היום ה-30 בינואר , 2024

Select your Top Menu from wp menus

פרוספר

פרוספר מביא בספרו אירועים המתפרסים לאורכם של שלושה עשורים ויותר. השחקנים הראשיים בסיפור הם התושבים ופרוספר הבמאי והתסריטאי.

שמו של הספר "ראש עיר תחת אש" משקף מציאות מתוחה ודרמטית, ולכן בכתבה זו, ורק כאן, אוסיף מילה לשמו של הספר כדי שהאמת ההיסטורית תהיה נאמנה למקור. לשם המקורי אוסיף את המילה "והתושבים" ועכשיו אפשר להתחיל.

פרוספר: "ראש עיר תחת אש" הוא סיפורם של תושבי העיר הצפונית ביותר בארץ שבמשך 32 שנים היו לכודים בין אש רצחנית מלבנון, אלפי קטיושות, חדירות מחבלים ופיגועים, ללא הגנתן האפקטיבית של סוללות טילים/פטריוטים ו"כיפת ברזל" ובלי התראות מוקדמות על נפילות טילים, מחוללות מוות והרס לבין בעיות התפתחות אדירות וחבלי קליטה עצומים".

פרוספר אזרן הפך בעקבות כהונתו רבת השנים לסמל של מנהיגות אוטנטית ומותג פוליטי שצמח במציאות קשה ומאתגרת.

יש את כל החומרים ההופכים סתם פרטים וכרוניקה לסיפור מרתק. תושבים חמים ונחושים שמחליטים להמשיך ולהיאחז בבתיהם, אויב אכזר ועקשן שאינו מרפה מרצונו לזרות ארס והרס בקריית שמונה, סמל העמידה של מדינה שלמה וראש עיר אחד שמרים את הכפפה ואינו נרתע מלראות הלבן בעיניים של האויב מעבר לגבול ואת מבטיהם של ראשי המדינה שלא תמיד עושים די כדי לעזור לישוב האזרחי היחידי בעולם להתמודד טוב יותר מול האויב החיצוני ועם האטימות הפנימית של חלק ממשלות ישראל.

הספר בעל העטיפה השחורה עם תמונת פרוספר בבגד בצבע האש בהוצאת "הוצאה גלילית" מעוטר בשני אישים שנבחרו להיות מונצחים ומברכים: הראשון שלמה להט ז"ל ראש עיריית תל אביב-יפו: "גדולתו של אדם נמדדת ביכולתו להתמודד עם מצבים קשים, גדולתו של מנהיג נבחנת בעיקר בשעות קשות. אתה ידידי, הוכחת שהנך אדם ומנהיג בעל שיעור קומה".

וטדי קולק ז"ל ראש עיריית ירושלים הבירה הכותב: "במשך שנים רבות עמדת בראשות עיריית קריית שמונה, בהם ידעה העיר ימים קשים של הפגזות ומתח ביטחוני, אבל ימים יפים של צמיחה. בתבונה ובמסירות ניווטת את העיר והצלחת להתגבר על קשיים רבים".

בספר מבטא פרוספר את אהבתו העזה לתושבי העיר להם הוא קורא 'הטרומפלדורים של המדינה' וחותם את ספרו במסר ישיר ומרגש לתושבים ולכל מי שרוצה לדעת עליהם תחת הפנייה: "אחיי גיבורי התהילה".

הספר מכיל למעלה ממאה חמישים תמונות וצילומים ולמעלה ממאתיים וחמישים שמות של תושבי העיר.

שלום לך פרוספר.

שלום הרצל ותודה לך על הריאיון.

– מתי עלה בדעתך לכתוב את הספר?

זמן רב לפני שפרשתי והוא היה מתוכנן במתכונת אחרת. במשך הזמן נוכחתי שיש מקום לחלקו לשני ספרים אחד אוטוביוגרפי: "ראש-עיר תחת אש" והשני עוד מוקדם לספר עליו למרות שהוא ברבע דרכו.

– איך בחרת את השם הזה דווקא?

זה מתבקש מאליו וזה ייחודי לנו ולי בכל הקשר לעבודה אזרחית תחת אש אויב ולהבדיל גם תחת אטימות שלטונית.

