היום ה-26 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

שביתה במערכת החינוך מיום ראשון הקרוב

לפני כשנה הופסקה ההתקשרות של עיריית קריית שמונה עם הבעלות על בתי הספר התיכוניים בעיר: דנציגר, חטיבת הביניים, המתמיד והאולפנית.

באופן מוזר העדיפו ראש העיר וחבריו בהנהלת העיר את רשת 'אורט' על פני רשת 'דרכא' שההצלחה שלה הייתה מוכחת ועם קבלות.

גילוי נאות. כממונה על החינוך בשנים 2013-2018, הייתי שותף פעיל בכל הקשור ל'דרכא'. לכן, עד היום גזרתי על עצמי שתיקה וצינון שכמעט הגיע להקפאה.. אבל לא עוד. אחרי שנתיים וחצי אני רואה את עצמי משוחרר מלעסוק בנושא, ובהמשך תבינו גם מדוע.

ובכן, אין עוררין על זכותה/חובתה של העירייה לבדוק ולהחליט באיזו בעלות לבחור, אלא שבמקרה הזה לא מדובר על 'זכות/חובה' אלא על משהו אחר. שיקול דעת לקוי ואפילו מוטה, לכאורה.

למדנו שמחליפים משהו מקולקל, כושל וכדומה. 'דרכא' בשיתוף פעולה עם הרשות המקומית ומשרד החינוך היו הצלחה לפי כל קנה מידה וסרגלי מדידה.

ראש העיר שטרן בהתנהלותו השגויה עלול לדרדר את מערכת החינוך ולמחוק הישגים חסרי תקדים אחרי שני של עבודת עומק. מערכת החינוך בקריית שמונה מבוססת על מנהלות, מחנכות, תלמידים והורים מעולים. הרשות המקומית, לא ראש העיר ולא הממונה על החינוך מביאים באופן אישי את ההישגים, אלא יוצרים אטמוספירה כזו המאפשרת לכל בעלי התפקידים במערכת להביא לידי ביטוי את הידע, המקצוענות, הערכים ו'האני מאמין' שלהם. הרשות, כנאמן של תושבי העיר, צריכה לשמור על האינטרסים שלנו בבוגרים בעל ערכים, מצוינות, תרומה לחברה, גאוות מקום ועוד שורה ארוכה של משימות.

אחד מתפקידה המרכזיים של העירייה והעומד בראשה זה לבחור בעלות שתהיה שותפה מלאה גם בנושא התקציבי.

'דרכא' הייתה כזאת. המילה 'לא' כמעט ולא נשמעה לנוכח דרישותינו (ראש העיר הרב ניסים מלכה ושלי) לתקציבים (מעבר למתחייב בהסכם ההתקשרות), יוזמות ופרויקטים, תמיכה בחלשים ודחיפת המצוינים, והכל ברוח חיובית ואחדות מטרה. וגם אם המילה 'לא' נשמעה, אחרי משא ומתן, היא הפכה ל'כן, בהחלט שכן'. מדוע? מתוך שותפות אמת, והבנה שבחינוך כמו בחיים, ההצלחה מבוססת על אמון ועבודת צוות.

בנושא ההשקעות. השקעות חסרות תקדים הוכנסו למערכת החינוך, בנוסף לתקציבים על ידי תרומות במיליוני שקלים מתורמים שמנכ"ל רשת 'דרכא' ד"ר גיל פרג וצוותו הביאו לעיר. בזכות תרומות אלה 'דנציגר' זכה לבנייה חסרת תקדים בהיקף של מיליוני שקלים.

 

…ואז החליטו בעירייה לשים סוף להתקשרות עם 'דרכא' (יסבירו לכם שיש חובה לקיום מכרז, וזה נכון. אבל אין חובה לבחור מישהו פחות טוב, כך מסתבר בדיעבד ועל פי מה שקורה כעת).

לפני שנמשיך, אבהיר. מערכת החינוך העל יסודית בעיר מובנת כך שהסקטור הדתי-ממלכתי 'סובל' ממיעוט תלמידים ותלמידות ומתחרות קשה מול הרשתות החרדיות אליהם נשלחים תלמידים על חשבונו של חמ"ד. זה כאמור נתון ידוע והוא חלק ממפרט המכרז.

