היום ה-25 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

האמת על אלכוהול מה זה אלכוהול?

באשר להשפעתו על המיינד, ניתן להבין אותו בצורה הטובה ביותר בסם שמפחית את יכולתו של האדם לחשוב באופן רציונלי ומעוות את כושר השיפוט שלו.

למרות שהוא מקוטלג כמדכא, כמות האלכוהול שנצרך קובעת את סוג ההשפעה. רוב האנשים שותים כדי לקבל את ההשפעה המעוררת, כמו בירה או כוס יין ששותים כדי ל"השתחרר". אבל אם האדם שותה כמות שהיא גדולה מזו שהגוף יכול להשתלט עליה, הוא חווה אז את ההשפעות המדכאות של האלכוהול, הוא מתחיל להרגיש "טיפש" או לאבד קצת קורדינציה ושליטה.

מנת יתר של אלכוהול גורמת להשפעות אפילו יותר מדרכות כגון חוסר יכולת להרגיש כאב, הרעלה שבה הגוף מקיא את הרעל, ולבסוף חוסר הכרה או גרועה מזה, תרדמת או מוות כתוצאה ממנת יתר רעילה ביותר.

תגובות אלה תלויות בכמות האלכוהול ששותים.

 

סוגי האלכוהול

ישנם סוגים שונים של אלכוהול, אתיל אלכוהול (אתנול), האלכוהול היחיד המשמש למשקאות, מיוצר על ידי התסיסה של דגנים ופירות. תסיסה היא תהליך כימי שבו השמרים פועלים על מרכיבים מסוימים במזון ויוצרים אלכוהול.

משקאות תוססים כגון בירה ויין מכילים החל מ 2% ועד 20% אלכוהול.

משקאות מקוזזים מכילים החל מ-40% ועד ל-50% אלכוהול, למשל בטקילה, ברום, בברנדי (40%), בג'ין, בויסקי, בוודקה ובליקרים –(40-50%).

 

איך האלכוהול משפיע על הגוף?

אלכוהול נספג לתוך מערכת הדם באמצעות כלי דם קטנים בקירות הקיבה והמעיים. תוך דקות משתיית אלכוהול, הוא מגיע מהקיבה למח שם הוא מייצר באופן מהיר את השפעתו ומאט את פעולת תאי העצב.

כ-20% מהאלכוהול נספג על ידי הקיבה, וכמעט כל ה-80% נספג על ידי המעי הדק.

האלכוהול מובל על ידי מחזור הדם גם לכבד, שם הוא מסולק ממחזור הדם בתהליך שנקרא "חילוף חומרים", שם הוא מומר לחומר לא רעיל. הכבד יכול לבצע חילוף חומרים רק לכמות מסוימת בכל פעם, כשהוא משאיר את יתרת החומר להסתובב ברחבי הגוף, כך שעוצמת ההשפעות על הגוף תלויה ישירות מהכמות שנצרכה.

כשרמת האלכוהול בדם מגיעה לרמה מסוימת, מערכת הנשימה מאטה במידה ניכרת ויכולה לגרום לתרדמת או למוות בגלל שחמצן לא מגיע יותר למח.

הנה ציטוט ממי שהלכה אחרי העדר:

"כשהייתי בת 13, החברים היו לועגים לי אם לא היה לי משקה. נכנעתי כי היה קל יותר ללכת אחרי העדר. למעשה הייתי אומללה ושתיתי רק כדי לברוח מהחיים. יצאתי פחות ופחות וכך התחלתי לאבד חברים, וככל שהייתי בודדה כך שתיתי יותר. הייתי אלימה וחסרת שליטה. אף פעם לא ידעתי מה אני עושה. הרסתי את המשפחה שלי. הייתי בת 16 אבל הכבד שלי ניפגע בצורה חמורה…" סמנתה.

בגיל 16 הפכה להיות חסרת בית והחלה לקבץ נדבות כדי לקנות משקאות. לאחר שנים של שימוש לרעה באלכוהול אמרו לה שישנו נזק בלתי הפיך לבריאותה.

 

מהי שתייה הוללת?

שתייה הוללת זה המנהג לצרוך כמויות גדולות של אלכוהול במאורע אחד, בדרך כלל מוגדר כ-5 או יותר מנות בזמן אחד לגבר או 4 מנות לאישה.

 

מהו אלכוהוליזם או תלות באלכוהול?

תלות באלכוהול מורכב מארבעה סימפטומים:

  • תשוקה, צורך חזק או כפייתי לשתות.
  • איבוד שליטה: חוסר יכולת להגביל את השתייה בכל מצב נתון.
  • תלות גופנית: סימני גמילה כמו בחילה, השעה, רעידות וחרדות קורים כשמפסיקים לצרוך אלכוהול לאחר תקופה של שתיה מופרזת.

תלות חזקה יכולה לגרום לתסמיני גמילה מסכני חיים הכוללים עוויתות, שמתחילות 8-12 שעות לאחר המשקה האחרון. תקופה של "אי-שפיות" שמתחילה 3 עד 4 ימים מאוחר יותר, שבהם האדם נעשה נסער באופן ניכר, רועד, הוזה ומאבד מגע עם המציאות.

  • סיבולת: הצורך לצרוך כמויות גדולות יותר של אלכוהול על מנת להיות באופוריה מהשימוש.

 

שתיין כבד אומר לעיתים תכופות שהוא יכול להפסיק מתי שהוא יבחר, אבל הוא פשוט אף פעם לא "בוחר" לעשות זאת.

אלכוהוליזם זה לא מטרה, אלא התקדמות בנתיב ארוך של ניוון שבמהלכו מצב החיים מחמיר באופן רציף.

 

להזמנת הרצאות חינם וכן לקבלת מצגות מוכנות לשימוש בנושא האמת על הסמים, האמת על מריחואנה, האמת על אלכוהול יש לפנות במייל office@doritgabay.com

 

 

(*)הזכויות למידע הנכלל במאמר זה שמורים ל "המוסד לעולם ללא סמים" מוסד ללא כוונת רווח לתועלת הציבור שהמטה שלו נמצא בלוס אנג'לס, קליפורניה או נכלל בתוכן ההרצאות לציבור הרחב וילדים בישראל, המועברות על ידי מרצים של העמותה "ישראל אומרת לא לסמים".

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad