היום ה-02 בפברואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

"הרוצח השקט" כבר אצל ילדים

 

ד"ר דורון כרמי, מומחה ברפואת ילדים מזהיר "טרשת עורקים, שיתר לחץ דם הוא אחד הגורמים לו, עלול להתחיל כבר בגיל צעיר". סימפטומים כמו השמנת יתר ולחץ דם גבוה מופיעים בדרך כלל בגיל העמידה, אומנם יותר ויותר ילדים ובני נוער מראים היום סימנים של מחלות כרוניות כאלו העלולות לגבות מחיר גבוה בבריאותם.

במחקר האחרון על הנושא שערכו חוקרים, מבית הספר לרפואה בהרווארד, גילו כי יותר ויותר ילדים ובני נוער סובלים מלחץ דם גבוה. המחקר שפורסם בכתב העתHypertension  של איגוד הלב האמריקאי, מראה עלייה של 27%(!) במספר הילדים בגילאי 8-17 באוכלוסייה עם לחץ דם גבוה לאורך תקופה של שלוש עשר שנה.

ברקע למחקר מסביר החוקר ברנרד רוזנר, פרופסור לרפואה בבית הספר לרפואה בהרווארד כי "לחץ דם גבוה מסוכן בחלקו מאחר וחולים רבים אינם מודעים לבעיה זו". מדובר בתופעה חמקנית מאוד, וכדי לזהותה יש למדוד את לחץ הדם באופן קבוע.

במטרה לבחון את שיעור המקרים של לחץ דם גבוה, החוקרים ערכו מחקר במסגרת "הסקר לבחינת הבריאות והתזונה הלאומית" באמריקה. המחקר נערך בקרב ילדים בגילאי 8-17 וכלל 3,248 ילדים בין השנים 1988-1994, וכ- 8,388 ילדים בגילאים דומים שלקחו חלק בסקר ההמשך בשנים 1998-2008.

 

לאור מגפת ההשמנה בילדים, נבדקי הסקר המאוחר יותר סבלו מעודף משקל עם קו מותניים רחב מאלו בדור שלפני כן. סביר היה להניח כי שיעורי ההימצאות של לחץ דם גבוה יעלו עם הזמן, אך לא ברור היה האם התאמה לגורמי סיכון עשויה להסביר את מגמת השכיחות של לחץ דם גבוה. נמצא כי ילדים עם חישוב מסת גוף (BMI) ברבעון העליון של קבוצת הגיל שלהם נמצאים בסיכון כפול לחלות ביתר לחץ דם מאשר ילדים עם חישוב מסת ברבעון התחתון של קבוצת הגיל הרלוונטית.

בין השנים 1999-2008, נרשמה עליה בשכיחות של לחץ דם גבוה. בבנים, השכיחות של לחץ דם גבוה עלתה מ-15.8% ל-19.2%, ובבנות, עלתה מ-8.2% ל-12.6%.

החוקרים זיהו קשר בין עלייה בלחץ הדם הסיסטולי (הערך הגבוה) הממוצע, ובין צריכת נתרן מוגברת.

 

ד"ר דורון כרמי, מומחה ברפואת ילדים ואנדוקרינולוגיה ילדים, מציין כי "העובדה שגם ילדים סובלים מיתר לחץ דם היא ידועה. החידוש במאמר זה הוא הגידול שנצפה בהיראות של יתר לחץ דם בילדים תוך נטרול גורמים מתערבים כגון השמנת יתר בשנים האחרונות. לדבר זה יש משמעות מכמה כיוונים ביניהם שתהליך טרשת עורקים, שיתר לחץ דם הוא אחד הגורמים לו, עלול להתחיל כבר בגיל צעיר ולכן יש משמעות גדולה לשמירה על אורח חיים בריא כבר בגיל צעיר" כמו כן מוסיף ד"ר כרמי "על רופאי הילדים להיות מודעים לתופעה ולסכנות שלה. כאמור ככל הידוע לנו היום הדרך הטובה ביותר להתמודד עם התופעה היא אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית, שמירה על המשקל והגבלת כמות המלח".

אולי יעניין אותך

Bottom ad