היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

הסתיו עם הענן

מזג האויר גם הוא מתחיל להשתנות, ושעות האור הולכות ומתמעטות, גם אם לא עברו עדיין לשעון חורף. שאם מסתכלים על עונות השנה זה די ברור, הרי עוד לא הגענו לפתחו של החורף.

הסתיו ייחודי מאוד בתופעותיו בטבע, הטבע מתכנס פנימה ונאסף. עלים הופכים צהובים וצונחים לקרקע, פירות נושרים אל האדמה ונרקבים, הזרעים מתייבשים ושוקעים באדמה. החיות מתארגנות לשנת החורף, מוצאות מכסה ומטפחות אותו. הנמלים עוד אוספות את המזון האחרון מסוף הקיץ ונעלמות במעמקי האדמה.

הטמפרטורה יורדת, הרוח מתחילה לנשוב, וכל התהליכים מואטים.

בספר "הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב", מתנהלת שיחה בין הקיסר הצהוב לבין רופא החצר שלו. שם נאמר על הסתיו כך: "את שלושת חודשי הסתיו מכנים תקופת השלווה של התנהגות האדם… האנשים צריכים לעלות על משכבם מוקדם ולהקיץ בבוקר השכם עם קריאת התרנגול. הם צריכים להיות שלווים… נשמתם ורוחם צריכים להתאחד כדי להרגיע את הנשימה של הסתיו…

כל הדברים האלה הם בהרמוניה עם האטמוספרה של הסתיו…  אלו שלא יצייתו לחוקי הסתיו. עונשם יהיה פגיעה בריאות".

הסתיו זו תקופה בה האוויר מתייבש אט אט ומתקרר. השינוי הקיצוני מביא ביחד איתו את פאזת האדמה שמאזנת ומאפשרת את השינוי הקיצוני. זוהי תקופה בה היבול מתייבש והקציר בפתח. החקלאים קוצרים את הפירות של עמל הקיץ. יסוד האדמה מייצג יציבות ואיזון. הוא מאפשר את המעבר בין עונה לעונה וכיוון שהמעבר בין קיץ לסתיו הוא קשה מנשא, נחשבת האדמה למתווך בין העונות. כאמור האדמה היא הציר סביבו מתרחשים הדברים לכן מביאה יציבות, איזון ומאפשרת מעבר.

 

האלמנט המקושר אל הסתיו

האלמנט ששולט בסתיו הוא אלמנט המתכת. המתכת באלמנטים הסיניים, בדיכוי כמו בטבע, מדברת על ריכוזיות.

הסתיו למעשה מתאפיין באיסוף, בהתכנסות פנימה, בגבולות ובסדר.

האיברים המשויכים לאלמנט זה הם הריאות והמעי גס. הריאות מבצעות שתי פעולות שמרכיבות את הנשימה, השאיפה (הרחבת הריאות וכניסת החמצן אל חלל הריאות) והנשיפה (כיווץ הריאות, והוצאת הפחמן הדו חמצני שאינו מתאים לגוף). המעי הגס גם הוא מבצע כל הזמן שתי פעולות במקביל ובהמשך אחת לשנייה, הכיווץ וההתרחבות, כדי לדחוף את הפסולת מחוץ לגוף, פעולה זו נקראת פריסטלטיקה.

 

 

אנרגיית הסתיו

הסתיו מהווה מבחינה פיזית ואנרגטית מעבר בין הקיץ (שהוא שיא אנרגיית היאנג) לחורף (שהוא שיא אנרגיית היין), בפועל האנרגיה שעד עכשיו הייתה בעלת נטייה להתפזר ולפנות מהמרכז כלפי חוץ מתאספת ומתכנסת ופונה כלפי פנים.

למעשה הסתיו הוא הזמן לעסוק בפעילות פחות מוחצנת ולבלות יותר זמן בבית, זה הזמן לארגן וללכד את האנרגיה שבנו ואת מחשבותינו שהיו פתוחות ופזורות יותר בעונות החמות.

האקלים השולט בעונה זאת הוא הרוח, הרוח נושאת אתה מחוללי מחלה ופתוגנים (מחוללי המחלות השונים) חיצוניים (ההגדרה מתאימה לכך מבחינת רפואה מערבית היא חיידקים ווירוסים) המגבירים את הסיכויים והנטייה לחלות בעונה זאת.

דבר חשוב מאוד שקורה בעונת הסתיו הוא החלשת המערכת החיסונית, כיוון שאנרגיית החיים של הגוף (הצ'י המגן) הזורמת בשכבות החיצוניות של הגוף ומונעת חדירה של פתוגנים,  מתחילה בתנועתה פנימה כדי להגן ולחמם את האיברים הפנימיים לקראת החורף ומותירה את הגוף חשוף יותר.

