היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

מסיר שומנים גרם לכוויה כימית קשה בעין

פרופ' פיקל מנהל מחלקת עיניים במרכז הרפואי זיו: החומר הכימי

גורם לנזק בלתי הפיך לקרנית וכלי הדם הסמוכים ופגיעה קשה בראייה

פועל בן 24 תושב הגליל, הובא לחדר המיון במרכז הרפואי זיו בצפת על ידי עמיתו לעבודה, לאחר שנפגע בעיניו מחומר כימי, תעשייתי, להסרת שומנים, בהם השתמש במסגרת עבודתו.

הפגיעה קשה מאוד בשתי העיניים. החומר הכימי פגע בשלמות קרנית העין ובכלי הדם הסמוכים לה, וקיימת סכנה ממשית ליכולת הראייה של הנפגע. חומרים חומציים או בסיסיים הפוגעים בקרנית עלולים לגרום לפגיעה חמורה בתאי האפיתל, הגורמים להצטלקות ולצמיחת כלי דם בקרנית ובדרך כלל אובדן ראייה.

ד"ר יוסף נביה, מנהל חדר המיון: "עם הגיעו של הנפגע לחדר המיון, ערך הצוות הרפואי טיפול מידי בעיניים בתמיסות שטיפה ייעודיות. רופאי העיניים שהוזעקו לחדר המיון אבחנו הרס קשה לקרנית העין ולכלי הדם הסובבים אותה. הנפגע מטופל כעת בטיפול תרופתי". עוד מציין ד"ר נביה, כי הנפגע לא מיגן את פניו ועיניו ולכן הפגיעה ישירה וקשה מאוד.

פרופ' יוסי פיקל, מנהל מחלקת עיניים: "כי כוויה כימית במשטח העין, הינה מהפגיעות החמורות ביותר בעיניים. חשיפת העין לחומר הכימי תעשייתי, של מסיר שומנים, גרמה לנזק מידי וקשה לתאי האפיתל של הקרנית וכן גם לסטרומה של הקרנית. הנפגע איבד את ראייתו בעין ימין ונעשים מאמצים להציל את הראייה בעין שמאל, שנפגעה אף היא.

החומר לא רק פגע בקרנית עצמה, אלא אף חדר דרך הקרנית, פירק את חלבוני הקולגן המרכיבים אותה וגרם להרס הקרנית ולאובדן שקיפותה. תוצרי הפירוק הינם רצף של חומצות אמינו, אבני הבניין של החלבון, המהווים גורם דלקתי חזק וקשה, שנוצר מהרס תאי אפיתל וכן מתוצרי הפירוק של הקולגן. הדבר גורם להתפרקות (תמס) של הקרנית והרס העין כולה", אומר פרופ' פיקל ומזהיר "חובה להתמגן בעת החשיפה לחומרים כימיים, במהלך עבודה או בעבודות הבית וכי אין להקל בכך ראש, מאחר והתוצאה עלולה להיות קשה ובלתי הפיכה. גם בפעולות יום יומיות בבית יש לבצע במשנה זהירות, כמו פתיחת בקבוקים תוססים, שימוש בחומרי ניקוי, חומצות, פתיחת סתימות בכיור בעזרת סודה קאוסטית ומים חמים, שימוש בחומרי הדברה, תיקון רכב וכד. יש להיזהר משימוש בלתי זהיר בתרסיסים שונים בחג פורים העלולים לפגוע בעיניים ובראייה.

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad