מהמועצה ג"ע ובכל זאת נרשמים.

צר לי שחברי הנהלת העיר אינם מתעלים על עצמם ובכך פוגעים קשות בתושבי קריית שמונה".

 

חברת המועצה ד"ר אביבה וייצמן זריהן הביעה את מורת רוחה מהדרך בה העניינים מתנהלים מזה זמן ושהתקציב למעשה מלאכותי ומחירו פגיעה בתושבים: "לצערי, הנהלת העיר שוכחת שהמטרה בגינה הם יושבים על הכיסא שלהם זה פעולות ושירות לתושב. האיזון התקציבי הוא אמצעי לניהול העיר ולא המטרה.

התקציב הוא מניפולציה של מספרים וכותרות, במספרים אפשר לשחק ולתמרן איך שרוצים, השאלה מה בפועל נעשה עבור התושב?! בהכנסות התקציב מופיעים סכומים שלא נכנסו בפועל לעיר כמו מיליון שקלים מגליל עליון שלא הועברו, אומר דרשני לגבי האיזון המוצג.

כשלא ניתנים שירותים ראויים, אין הוצאות, אז ניתן להגיע לאיזון, כשמקבלים עובדים למשך שנתיים ואין כיסוי לשכרם, ניתן להציג איזון זמני, כשכותבים 'צפי הכנסות' וזה צפי של בתים חדשים ביובלים, עסקים ובכלל נכסים שיתווספו בסקר נכסים שראש העיר הולך לעשות, אז ניתן להציג איזון תקציבי. נכנסים לנו לכיס במדידות לא אמיתיות, בעליית ארנונה, ולא נותנים להם הטבות בסיסיות כמו הקלה בסנטפים ופרגולות, הקלות שניתנות בישובים שכנים לנו ובערים במדד סוציואקונומי גבוה יותר. ברווחה אין תיקצוב עם חמלה, בחינוך לא רואים התפתחות משמעותית עם כל קליטת כח האדם שהם מתארים. אז נכון, קל להציג איזון תקציבי, שאנחנו התושבים משלמים יותר בכל שנה ומקבלים פחות.

פוטר היועץ המשפטי של הועדה לתכנון ובניה, עו"ד רותם, ובמקומו הובא במכרז עו"ד ממרכז הארץ בעלות גבוהה הרבה יותר. אז מה האיזון התקציבי אומר לכם התושבים? לאן הולך הכסף?

הנהגת העיר מסייעת להשאיר אותנו מודרים ממשאבים ממשלתיים ומאפשרת לכל דיכפין להשתלט על משאבים עירוניים במקום לדאוג לאחרון ילדינו".

 

חבר המועצה ד"ר בוריס סידלקובסקי מתח ביקורת קשה על התנהלות העירייה בנושא הבריאות וביחסה אל העולים דוברי הרוסית: "מדוע העירייה לא מביאה לכאן עולים? יש אפשרות לתת סיוע לעולים שיגיעו לכאן. יש לנו הזדמנות לחזק את העיר", אמר. ביחס לנושא הבריאות ורפואת החירום אמר ד"ר בוריס דברים קשים על דרך קבלת ההחלטות ועל חוסר המקצועיות בנושא. ראש העיר ניסה להרגיעו וחזר ואמר "ד"ר בוריס, אתה מבין הכי טוב מכולנו בנושא, בוא תצטרף, העוזר שלי בנושא יצור איתך קשר, חשוב שתהיה שותף". ד"ר סידלקובסקי ענה ואמר "חוץ מלהגיד 'בוא תצטרף, בוא תהיה שותף, לא עשית דבר. עד היום לא דיברת איתי'"., למעשה, מישל בן שימול וד"ר סידלקובסקי התמקדו בנושא הרפואה, אך ללא הועיל.

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad