היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מועצה אזורית הגליל העליון והחברה לפיתוח הגליל: כ- 470 מיליון דולר לתחנת כוח

תקופת ההקמה של מתקן האגירה השאובה תתפרש על פני 62.5 חודשים והצפי לסיומה בשנת 2027, כאשר ההסכם הינו ל-20 שנה במכירת חשמל לחברת החשמל, שלפיו יקבל הפרויקט תשלום מחברת החשמל עבור עלות החשמל שתייצר תחנת הכוח ומחיר קבוע עבור העמדת כושר הייצור שלה לרשות מנהל מערכת ייצור החשמל.

גיורא זלץ, ראש מועצה אזורית הגליל העליון: "אנחנו מקדמים בברכה את חברת "אלומיי", שמקימים באצבע הגליל פרויקט אנרגיה שאובה, פרויקט שיימשך 5 שנים, בהשקעה של כ- 2 מיליארד שקלים. הפרויקט יהווה מוקד תעסוקה, יצרוך שירותים בסדר גודל משמעותי, יתמוך ויחזק את הכלכלה האזורית. יחד עם החברה לפיתוח הגליל נעשה את כל מה שנדרש לתמוך בפרויקט."

היוזמה להקמת הפרויקט החלה בשנת 2004 בחברה הכלכלית במועצה אזורית הגליל העליון על ידי אביהו ביאלי וגרשון שרון ועברה לניהול והובלה של אחיק בר לוי ז"ל שהיה אז מנכ"ל החברה לפיתוח הגליל.

כחלק מהפרויקט יוקמו שתי בריכות אגירה בנפח של 1.2 מיליון מ"ק בצוק מנרה ו-4 ק"מ דרום לקריית שמונה, צומת גומא. טכניקת האגירה השאובה מבוסס על ייצור חשמל באמצעות כוח הידרו אלקטרי, על ידי שני מאגרי מים, עליון ותחתון, המחוברים בצינור לחץ מאסיבי. תפקידה העיקרי היום הינו יצוב רשת החשמל והורדת עלות החשמל . בשעות השפל בצריכת החשמל ובהתאם לכך גם בתעריפו, מעלה המשאבה את המים מהמאגר התחתון למאגר העליון ובשעות שיא בצריכת החשמל ותעריפים גבוהים, מוזרמים המים מהמאגר העליון לתחתון. האנרגיה הנוצרת מפעילה טורבינה, שמייצרת חשמל שמסופק לרשת החשמל. הטורבינה תמוקם כ- 700 מטר מתחת לצוק מנרה, כאשר פתח מנהרת הגישה באורך של כשלושה קילומטר, ימוקם סמוך לצומת הגומא, שם יבנה מאגר המים התחתון של הפרויקט. המאגר העליון ימוקם בראש הצוק, בסמוך לקיבוץ מנרה.

הפרויקט בגליל, מנצל את פער הגבהים בין בריכת האגירה העליונה לתחתונה ומגיע ל-680 מטר, עובדה גיאוגרפית שתהפוך את פרויקט האגירה השאובה במנרה ליעיל בישראל, בו ניתן יהיה לייצר יותר חשמל באמצעות בריכות אגירה בנפח מצומצם יחסית. הפרויקט במנרה ייצר חשמל בהספק של 156 מגה־ואט באמצעות בריכות אגירה של 1.2 מיליון מ"ק.

את התכנון והקמת הפרויקט מלווה AFRY חברת ייעוץ והנדסה אוסטרית, מהמובילות בעולם, בעלת ניסיון של מעל 50 שנה ובהקמת  פרויקטים הנדסיים, ביניהם בתחום האגירה השאובה.

אולי יעניין אותך

Bottom ad