– האם שירותך במג"ב תרם לתפקודך במערכת האזרחית?

התשובה חד משמעית היא "כן". גם אתה אבא לקצין ביחידה המפוארת הזו שכל ביטחון הפנים כמעט רובץ על גבה כך שראית מקרוב את השינויים שחלו בבינך ואת התפתחותו ועיצובו כך שהוא בהחלט מוכשר ומוכן לשורה של תפקידים אזרחיים אם ירצה בכך.

– מה עוד יש בספר?

צריך לקרוא אותו על שלל כתביו שכול אחד מעירנו במיוחד ומתושבי ערי הפיתוח בכלל יכול להזדהות עם הספר כאילו הוא כתבו.

כן יש פרקים על עברי הצבאי במג"ב עם פירוט היסטורי של אירועים ביטחוניים רובם לא נכתבו כמעט בשום מקום לרבות שירות ארוך "בגדה המערבית" היא יהודה ושומרון עם תובנות שנולדו עם הזמן והתבגרו איתי.

יש הצצה לחצר האחורית של העיריה ושל המפלגה והרבה פיקנטריה בשניהם.

– האם קיבלת כבר משובים על הספר וממי?

בי נשבעתי שלא אפיץ באמצעי התקשורת הארציים את דבר הוצאתו לאור למרות שיש באפשרותי לעשות זאת וזו מהסיבה שאני מעדיף קודם כל להעמידו לרשות תושבי העיר והגליל שהם בעדיפות ראשונה שלי.

עדיין תפוצתו איטית אך המשובים נהדרים ודבר קיומו עובר מפה לאוזן ואני שמח על כך.

אני מצפה שהוא יהיה בכול בית בעיר ובסביבה .זה יגרום לי לאושר רב.

– נהוג לשמוע מכול הנבחרים ש "כולם אשמים במצבנו" ורק הם לא, מה אתה אומר על כך?

אם תקרא בעיון את הספר תמצא אגב גם תמונות שאתה מופיע בהן אך גם פירוט מדויק על פרויקטים והישגים גם תחת אש ולמרות המצב החמור אז באופן שלצערי פסק אחרי שהתפטרתי.

גם כשהקטיושות רעמו לא תלינו בהן את הקולר של בעיותינו ובספר כאמור תמצא פירוט רב על כך.

היום, שיש שקט בטחוני כבר שנים, היה מקום להתפתחות מואצת אך, זה לא קורה לצערי.

– מה עוד בספר?

אם אספר הכול מה יהיה? מי יקנה?

ובכול זאת פוליטיקאים מתחילים יכולים ללמוד ממנו שיעורים. ראשי עיר יכולים גם הם להבין יותר את תפקידי משרתי הציבור להם אנו משוועים. תושבים יכולים לדעת מה לדרוש ממנהיגיהם ולאלו שירותים לשאוף ולקבל.

שמחתי גם לציין בין היתר את ראשי הרשות שנפטרו וייחדתי להם דף הנצחה ואף זכיתי לחלק ציון חיובי לאבשלום צדוק ז"ל שמותו נפל עלינו כרעם ביום בהיר.

ויתר הדברים הרי הם כתובים בספר "ראש עיר תחת אש". קריאה מהנה.

 

פרוספר אזרן, בנם של פיבי ודוד ז"ל. נשוי לשושנה ואב לאיתאי, אלעד ודותן וסבא לנכדים ונכדות.

שירת במשמר הגבול, כמו גם שלושת בניו, וסיים את שירותו בדרגת רפ"ק. בן למשפחת עולים ממרוקו ונציג מובהק של הנהגה שורשית שנולדה בפריפריה של המדינה. בזיכרונותיו משלוש הקדנציות כראש העיר בקריית שמונה (1983-1989 , 1989-1993, 1993-1997) בתקופה הקשה ביותר שידעו יישובי הספר הצפוני בשנות השמונים ושנות התשעים. בספרו, מתאר את חוסר היציבות בממסד המוניציפאלי, המחסור, האפליה והמצב ביטחוני קשה ששרר שנות דור.

פרוספר השקיע בהתמדה בשדה השירות הציבורי ובחייהם של תושבי קריית שמונה עד פרישתו בסוף שנת 1997.

אולי יעניין אותך

Bottom ad