ואכן, על פי בדיקות שעשיתי עולה שהחלק הזה בהתקשרות עם 'אורט' היה ידוע, ואף נשאלה השאלה על ידי נציג ההורים בתהליך המכרז. "שאלנו את מנכ"ל אורט אם הוא מודע לכך שמספרם של התלמידים והתלמידות ב'מתמיד' וב'אולפנית' עומד בתת-תקן, מה שחייב השלמת פערים, והמנכ"ל אמר שהוא יודע וברור לו שהם לוקחים את הנתון הזה מבחינה תקציבית בחשבון", אומר נציג ההורים שנכח במכרז.

כאן המקום להזכיר שאילו רשת 'אורט' יכולה הייתה לבחור רק את 'דנציגר' היא הייתה שמחה. בית ספר גדול המשתלם מבחינה כלכלית. אבל העסקה היא 'הכלה עם הנדוניה', ובמקרה הזה 'כל הכלה לא רק חלק ממנה'.

…המורים באולפנית ובמתמיד נדהמו לפני מספר שבועות לקבל מכתבים לשמוע (החוק מחייב לקיים לכל עובד 'שימוע' לפני פיטורין, ואין הפיטורים תקפים אם לא נעשה שימוע).

ברשת 'אורט' הודיעו שבכוונתם לצמצם את שעות ההוראה בכשליש בסקטור הדתי, מה שיביא בהכרח לפיטורי מורים ומורות, צימצום עד למינימום את המקצועות ויחידות הלימוד, מצטיינים לא יקבלו את מה שהם זקוקים לו כדי להיות מצטיינים יותר, והחלשים ידרדרו לאחור כי המעטפת של התמיכה, התרגול והוספת לימודים, תיגרע.

בישיבת המועצה השבוע אמר ראש העיר שטרן ש'השמועות הזדוניות בדבר סגירת בית ספר שקריות ואין דבר כזה'. רציתי להזכיר לראש העיר שבדיוק הדברים הללו נאמרו לפני שסגרו בית ספר (יצחק הנשיא) וגנים ארוכים.

'אדוני, מי שניכווה מרותחין נזהר בצוננין'.

בינתיים התקיימו ישיבות בין הרשות וועד ההורים והשבוע הגיע מנכ"ל 'אורט' לפגישה דחופה עם ראש העיר שלא שינתה את סכנת הקיצוצים וסיכון המשך פעילותו של הממ"ד בעיר.

אחרי הישיבה עם ראש העיר והממונה על החינוך השבוע, יצאה ההודעה הבאה להורים: "הורים יקרים לילה טוב,

בשבועות האחרונים, מתקיים מאבק על עתידו של חינוך החמ"ד בקריית שמונה.

אנו רואים פגיעה במספר נושאים:

  1. קיצוץ שעות באולפנית ובמתמיד.
  2. תהליכי שימוע ופיטורים למורים.
  3. פרסום משרת ניהול בניסוח "מנהיג חינוכי" במקום מנהל/ת לאולפנית.
  4. הסרת האיום על איחוד שני בתי הספר.

למרות הבטחה מראש העיר על התחייבות לפתרון הבעיות, לא הגיעה ההתחייבות כפי שסוכם.

אי לכך, הוחלט על השבתת בתי הספר התיכוניים המתמיד והאולפנית החל ממחר יום חמישי (אתמול) כ"ג בסיוון תשפ"א 3/6.

במידה ולא יענו הדרישות יושבתו בתי הספר היסודיים רמב"ם ועוזיאל החל מיום שישי. שאר מערכת החינוך בעיר תושבת החל מיום ראשון.

בברכה

הנהגת הורי החמ"ד.

האולפנית המתמיד עוזיאל ורמב"ם".

עד כאן ההתפתחויות בנושא.

לסיום, השיטה בה נגשים למכרז, אומרים 'הן' על הכל, רק כדי לזכות במכרז, רצוי שתעבור מן העולם. כך עשו עם המאפייה המרחבית. המתחרים נתנו מחיר נמוך ולא ריאלי, מתוך כוונה שהמרחבית לא תעמוד בתחרות, ואחרי שתהפוך לז"ל, הם יטיסו את המחיר כלפי מעלה.

אולי יעניין אותך

Bottom ad