היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

לא מחמיץ

כששכונת יובל קורעת עור וגידים ופרויקטים רבים נפתחים ומסתיימים בהצלחה, צ'ק שמן מאוד אמור להגיע מהממשלה והנהלת העיר והקואליציה מתפקדים כראוי, מתסכל ראש העיר הרב ניסים מלכה ממרומי הקדנציה השניה בסיפוק רב ונהנה מכל רגע. הטרדות? לא ממש מצליחות להעיב על תחושת הסיפוק והעשייה. קדנציה שלישית? זה לא ממש מעסיק אותו, "כל דבר בעיתו ובזמנו". ראיון חג, עם ראש העיר

 

בעוד רגע ירי התותחים מכריז על עונת הבחירות, והרב ניסים מלכה נראה נינוח. התחושה היא שאינו צריך להתעסק בהבטחות אלא להמשיך את התהליכים שעשה בשתי הקדנציות, כי מבחינתו עם עובדות אי אפשר להתווכח. עם זאת לא הכל הולך חלק ועדיין יש עוד המון משימות ועשייה חשובה שהעיר הזאת משוועת לקבל. אבל מבחינתו אנחנו בכיוון הנכון. עם אופוזיציה שקטה יחסית, והמון ניסיונות להעלות את קרית שמונה על המפה במגוון רחב של תחומים, הרב ניסים כמעט לא מתעסק בפוליטיקה והישרדות. יש לו קואליציה ממושמעת, והמון הערכה מצד הסובבים אותו ומתושבי העיר. לעומת ראיונות חג קודמים, אנחנו מנסים לבדוק מה התחושות שלו בימים אלה, ושומעים בעיקר אופטימיות ושביעות רצון. "לפני כל חג אני מרגיש הרבה יותר טוב מהחג הקודם והפעם ההרגשה הרבה יותר טובה כי מצבנו השתפר מאוד. אני חושב שאין הרגשה טובה יותר מאשר לראות תושבים מרוצים ומחייכים.  מסתבר שאנשים יודעים להעריך את העבודה שנעשית עבורם. עם עובדות אי אפשר להתווכח. העיר השתנה בלי הכר בשנים האחרונות ואין הרגשה טובה מזו לשבת סביב שולחן הסדר כאשר פרויקטים רבים בכל התחומים סיימנו ופרויקטים אחרים נמצאים בעבודה".

אחת הסיבות העיקריות לאופטימיות היא התוכנית הנקודתית ליישובי קו הגדר, בו נכללת קרית שמונה. אך עד לרגע הראיון הממשלה עדיין לא דנה ואישרה את התוכנית שאמורה להטיב איתנו באופן משמעותי כמו שלא נעשה כבר שנים.

 

אחרי שהבטיחו לנו סיוע משמעותי, העסק נראה תקוע ולא ממש מתקרב, איפה זה עומד היום?

"כפי שאתה יודע אני איש אופטימי מטבעי. כל דבר שקורה, קורה לטובה. עמלנו יותר משלוש שנים כדי לגבש תוכנית נקודתית לקריית שמונה וליישובי הגדר. פעלנו מול כל שר ומול כל מנכ"ל כדי לגבש תוכנית ייחודית לקריית שמונה שתיתן מענה ראוי לצרכי העיר. אני לא רוצה לחשוב שלילי. אני איש חיובי וגם נשאר כזה. מקווה מאוד שהתוכנית תאושר ונוכל לצאת לדרך כבר בקרוב".

 

 

  • האם יש סיכוי שאחרי הציפייה הארוכה ממשלת ישראל לא תאשר את התוכנית? ואם כן, כיצד אתה חושב שקריית שמונה צריכה להגיב?

"ראש הממשלה בנימין נתניהו הלך איתנו בנושא יד ביד ושר האוצר משה כחלון סייע לנו בקידום התוכנית כך שאני לא רוצה לחשוב על אפשרות שהתוכנית לא תבוא לאישור הממשלה. אנחנו צריכים להמשיך ולהשקיע מאמץ שהתוכנית תגיע לאישור הממשלה ולא לחשוב מה יקרה אם לא. כל דבר בעיתו. נחשוב טוב יהיה טוב".

 

  • כיצד אתה מצליח לתפקד בשנתיים האחרונות כאשר יש תחושה שמבקר המדינה לקח אותך כ'בן ערובה' וחרב החלטתו לגבי עניינך אינה מוכרעת?

"אני לא רוצה לדבר על תחושות אלא על עובדות. רוב הציבור בקריית שמונה תמך בי וברשות בכל מה שקשור לתיפקוד מהנדס העיר הקודם שפגע באופן אנוש במרקם של משפחת קריית שמונה. המדינה עצמה קבעה בצורה נחרצת שהמהנדס אינו מקצועי ומשרת את האופוזיציה ועוד דברים קשים ביותר שנכתבו אי פעם על מהנדס עיר בישראל. הכל כתוב שחור על גבי לבן בדו"ח של ד"ר מטרני, כך שאני לא מבין את שאלתך. ההכרעה מאוד ברורה. אנחנו ממשיכים בדרך שלנו ואילו המהנדס הקודם כבר לא במערכת ומחפש את דרכו במקום שיסכים לקלוט אותו. אפילו מבקר המדינה הבין שהמהנדס אינו יכול להמשיך בקריית שמונה ופסק מה שפסק".

  • אי אפשר שלא להתייחס לעשייה בתקופת כהונתך, וזו לא חנפנות. אשמח אם תפרט מעט מהפרויקטים המשמעותיים.

"עד היום לא הבנתי מדוע מי שמפרגן מואשם ישר בחנפנות ומי שמבקר, זורע רעל ושינאה נקרא לוחם וגבר? הציבור פיכח יותר ממה שחושבים. הרי רואי השחורות תמיד יסתכלו על חצי הכוס הריקה ותמיד יוציאו את דיבתה של העיר, לכן אני לא מתרגש מאלה שלא מפרגנים. אני תמיד אומר שמי שלא יודע לפרגן על חצי הכוס המלאה, לא יכול להתלונן על חצי הכוס הריקה. ולעצם שאלתך, אני מניח שאתה כמו רבים אחרים מהתושבים, רואים בכל מקום בעיר עשייה בלתי פוסקת. כל יום עוברים טרקטורים ברחבי העיר, משדרגים רחובות, בונים מגרשי משחקים, משפרים תשתיות והופכים את קריית שמונה. גולת הכותרת היא כמובן תחילת העבודות בשכונת יובלים וסיום שיווק השטחים ויחידות הדיור בשכונה. הישג חסר תקדים בקנה מידה ארצי. הקמנו בית ספר לילדים אוטיסטים מתוך חשיבה שאנו צריכים להמשיך ולדאוג לכל גווני האוכלוסייה. הישגי הבגרות בקריית שמונה שברו השנה שיא ועלו בצורה משמעותית ביותר. גם נתוני הגיוס מציבים את קריית שמונה בצמרת ערי ישראל באחוז המתגייסים לשירות משמעותי בצה"ל. שדרגנו את גני הילדים ובתי הספר בעיר בעיקר מבחינה בטיחותית. אנחנו הרשות היחידה בישראל שהתחילה את מפעל ההזנה לתלמידי בתי הספר כבר ביום הראשון! קלטנו בהצלחה את עולי בני המנשה שמרגישים כאילו נולדו בקריית שמונה. הקמנו את יחידת השיטור העירוני שעושה סדר בעיר ומגבירה את תחושת הביטחון. סיימנו אשתקד בניית מגרש סינטטי בכעשרה מיליון שקלים. מדובר במגרש היפה והאיכותי ביותר בישראל. בנוסף שדרגנו את האיצטדיון שלנו בארבעה וחצי מיליוני שקלים.  הקמנו גינת כלבים לראשונה בעיר. נכנסנו לרחובות העיר, שידרגנו תשתיות ועשינו מהפכה של ממש ברחובות יצחק שדה, אורי אילן, ארלוזורוב-הרצל, יהודה הלוי, סיני, הר גלבוע, יקותיאל אדם-הר הצופים, הרב קוק, המכבים עד כביש הגישה לשוק ועוד. הקמנו ושידרגנו עשרות מגרשי משחקים בשכונות העיר כולל הצללות בחלקם. הקמנו אגף לקידום פיתוח כלכלי ואזורי תעשייה ואנו מטפלים באופן אישי בעסקים, מפעלים וחברות כולל השגת תקציב של 19 מיליון שקלים לשדרוג אזור התעשייה הצפוני. שדרגנו את פארק קק"ל, הקמנו את פארק המטוס, חידשנו את המעיין הכורדי, מנענו את סגירת משרד הרישוי, שידרגנו ופתחנו את משרדי מס הכנסה יומיים בשבוע במקום יום אחד בלבד שהיה בעבר. הוספנו מקומות חניה, הכנסנו תכנים רבים למתנ"ס, הקמנו מינהלת נוספת ברובע א' ברחובות הוורדים שפרינצק ועוד היד נטויה ".

 

ומה לגבי התרבות?