 

טיפוס המתכת

טיפוסי המתכת הם טיפוסים בעלי הפרדה מבחינה חברתית. הם אנליטיים ובעלי יכולות חשיבה מתמטיות נדירות. טיפוס המתכת הוא טיפוס חישובי ומדויק בעל סדרי יום ברורים. עם זאת, מדובר באנשים עם לב זהב אשר מגנים עליו בחומת מתכת ענקית, מיעוט האנשים שיצליחו לרכוש את אמונם יגלו אדם רך, נעים ואוהב.

 

הסתיו ברמה הרגשית

הסתיו ששייך לאלמנט המתכת, מקושר עם הרגשות עצב וצער. חשוב: פתולוגיה (מחלה) תיווצר במידה וישנם רגשות עצבות וצער מעיקים, שאינם מעובדים ומשוחררים. רגשות אלו יגרמו לפגיעה באנרגיית הריאות והמעי הגס, ועלולים להוביל למגוון סימפטומים. הסימפטומים האפשריים במקרים כאלה הם: עצירות, מחלות מעי, בעיות נשימה, אסטמה, חולשת המערכת החיסונית, ברונכיט, דלקת ריאות ועוד. למעשה כל מחלה מערבית שקשורה לריאות או למעי הגס.

כשנדע לזהות ולהכיר את השינוי בעונה ובגופינו, נוכל לסייע לגופינו ולנפשנו לעשות התאמה הדרגתית לשינוי בתנאים ולחיות בהרמוניה עם האקלים המשתנה, כך נימנע משפעות חוזרות, מבעיות עיכול, מחולשת ריאות ומדיכאון.

 

איך נכין את גופינו לשינוי?!

שנו את הרגלי השינה, בקיץ הגוף זקוק למעט שעות שינה ואנו נוטים ללכת לישון מאוחר ולהקיץ מוקדם, בסתיו ובחורף חשוב מאוד להקפיד ללכת לישון מוקדם ולא לקום מוקדם מדי.

בלו יותר זמן בבית בפעילות רגועה ופחות בחוץ.

עשו סדר במחשבותיכם, שבו עם עצמכם, השקיטו את התודעה הרגיעו את הדינמיות ההכרתית המאפיינת את הקיץ, שחררו את המיותר.

עשו סדר בנפשכם, סיגרו דברים פתוחים, עבדו ופתחו רגשות לא משוחררים, בכו, עצבו, תנו מקום ונגעו ברגשות קשיים ומעיקים. השתדלו להיות שלווים ומכונסים בעצמכם ואל תתנו לעניינים חיצוניים להסיח אתכם.

עסקו בפעילות המכוונות את האנרגיה פנימה למודעות גוף נפש, כמו טאי צי, יוגה, צי קונג, תרגול נשימה ומדיטציה.

חשוב לציין –  הסתיו הוא זמן נפלא להתחיל בתהליך טיפולי אישי או קבוצתי.

 

התזונה בתקופת הסתיו

התאימו את התזונה לעונה זאת על ידי הדגשת הטעם החמוץ (לחם שאור, זיתים, מלפפונים, ירקות כבושים, יוגורט, חומץ, אזוקי, לימון, תה פירות חמוצים כגון היביסקוס או פירות יער ועוד.), שמשויך לאלמנט העץ שהוא האלמנט הממתן את אלמנט המתכת. לטעם החריף יש נטייה לפזר ולגרום להזעה פעילות המנוגדת לרצון של הגוף לאגור ולשמור על אנרגיית וחום וגוף. הטעם החמוץ מומלץ יותר לתקופה זו בשל האופי המכווץ שלו.

איכלו מזון חם יותר המבושל לאורך זמן רב יותר ועל אש קטנה, תבשילי קדירה שונים יתאימו מאוד לתקופה זו.

הגבירו בהדרגה את הטעמים מר ומלוח בתפריט והשתדלו להימנע משימוש מופרז במזון חריף או מתוק.

התפריט צריך לכלול יותר דגנים, קטניות, ירקות שורשיים (כמו: פטרוזיליה, כוסברה, סלרי לפת בצל ושום) חלבון מהחי (עדיף בשר הודו, כיוון שהוא קל יותר לעיכול. אגב, בשר הודו לפי מחקרים עשיר יותר ב 12B) וזרעים.

העדיפו אוכל מבושל ופחות סלטים קרים, או מזון שיצא רק עכשיו מהמקרר.

נסו להימנע ממזון המייצר לחות בגוף, בייחוד בתזונת ילדים הנוטים לפתח מחלות המלוות בליחה ודלקתיות כגון: מוצרי חלב, לחם לבן וחיטה, סוכרים, ממתקים, בוטנים (כולל במבה) ופירות הדר.

 

עד כאן להפעם. שהסתיו יעבור עלינו בנוחות, התכנסות ובריאות.

שאלות יתקבלו תמיד בברכה. avorly@gamil.com

 

בברכת בריאות טובה,

אורלי אברהם מטפלת בכירה ומרצה ברפואה משלימה

052-8781954

 

 

 

אולי יעניין אותך

Bottom ad