"כמובן שבכל נושא התרבות קפצנו כמה כיתות. אין שבוע בו היכל התרבות, המתנ"ס,  תאטרון מראה, הספרייה העירונית ואולמות המתנ"ס לא מלאים בילדים, בני נוער ומבוגרים שצורכים תרבות. בשנה האחרונה הבאנו לקריית שמונה את מיטב האומנים והפקנו פסטיבלים שלא היו בעיר שנים, פסטיבל הבירה, פסטיבל מאירים את העיר בחנוכה, עדלאידע בפורים, פסטיבל הסרטים, ועוד עשרות מופעים לכל המשפחה. ואם שמת לב עדיין לא הזכרתי את העבודות שאנו מבצעים ממש בימים אלה בסלילת הכביש הדרומי לשכונת הוורדים, כיכר בכניסה לאזור התעשייה הצפוני, חיבור רחוב ארלוזורוב לרחוב הרצל ויציעה ממרכז העיר לכביש 90 סמוך לבנק הפועלים".

 

ומה לגבי תעסוקה? הנושא הזה תמיד היה עקב אכילס של ערי הפריפריה.

 

"בשנה האחרונה ביצענו קפיצת מדרגה משמעותית בתחום הפיתוח הכלכלי. הסדרנו ושיקמנו את מנהלת אזורי התעשייה המשותפת עם גליל עליון. הקמנו אגף חדש – תעשייה עסקים ותיירות שנועד לטייב את השירות ליזמים ובעלי העסקים וקידמנו תקציבים ממשלתיים חסרי תקדים שנועדו לזרז את הפיתוח הכלכלי בעיר. בשנת 2017 טיפלה הרשות בהקצאות קרקעות חדשות לתעשייה בהיקף של כ-150 דונם, נכנסו שלושה מפעלים חדשים לבניינים ריקים באזור התעשייה הצפוני אשר עתידים לגייס עשרות עובדים חדשים והחלה בנייה של עשרות אלפי מטרים תעשייה ותעסוקה חדשים.

הקשב והטיפול המקצועי  של הרשות ביזמים קפץ מדרגה ועל כל יכולים להעיד עשרות יזמים, בעלי עסקים ותעשיינים אשר נעזרו בשירותי העירייה בשנה האחרונה".

– ומה עם חיזוק מפעלים קיימים, מניעת סגירתם ומניעת פיטורי עובדים? 

"גם כאן נחלנו הצלחות גדולות. הצלחנו למנוע את סגירת מפעל מיגדה והשבוע התבשרתי שהמפעל קיבל פרוייקט גדול והוא עתיד לקלוט עוד 30 עובדים נוספים. מנעתי פגיעה במאפייה המרחבית ולאחרונה המאפייה זכתה במכרז ענק דבר אשר יביא לקליטת עובדים נוספים. גם בכל הקשור לתעשיות הביטחוניות אנחנו עם היד על הדופק. אני בקשר הדוק עם המנהלים והבעלים של מפעלי אלביט, סימת, רמים ותע"ש ובזכות התערבותי האישית הצלחנו להביא פרויקטים למפעלים הללו בעיקר לסימ"ת ורמים. ביקרתי שם השבוע וראיתי עובדים מחייכים וזה הכי חשוב מבחינתי. זו ההזדמנות להודות לשר הביטחון אביגדור ליברמן, לראש מנה"ר אבי דדון ולסגני ד"ר בוריס סידליקובסקי שמסייעים לנו  רבות לשמור על התעשייה הביטחונית שלנו בקריית שמונה".

 

  • נעבור לנושא אחר. אם איני טועה, יש לך את אחת מההנהלות היציבות והממושכות שהיו בפוליטיקה המקומית. נראה שעושים לך חיים קלים.

"הסוד הוא עשייה והתעסקות בעיקר. את כל הטפל אני משאיר לאחרים. אנשים אוהבים להתחבר להצלחות ולעשייה ומתרחקים מדיבורים ומאלו שרואים שחורות. אני תמיד טוען שדבק של אהבה חזק יותר מדבק של שינאה. אני בטוח שחברי הנהלת העיר ששותפים מלאים לעשייה בעיר רואים את הנעשה בכל תחומי החיים בעיר וגאים להיות שותפים לניהול העיר. האחרים שימשיכו לקטר. קיטורים זו לא תוכנית עבודה אלא סוג של אופי של אנשים שלא יכולים לראות את החיים בצורה חיובית".

 

  • ובאותו עניין, היו גם פרישות וחזרות ופרישות. מה אתה אומר על כך?

"מי שפרש וחזר כנראה הבין מה קורה בצד השני והעדיף להצטרף לעשייה ולעבודה למען הקהילה. מי שפרש וחזר ופרש כנראה שהאינטרסים האישיים שלו גוברים על האינטרס הציבורי ומי שלא יציב בעצמו זו בעיה שלו ולא שלי".

 

  • מתנגדך אינם בוחלים בשום אמצעי כדי לפגוע בך. מדוע?

"לצערי יש פוליטיקאים וגם כמה אנשים ממורמרים ורעי לב שלא השלימו עם דין הבוחר ולא בוחלים בשום אמצעי כדי לפגוע בי ובמשפחתי. הם מתלוננים נגדי מדי יום במשטרה ובכל מקום שאפשר. שולחים מכתבים, מאיימים, מנסים להפריע לי לשרת את הציבור ומפיצים רוע והסתה ברשתות החברתיות. הם אף הקימו עיתונים, אתרים וקבוצות פייסבוק רק בשביל דבר אחד – לפגוע בניסים מלכה. שום דבר אחר לא מעניין אותם. לא קידום העיר ולא פיתוחה של קריית שמונה. מה שמניע אותם זה רוע ועוד רוע ואם אפשר עוד רוע מה טוב.  האמת שכואב לי על האנשים האלה. אני מאחל להם שיחלימו ממחלת השינאה וישכילו לראות גם דברים טובים. לא פשוט לחיות עם אדם שכל היום מקטר ומחפש לפגוע ולעשות רע לאחרים. לשמחתי מדובר במיעוט שבמיעוט. נקווה אכן שהם יחלימו ויחזרו למוטב".

  • נעבור ברשותך ליחסים עם שכנינו בקיבוצים. כיצד היית מגדיר את מערכת היחסים. מפגש אינטרסים? אהבה ושכנות טובה? או גם וגם?

"אני דוגל בשיתופי פעולה עם כל גורם שמבין שקריית שמונה חזקה היא אינטרס של הגליל כולו. עשרות שנים היו מלחמות ומתחים בין קריית שמונה  לקיבוצים ומה יצא? שום כלום. כשנבחרתי לראשונה אחד מהיעדים ששמתי לעצמי היה קרוב וחיזוק הקשר עם שכנינו בקיבוצים. התחלנו לקיים מפגשים משותפים, איחדנו בין ראשי רשויות, הקמנו יחד את אשכול גליל מזרחי והגענו להסכמות שלחלוקת ארנונה משותפת במתחמים שהיו בעבר בשליטה מוחלטת של המועצה האזורית הגליל העליון. בנוסף, אנחנו מקיימים שותפות עניפה מחוף לחוף בשיתוף מגבית קנדה אשר בה אנו מקיימים פעולות משותפות יחד עם שותפים נוספים כמו מטולה, מבואות החרמון ויסוד המעלה".

 

  • מהן האכזבות הגדולות שלך בתחום העבודה הציבורית?

 

"מי שמתעסק בעבודה ציבורית צריך לקחת הכל בחשבון. אין לי זמן לחשוב על אכזבות.  מי שרואה בעשייתו הציבורית כשליחות איננו יכול לבזבז זמן יקר על אכזבות. אני מטבעי דמוקרט שמעודד ביקורת עיניינית, ומעודד שמיעת מגוון רחב של דעות ועמדות מתוך הבנה שכל אדם אשר מעורב ומביע את עמדתו רוצה בטובת הציבור וזוהי שליחותי. כמובן שאני מוציא מכלל זה אותו קומץ ששם לו למטרה לנגח אותי אישית ולא את פעילותי. אני תמיד אוהב לשמוע ביקורת שמייעצת איך צריך לעשות את הדברים טוב יותר ולא ביקור מה לא לעשות ולמה עשיתם את זה כך".

 

  • ובאותו עניין. מהם הדברים שגרמו לקורת רוח בעשייה הציבורית?

"בקדנציה האחרונה היו לי הרבה רגעים של נחת. כל פרוייקט שמסתיים ממלא אותו גאווה וסיפוק ולשמחתי היו בשנים האחרונות הרבה מאוד פרוייקטים כאלו בכל תחומי החיים בעיר. לקבל שנה אחר שנה פרסי הצטיינות על עשייה בתחום החינוך ולראות תלמידים מחייכים מאושרים אין הרגשה טובה מזו. כשאני קם בבוקר ומסתובב בעיר ורואה את תנופת הפיתוח בכל מקום ומקום בהיבט הפיזי והחברתי הדבר ממלא אותי באנרגיות טובות.

כשאני חותם על היתרי הבניה בשכונת יובלים אני מבין שעשינו מהלך היסטורי שמחולל שינוי. הקשר האישי שרקמתי עם מפעלים קיימים וכאלה שבחרו להעתיק את פועלם לקריית שמונה זה דבר שנותן לי את הכוח להמשיך ולפעול למען הציבור. יש יותר גאווה מזו?

 

  • בשנים האחרונות לא ראינו שביתות מסיביות של עובדי עירייה כפי שהיה בעבר. או שהמצב טוב או שהעובדים חוששים.

"תם עידן הפחד. אנחנו חיים בעולם אחר, פתוח וטוב יותר. אני מציע שתשאל את העובדים את השאלה  הזו והם ישמחו להשיב לך. אנשים אולי שוכחים שלפני שנכנסתי לתפקידי עובדי העירייה היו שובתים לעיתים תכופות. פעם בגלל שלא שילמו להם שכר ופעם בגלל שפגעו בתנאים שלהם ולא העבירו כספים לקופות העובדים. מאז שנכנסתי לתפקידי לא היה ולו פעם אחת שלא שילמנו בזמן את שכר העובדים. העובדים מקבלים משכורת כמו שעון, בזמן. ואם אפשר אפילו להקדים להם שכר אני עושה זאת באהבה. השבוע אף נתתי הוראה להקדים לעובדים את שכר חודש מרץ כדי שיקבלו לפני החג. התשלומים לקופות העובדים משולמים באופן שוטף ואין שום בעיה בנושא. זו הסיבה שאין שביתות והציבור נהנה משקט ומשירות טוב".

 

  • הופתעת מתוצאות הסקר האחרון שביצעה העירייה?

"ממש לא.  כשעובדים קשה ומהלב יש גם תוצאת. העובדה שיותר מ-70% תושבי העיר קבעו שטוב לגור בקריית שמונה מדברת בעד עצמה ומלמדת שאנשים מרוצים מכל מה שקורה בעיר ומהאופן בו אני מנהל את קריית שמונה. מעל 90% מרוצים מגני הילדים ובתי הספר בעיר ומערכת החינוך בקריית שמונה זוכה להערכה רבה. לא הייתי צריך סקר בשביל לדעת את הנתונים האלה אבל בכל מקרה זה מאוד מחמיא לדעת בצורה ברורה מה חושבים  התושבים על אופן ניהול העיר. מילה טובה מגיעה לעובדי העירייה המסורים שלא תמיד מקבלים את הערכה המגיעה להם ולחברי להנהלת העיר על עבודה 24/7 למען הקהילה".

  • אנחנו נמצאים בישורת האחרונה של הקדנציה. האם החלטת אם להתמודד לקדנציה נוספת?

"אני ממשיך ומתעסק רק בדבר אחד – בהמשך פיתוחה וקידומה של קריית שמונה. רבים שואלים אותי את השאלה הזו ואשיב לך בדיוק כמו שאני משיב לכולם: "כל דבר בעיתו". אני מודה לציבור התושבים על התמיכה שלהם בי. הרגשתי זאת בתקופות הקשות ואני מרגיש את העוצמה של התמיכה גם בימים אלה. העשייה הרבה שלנו מדברת בעד עצמה ולאף אחד לא רוצה להפסיק את המנגינה הזו. אני רק רוצה להבטיח שטובת קריית שמונה תעמוד לנגד עיני בכל החלטה שאקבל".

 

 

  • ולסיום. אדוני ראש העיר, אתה מוזמן לפנות ישירות לקוראי "חדשות הגליל" ותושבי קריית שמונה בברכת חג ואמירה שתרצה.

"עשרות שנים שאני עוסק בפעילותי הציבורית למען תושבי קריית שמונה בתפקידים שונים. כראש עיר נחשפתי לאנשים מדהימים ולאוכלוסייה חמה, תומכת ומפרגנת. אני יכול לומר בצורה חד משמעית כי אין בעולם כולו תושבים טובים ואיכותיים יותר מתושבי קריית שמונה. אני לא אומר זאת כחנופה אלא מתכוון לכל מילה ומילה. אנחנו נמצאים בתקופה של התחדשות ואני מאחל לתושבים שלנו שנמשיך להתחדש ולהשתדרג. שנדע לפרגן, לתמוך ולאהוב איש את רעהו. לא חייבים להסכים עם כל אחד אבל בוודאי שצריך לכבד איש את דעתו של האחר. אל נא ניפול שולל אחרי המדיה החברתית שלעיתים מסיתה ומפלגת. אסור לנו לתת למיעוט שבמיעוט לפגוע במרקם האנושי הכל כך מיוחד שמאפיין את קריית שמונה מאז ומעולם. חג שמח לכולנו".

 

חג שמח גם לך ולבני משפחתך יחד עם תושבי העיר והאזור.

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad